چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

گروه محیط زیست: کمبود آب بزرگ‌ترین معضل تهران در آینده نزدیک است؛ معضلی که به اعتقاد کارشناسان حتی بهره برداری از سد ماملو هم نمی‌تواند چاره ساز آن باشد.

این موضوعی بود که روز گذشته در اولین همایش چالش‌ها و راهبردهای زیست محیطی کلانشهر تهران نسبت به وقوع آن هشدار داده شد.

این همایش که با حضور صاحب‌نظران حوزه مدیریت شهری و محیط‌زیست در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد با پیام شهردار تهران گشایش یافت. در بخش‌هایی از پیام محمد باقر قالیباف آمده است:افزایش انتظارات و نیازهای مردم، افزایش آلودگی‌ها و تخریب محیط‌زیست و مسائلی از این دست، از جمله مشکلاتی است که امروزه مدیران شهری با آن روبه‌رو هستند .

کلانشهر تهران حدود یک‌چهارم جمعیت شهری ایران را در خود جای داده که این امر خود منجر به گسترش و شدت فشارهای وارده بر محیط زیست و در نتیجه به بروز انواع آلودگی زیست‌محیطی، تخریب منابع و کاهش فضاهای طبیعی و در پی آن افزایش نیاز شهروندان تهرانی به محیط زیستی سالم و در نتیجه افزایش انتظارات آنها از مدیران و برنامه ریزان شهری شده است، از این رو، در دکترین جدید مدیریت شهری تهران با عنوان توسعه پایدار شهری برازنده مردم شریف تهران، توجه جدی ساختاری و راهبردی به مسائل زیست‌محیطی از اولویت‌های جدی است.

تشکیل ستاد محیط زیست و توسعه پایدار در سازمان مرکزی، استقرار نظام مدیریت محیط‌زیست، توجیه مطالعات زیست‌محیطی طرح‌های شهری و آموزش‌های درون سازمانی و شهروندی گوشه‌ای از مجموعه اقدامات ساختاری و راهبردی مجموعه مدیریت شهری تهران طی دو سال گذشته بوده‌است.

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز در این همایش با ابراز نگرانی از ساخت واحدهای صنعتی در شعاع 120کیلومتری تهران گفت: با آنکه محدوده اختیارات شورای شهر، تهران و حداکثر حریم آن را در بر می‌گیرد، اما با توجه به اثر پذیری زیست محیطی تهران از شعاع 120 کیلومتری نمی‌توان نسبت به استقرار صنایع در حریم تهران بی‌تفاوت بود چرا که بدون هیچ تردیدی استقرار واحدهای صنعتی اثر مستقیم بر تهران و مردم تهران دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: رد پای اکولوژیک فقط مشکل آلودگی خاک، آب و هوا نیست و بارگذاری فعالیت‌های جدید، برداشت از منابع را به‌دنبال دارد و هر فعالیت صنعتی اگر 100 درصد هم پاک باشد و از فناوری‌های جدید در آن استفاده شود و حتی هیچ خروجی به محیط نداشته باشد، اثرگذاری زیست محیطی دارد چون از منابع آب تهران برداشت می‌کند، ترافیک را زیاد می‌کند و جمعیت پذیری را افزایش می‌دهد.

کم‌آبی بزرگ‌ترین معضل تهران

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران همچنین در حاشیه همایش به خبرنگار ما گفت: بزرگ‌ترین معضل پیش روی تهران کمبود آب است؛ معضلی که حتی بهره برداری از سد ماملو هم نمی‌تواند چاره ساز آن باشد.

ابتکار افزود: نبود نگاه سیستمی از یک سو و فقدان مدیریت واحد شهری از سوی دیگر باعث شده از ظرفیت‌های تهران عبور کنیم و در نتیجه امروز تهران در مسایلی چون آب و آلودگی هوا، تحملش را از دست داده است همچنان‌که در زمینه تامین انرژی هم با مشکل مواجه است.

وی با تاکید براینکه اجرایی شدن طرح جامع می‌تواند بسیاری از معضلات امروز کلانشهر تهران را تعدیل کند، خاطرنشان کرد: اگر الزاماتی که در طرح جامع دیده شده اجرایی شود از مشکلات امروز تهران تا حد قابل توجهی کاسته می‌شود در غیراین صورت باید منتظر عواقب فاجعه بار آن باشیم.

طراحی مدل توسعه پایدار شهری

محمد تقی امانپور، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه عوامل زیادی موجب نابسامانی‌های زیست محیطی می‌شوند، گفت: مرکز مطالعات، هدف گذاری طراحی مدل توسعه پایدار شهری را در دست انجام دارد که در این زمینه با مراکز علمی مختلف داخلی و خارجی همکاری می‌کند.

محمد مجابی، مشاور کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، نبود مدیریت واحد شهری را بزرگ‌ترین مشکل کلانشهر تهران عنوان کرد وگفت: بخشی نگری باعث معضلات امروز تهران شده براین اساس تا نگاه سیستمی در توسعه پایدار اتفاق نیفتد مشکل حل نخواهد شد بلکه دامنه معضلات امروز گسترده‌تر خواهد شد.

تهیه گزارش وضعیت محیط‌زیست تهران

هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در محیط زیست، با اشاره به اینکه ظرفیت اکوسیستم تهران به پایان رسیده است، گفت: مدیریت شهری امروز در3 حوزه آب، خاک و هوا با مشکل جدی مواجه است که دلیل آن نبود مدیریت واحد شهری است؛ چرا که بدون مدیریت واحد شهری تعیین شاخص‌ها غیرممکن است.

وی با اعلام اینکه تا دی ماه امسال گزارش وضعیت محیط زیست تهران تهیه می‌شود، افزود: با ارائه این گزارش شاخص‌های محیط‌زیست شهر تهران تعیین و براساس آن برای حل معضلات زیست محیطی هدف گذاری می‌شود.

کد خبر 58910

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز