عکس> حالا که بهار آمده و هوا دلپذیر شده، کلی جای دیدنی در تهران وجود دارد که می‌توانیم به آن‌ها سر بزنیم. کلی جای دیدنی که تا ممکن است تا حالا آن‌ها را ندیده باشیم، با این‌که در تهران زندگی می‌کنیم. در این‌جا ۱۳ پیشنهاد تهران‌گردی برایتان آماده کرده‌ایم که هم فال است و هم تماشا و هم مسابقه!

تهران‌گردی در سه‌سوت و نیم

* * *

۱. باغ نگارستان و موزه‌ی تاریخ کودکی
-----------------------------------------

با یک تیر دو نشان بزنید. هم اقامتگاه تابستانی فتحعلی‌شاه قاجار را ببینید با تالارهای آینه‌کاری و تابلوهای نقاشی نفیس، و هم از موزه‌ی تاریخ کودکی دیدن کنید و با اسباب‌بازی‌های دست‌ساز قدیمی آشنا شوید.

نشانی: میدان بهارستان، پشت متروی بهارستان، خیابان دانشسرا، ابتدای خیابان شهید گودرزی (علایی سابق)، درب اصلی باغ نگارستان

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۷

* * *

۲. موزه‌ی برج آزادی
---------------------

ساکن تهران باشی یا مسافر، حتماً با ماشین دور میدان آزادی چرخیده‌ای. اما هیچ‌وقت پیاده شده‌ای و این بنا را از نزدیک دیده‌ای؟ یا از موزه‌هایش بازدید کرده‌ای؟ پس کی می‌خواهی در یکی از نمادهای شهر تهران راه بروی؟

برج آزادی در سال ۱۳۴۹ ساخته شده. یعنی الآن ۴۴ساله است. طراحش مهندس حسین امانت است که سعی کرده با الهام از معماری سنتی ایرانی، با کاشی‌کاری و کاربندی و طاق و چهارطاقی و بادگیر و با توجه باغ و بازار ایرانی بنایی مدرن بسازد که سال‌های سال است به عنوان نماد تهران شناخته می‌شود.

برج آزادی چندین طبقه و تالار و نگارخانه دارد؛ از جمله نگارخانه‌ی صنایع دستی و مردم‌شناسی، تالار باستان‌شناسی و سالن ایران‌شناسی.

بیش‌تر بدانید:

مجموعه‌ی فرهنگی هنری برج آزادی

نشانی: خیابان آزادی، میدان آزادی

تلفن: ۶۶۰۲۳۹۵۱

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۷

* * *

۳. کوه
-------

کی گفته حتماً باید کله‌ی سحر رفت کوه؟ ما ۱۰صبح و ۱۲ظهر و دو بعدازظهر هم رفتیم و خیلی هم خوش گذشت. هیچ‌چیز خاصی هم لازم نیست جز کفش مناسب، یک جفت پای به راه و اراده. از مسیرهای مختلف می‌توانید کوه بروید و بسته به توانتان بالا بروید. دارآباد، دربند، درکه و توچال نام این مسیرهاست.

آداب کوه رفتن را رعایت کنید. زباله نریزید، با صدای خیلی بلند موسیقی گوش نکنید و در مسیر شوخی‌های خطرناک نکنید.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۷

* * *

۴. آبشار شکراب
------------------

اگر چند قدم از تهران دور شوید هم به جاهای خوبی می‌رسید؛ جایی مثل آبشار شکراب در منطقه‌ی آهار. این مسیر پر از باغ‌های آلبالو و گیلاس است و این فصل پر از شکوفه. مواظب شکوفه‌ها باشید، آزارشان ندهید. این‌ها قرار است میوه‌های دلپذیر تابستان ما باشند.

نشانی: جاده‌ی لشگرک، دوراهی اوسان و فشم، فشم، اوشان، آهار، روستای شکراب، آبشار شکراب.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۷

* * *

۵. بازار و اطراف آن
-------------------

همه‌ی بازارها فقط بازار نیستند. بعضی بازارها بنای تاریخی و دیدنی هستند؛ مثل بازار بزرگ تهران. اگر به بازار تهران سری زدی، علاوه بر بازار از کوچه‌ پس‌کوچه‌های دیدنی آن‌طرف‌ها، کاخ گلستان، شمس‌العماره و... هم دیدن کنید.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۷

بازار بزرگ تهران

در بازار بین‌الحرمین می‌توانید نوشت‌افزار بخرید، در بازار کیلویی‌فروش‌ها پارچه، در تیمچه‌ی حاجب‌الدوله ظرف و از پشت مسجد امام، نقره. بازار فرش‌فروش‌ها و کفاش‌ها و زرگرها هم هست. سرای امیر، بازار عباس‌آباد، چهارسوق، نوروزخان، فراش‌باشی از نام‌هایی است که در بازار می‌شنویم. بهترین راه برای رسیدن به بازار تهران استفاده از خط یک متروست.

کاخ گلستان

شاید کاخ گلستان مهم‌ترین بنای باقی‌مانده از عصر قاجار باشد. اگرچه پیشینه‌ی این بنا به عهد صفویه هم می‌رسد. در این‌جا شمس‌العماره، تخت مرمر، تالار آینه، تالار الماس، تالار عاج، کاخ ابیض، حوض‌خانه و... را ببینید، در باغ زیبایش قدم بزنید، و مراقب آثار تاریخی باشید و به آن‌ها آسیب نرسانید.

بیش‌تر بدانید:

کاخ گلستان

نشانی: میدان ۱۵ خرداد، روبه‌روی مسجد ارگ

تلفن: ۳۳۱۱۳۳۳۵

* * *

۶. موزه‌ی جواهرات
--------------------

چه‌قدر طلا و جواهر دوست داشته‌باشی، نمی‌دانم. چه‌قدر در راسته‌ی طلافروش‌ها راه‌ رفته باشی، نمی‌دانم، اما دیدن تخت طاووس و الماس دریای نور، کره‌ی جواهرنشان و... ربطی به دوست‌داشتن و نداشتن ندارد، کلاً نفس آدم را بند می‌آورد! با مقداری نفس بند‌آمده چه‌طوری؟

خزانه‌ی جواهرات ملی مجموعه‌ای از گران‌بهاترین جواهرات جهان است. این گنجینه علاوه بر ارزش اقتصادی نمایانگر هنر و سلیقه‌ی هنرمندان و صنعت‌گران ایران است. راستی افراد زیر ۱۲ سال اجازه‌ی ورود ندارند.

بیش‌تر بدانید:

خزانه‌ی جواهرات ملی

نشانی: خیابان فردوسی، شماره‌ی ۲۱۳، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

تلفن: ۶۴۴۶۴۷۰۰

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۷

* * *

۷. کاخ‌موزه‌ی سعدآباد
-----------------------

نزدیکی‌های دربند و در همسایگی تجریش، کاخ سعدآباد ایستاده. در زمان قاجار ساخته شد و در آن زمان و در زمان پهلوی اول اقامتگاه تابستانی بود. در این محوطه کاخ‌های متعددی وجود داشت که امروزه به موزه تبدیل شده است؛ موزه‌ی ملت، موزه‌ی سبز، موزه‌ی فرشچیان، موزه‌ی مردم‌شناسی، موزه‌ی آب، موزه‌ی هنرهای زیبا و...

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۷

* * *

۸. باغ پرندگان
---------------

عقاب‌ها، شاهین‌ها، جغدها، قرقاول‌ها، طوطی‌ها، فلامینگوها، پلیکان‌ها و... کی فکرش را می‌کند وسط تهران شلوغ این‌همه پرنده باشد؟ و برای دیدن این پرنده‌ها چه وقتی بهتر از بهار و تعطیلات نوروز.

حواستان باشد به توصیه‌های نگهبان توجه کنید. ممکن است غذادادن به پرنده‌ها ممنون باشد. در ضمن پرنده‌ها را نترسانید.

نشانی: خیابان هنگام، خیابان ۳۵متری استقلال، خیابان کوهستان

تلفن: ۷۷۰۷۵۲۱۴

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۷

* * *

۹. شهرری
-----------

تهران، این تهرانی که امروز از شمال به جنوب و از شرق به غرب کش آمده، در روزگار آقاجار از این منطقه شکل گرفته است. البته ری بسیار قدیمی‌تر از این حرف‌هاست، یعنی یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان. به همین دلیل در این شهر آثار زیاد تاریخی و مذهبی از پیش از اسلام تا کنون وجود دارد.

وقتی به شهرری رفتید می‌توانید از آستانه‌ی شاعبدالعظیم و بازار ری دیدن کنید. می‌توانید به چشمه‌علی بروید یا برج طغرل را ببینید یا برج نقاره‌خانه یا خیلی جاهای دیگر.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۷

* * *

۱۰. خیابان سی‌تیر
---------------------

اسمش را باید بگذاریم خیابان‌‌‌موزه. این‌قدر که این خیابان و اطرافش دیدنی دارد؛ موزه‌ی ایران‌باستان، موزه‌ی آبگینه، موزه‌ی پست، موزه‌ و کتاب‌خانه‌ی ملک؛ سردر باغ ملی، خیابان ملل. نمی‌شود تهران‌گرد باشید و به این خیابان سر نزنید.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۷

موزه‌ی ملی ایران باستان

شاید نتوانید به شیراز و تخت‌جمشید بروید، یا نتوانید برای دیدن آثار باستانی دیگر سفر کنید، اما حتماً‌ می‌توانید به موزه‌ی ایران باستان بروید و از نگاره و تندیس‌ها و کتیبه‌های باستانی دیدن کنید.

نشانی: ابتدای خیابان سی‌تیر

تلفن: ۶۶۷۰۲۰۶۱

موزه آبگینه

این‌جا خانه‌ی قوام‌السلطنه، وزیر احمدشاه قاجار است و نمونه‌ی زیبایی است از معماری این دوره. در این موزه انواع آثار شیشه‌ و سفال به نمایش گذاشته شده است.

بیش‌تر بدانید:

موزه‌ی آبگینه

نشانی: خیابان جمهوری، خیابان سی‌تیر

تلفن: ۶۷۰۵۶۱۴

موزه و کتابخانه‌ی ملک

کتابخانه‌ی ملی ملک با داشتن ۱۹هزار عنوان، نسخه‌ی خطی نادر و نفیس، یکی از شش گنجینه‌ی بزرگ نسخه‌های خطی ایران است.

بیش‌تر بدانید:

مؤسسه‌ی کتابخانه و موزه‌ی ملی ملک

نشانی: خیابان امام خمینی، خیابان ملل متحد (باغ ملی)

تلفن: ۶۶۷۲۶۶۱۳

موزه‌ی پست

از حدود ۸۵ سال پیش این‌جا وزارت پست بود و از سال ۸۷ به موزه‌ی پست تبدیل شد و این ساختمان قدیمی، غیر از چیزهایی که در آن به نمایش گذاشته شده، دیدن دارد. سالن تمبر، غرفه‌ی اشیای پستی، انواع مهرها و حکم‌ها و دستگاه‌ها و... از دیدنی‌های این‌جاست.

نشانی: میدان امام خمینی، ابتدای خیابان امام خمینی، کوچه‌ی پست

تلفن: ۶۶۷۰۹۱۳۲

* * *

۱۱. بوستان چیتگر
--------------------

دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی؟ در میان پارک جنگلی و صبحانه‌خوردن یا کنار دریاچه ناهارخوردن؟ در پارک چیتگر همه‌ی کارها را می‌توانید بکنید؛ پیست دوچرخه‌سواری مخصوص خانم‌ها و آقایان، پیست‌های دوچرخه‌سواری تخصصی، و قایق‌رانی و بازی‌های آبی در دریاچه‌ی خیلج‌فارس.

در سفر به چیتگر حواستان به محیط زیست باشد. درخت‌ها را نشکنید و جایی زباله نریزید.

بیش‌تر بدانید:

شهرداری منقطه‌ی ۲۲ تهران

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۷

* * *

۱۲. موزه‌ی خودروهای کلاسیک و تاریخی
-------------------------------------------

باورتان می‌شود؟ کالسکه‌ی ناصرالدین‌شاه؟ این‌جا؟ درموزه‌ی خودروهای کلاسیک و تاریخی می‌توانید کالسکه‌ی ناصرالدین شاه و خودروی احمدشاه را ببینید. چیزهای دیگری هم هست؛ خودروهای سلطنتی دیگر و همچنین نمونه‌های خاص از خودروهای معروف.

بیش‌تر بدانید:

موزه‌ی خودروهای تاریخی ایران

نشانی: میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱، نبش خیابان ۲۵

تلفن: ۴۴۵۲۵۸۹۲

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۷

* * *

۱۳. درخت کهنسال وجه‌آباد
-----------------------------

حتی یک روز بهاری می‌شود راه افتاد و اتوبان تهران-ساوه را گرفت و رفت و رفت رسید به نسیم‌شهر؛ فقط برای دیدن یک درخت کهنسال در روستای وجه‌آباد. تا این‌جا اگر رفتید می‌توانید راه را به طرف رباط‌کریم ادامه بدهید و از کاروانسرا و یخچال تاریخی این منطقه دیدن کنید.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۷

* *‌ *

مسابقه‌ی «تهران‌گردی در سه‌سوت و نیم!»:
------------------------------------------------

اگر به هریک از این مکان‌های دیدنی یا مکان‌های دیدنی دیگر تهران سر زدید، از آن‌‌ها با موبایل یا دوربین عکاسی، عکس بگیرید و برای هفته‌نامه‌ی دوچرخه بفرستید و در مسابقه شرکت کنید.

* * *

شرایط شرکت در مسابقه‌:
----------------------------

۱. مسابقه‌ برای ۱۲ تا ۱۷ساله‌هاست.

۲. مهلت شرکت در مسابقه‌ تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه  ۹۳ است.

۳. آثاری که برای دوچرخه می‌فرستید، قابل برگشت نیست.

۴. لطفاً روی پاکت بنویسید مربوط به مسابقه‌ی «تهران‌گردی در سه‌سوت و نیم!».

۵. نشانی دقیق، شماره‌ی تلفن و کپی شناسنامه را فراموشی نکنید.

۶. آثارتان را به نشانى «تهران،‌ صندوق پستى: ۵۴۴۶-۱۹۳۹۵» براى هفته‌نامه‌ى دوچرخه، پست کنید.

کد خبر 253952
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز