پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شامگاه روز جمعه (24خرداد)، نمایشگاه جهانی آب با موضوع "آب و توسعه پایدار" در ساراگوسا اسپانیا افتتاح شد

در این نمایشگاه بیش از ۱۰۵ کشور از سرتاسر جهان شرکت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود ۵/۶ میلیون نفر از آن بازدید کنند.

آب میراثی برای آیندگان
 
در شامگاه روز جمعه، نمایشگاه جهانی آب با افتتاح رسمی پادشاه اسپانیا، خوان کارلوس، آغاز به کار کرد.

مراسم افتتاحیه در حالی در ساحل  رود "ابرو" (Ebro)، بزرگترین رود اسپانیا، برگزار شد که به دلیل  بارش‌های بی‌سابقه  ماه‌های اخیر و طغیان آب این رود، مقامات برگزار‌کننده نتوانستند ایده ساخت سکوی یخی بر روی ابرو را به اجرا درآورند. در عوض، میهمانان و سایر تماشاچیان که شمارشان به ۵هزار تن می‌رسید، شاهد مراسم آتش‌بازی باشکوهی بر فراز آسمان شهر ساراگوسا بودند.
 
به گزارش دویچه‌وله به نقل از اشپیگل، مراسم افتتاحیه با سخنرانی پادشاه اسپانیا آغاز شد. وی در سخنانش هدف از برپایی این نمایشگاه را دعوت مردم به استفاده بهینه از آب، این ماده حیاتی، عنوان کرد. « ما نباید تنها به زمان حال بیندیشیم، بلکه باید با در نظر گرفتن نیاز نسل‌های آینده، علیه آلودگی محیط زیست و تغیرات جوی مبارزه کنیم.»
 
در این مراسم که با حضور تمام اعضای خانواده سلطنتی برگزار شد، نخست وزیر اسپانیا، خوزه لوئیز رودریگزساپاترو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، خوزه مانوئل باروسو، ونیز مقامات سیاسی از مکزیک و پرتغال شرکت داشتند. این نمایشگاه تا ۱۴ سپتامبر (24شهریور) به طول می‌انجامد.
 
سرمایه‌گذاری بزرگ اسپانیا
 
۸ سال از برپایی آخرین نمایشگاه جهانی در اروپا می‌گذرد. آخرین بار در سال ۲۰۰۰ نمایشگاه بین‌المللی در هانوفر  با شعار "دنیایی نو در سایه انسان، طبیعت و تکنولوژی" برگزار شد. در سال ۲۰۰۵ ژاپن میزبان بود و پس از اسپانیا  شهر شانگهای چین در سال ۲۰۱۰  از بازدید‌ کنندگان استقبال خواهد کرد.
 
شهر ساراگوسا با داشتن ۶۵۰ هزار سکنه، پنجمین شهر بزرگ اسپانیا است. این شهر که با داشتن جاذبه‌های طبیعی خود همه ساله توریست‌های بسیاری را به سوی خود می‌کشاند، امسال نه تنها به دلیل این جاذبه‌ها، بلکه به دلیل بازدید از نمایشگاه جهانی آب، هزاران نفر روانه این شهر خواهند شد.

ساراگوسا با آمادگی کامل به استقبال مهمانان خود رفته است. برای آماده‌سازی مقدمات نمایشگاه، مبلغی در حدود ۵/۳ میلیون یورو در این شهر سرمایه‌گذاری شده است. ساخت ۱۵ هتل جدید، بهبود خیابان‌ها و نیز گسترش فرودگاه از جمله این اقدامات هستند. به لطف این نمایشگاه، ساراگوسا چهر‌ه کلان‌شهری را گرفته که روز به روز شاهد تغییراتی در ساختار خود خواهد بود.
 
مدیریت بحران آب؛ از حرف تا عمل
 
در اسپانیا، موضوع آب همواره یکی از مهمترین دغدغه‌ها بوده است چرا که این کشور چند سالی است  با مشکل کم‌آبی و خشک ‌‌سالی مواجه است.

خشکسالی و کمبود ‌آب در بارسلونا اسپانیا

در غرفه اسپانیا، انیمیشنی از یک شهر نمایش داده می‌شود، شهری با ساختمان‌های سر به فلک‌کشیده و پر از ماشین که  با مشکل کم‌آبی نیز روبروست. فرجام چنین شهری از همان آغاز روشن است، نابودی! شهر به دلیل شدت آلودگی خفه می‌شود. با دیدن این انیمیشن چنین به نظر می‌رسد که اسپانیایی‌ها برای مهار معضل کم‌آبی بسیار مصمم هستند‌، اما آمار‌‌ها چیز دیگری می‌گویند!

اسپانیایی‌ها در مقایسه با سایر اروپایی‌ها بیشترین میزان مصرف آب را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان ساراگوسا در تلاش است حسابش را از سایر شهر‌ها جدا کرده و با نامگذاری خود به عنوان "پایتخت جهانی آب" رویکرد جدیدی را در استفاده بهینه از آب در پیش بگیرد. در سال جاری و با کمک یک سلسله  اقدامات فرهنگی و تربیتی میزان مصرف آب شرب در مقایسه با سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته است. این شهر با داشتن میزان مصرف روزانه  ۹۶ لیتر برای هر شهروند، کمترین مقدار مصرف آب را در کل اسپانیا دارد.
 
ساراگوسا، شاد و رنگارنگ
 
نمایشگاه ساراگوسا در حالی برگزار می‌شود که افکار عمومی متوجه رویداد‌هایی مانند مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا و بازی‌های المپیک است. دست‌اندرکاران این نمایشگاه نیز برای اینکه از قافله عقب نمانند و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنند، برنامه‌ها و سرگرمی‌های مختلفی را برای میهمانان در نظرگرفته‌اند. از جمله این برنامه‌ها حضور ۵ هزار گروه تئاتر و موسیقی است که قرار است  از موسیقی پاپ گرفته تا کلاسیک هر نوع سلیقه‌ای را راضی نگه دارند. علاوه بر این، وجود جایگاه‌های بازی با آب، ساخت یک رودخانه وحشی و نیز برپایی نمایشگاه‌هایی که در آن، بازدید‌کنندگان می‌توانند با مفاهیمی مانند سرما، تشنگی و حتی میزان نیروی آب درهنگام وقوع سونامی آشنا شوند، نمایشگاه را به یک پارک تجربی بزرگ تبدیل کرده است.
 
با وجود این، دست‌اندرکاران نمایشگاه از هدف اصلی خود دور نشده‌اند. بحث بر سر چگونگی تامین آب آشامیدنی یکی از محوری‌ترین موضوع‌های این نمایشگاه است. در این نمایشگاه بیش از دو هزار کارشناس درباره راه‌کارهای تهیه و پالایش آب آشامیدنی به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. ۲/۱ میلیارد نفر در جهان از آب آشامیدنی سالم محرومند و روزانه ۶ هزار تن بر اثرعوارض ناشی از مصرف آب آلوده جان می‌سپارند. از این رو بیش از ۱۰۵ کشور و  ۳۰۰ سازمان غیر دولتی در ساحل رود ابرو گرد‌هم آمده‌اند تا آخرین ایده‌های خلاقانه و نیز تازه‌ترین فناوری‌های خود را در زمینه تهیه و پالایش آب در اختیار یکدیگر بگذاردند.

کد خبر 55363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز