شما که سلامتی و زیبایی محیط‌ زیست برایتان اهمیت دارد، شما که به فکر زمین هستید، شما بهتر از دیگران می‌دانید که یکی از مهم‌ترین خطرها برای سلامتی خاک و منابع آبی و... تولید بی‌حساب زباله و مخصوصاً بی‌اعتنایی به مسئله‌ی تفکیک انواع پسماندها و بازیافت است.

چه‌طور کم‌تر زباله تولید کنم

خب، حالا كه این‌طور است بیایید روی یكی‌ از دغدغه‌های محیط‌ زیستی‌تان تمركز كنید و ببینید در این زمینه چه راهی به نظرتان می‌رسد؟ مسابقه‌ی «چه‌طور كم‌تر زباله تولید كنم؟» برای یافتن راه‌حل‌های كوچك و تازه برای تك‌تك ماست كه با كمك این راه‌حل‌ها بتوانیم طوری زندگی كنیم كه كم‌تر به زمین آسیب بزنیم.

معمولاً در طول روز، هنگام انجام كارهای شخصی یا جمعی، چیزهایی اضافه می‌آید كه به‌عنوان دور ریز، پسماند یا با همان اصطلاح كلی و مشهورترِ «زباله» شناخته می‌شوند. یكی از مسائل زندگی امروزی بیش‌تر شهرها و حتی روستاها، مخصوصاً شهرهای بزرگ زیاد بودن این دور ریزها یا زباله‌ها است. مسئله‌ی بعدی چگونگی دفع آن‌هاست كه اگر درست انجام نشود به سلامت محیط زیست ما لطمه می‌زند.

در برابر این مسئله چند راه داریم، یكی تلاش برای تفكیك پسماند یا زباله است. این اتفاق می‌تواند از همان لحظه‌ی تولید زباله آغاز شود و اگر قواعد آن را رعایت كنیم، حجم زباله‌های خطرناك و آسیب‌زننده به محیط زیست خیلی كم می‌شود. بازیافت پسماندها قدم بعدی است كه البته به تفكیك پسماند یا زباله هم مربوط می‌شود.

اما كار دیگری هم هست كه خیلی مهم است: «كم‌تر زباله تولید كنیم.» همین هم موضوع مسابقه‌ی ماست.

* *‌ *

برای شركت در این مسابقه:

۱. می‌توانیم پیشنهادهای مشخص و روشن كه با زندگی امروزی ما تناسب داشته باشد ارائه كنیم.

۲. می‌توانیم با نقاشی یا كاریكاتور یا كارهای حجمی نشان بدهیم كه اگر تولید زباله را كاهش ندهیم، چه اتفاقی برای زمین و ما خواهد افتاد.

* * *

شرایط شرکت در مسابقه:

۱. مسابقه برای ۱۲ تا ۱۷ ساله‌هاست.

۲. مهلت شركت در این مسابقه تا پایان تیرماه ۱۳۹۳ است.

۳. آثاری که برای هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌فرستید، قابل برگشت نیست.

۴. لطفاً روی پاکت بنویسید مربوط به مسابقه‌ی «چه‌طور کم‌تر زباله تولید کنم؟».

۵. نشانی دقیق، شماره‌ی تلفن و کپی شناسنامه را فراموشی نکنید.

۶. آثارتان را به نشانى «تهران،‌ صندوق پستى: ۵۴۴۶-۱۹۳۹۵» براى هفته‌نامه‌ى دوچرخه، پست کنید.

کد خبر 263516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha