چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

مشاور امور محیط‌زیست شهردار تهران با اشاره به اینکه آلودگی آب‌های زیرزمینی تهران یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست‌محیطی این شهر است، گفت:

 تهران از نظر سیستم فاضلاب در بین شهرهای جهان در 10 شهر آخر قرار دارد.

هادی حیدرزاده، درباره وضعیت آب تهران خاطر نشان کرد: نبود سیستم فاضلاب در شهر تهران جزء اصلی‌ترین مشکلات زیست‌محیطی این شهر است، در حالی‌که مهم‌ترین لازمه طراحی و جانمایی یک شهر تامین فاضلاب آن است.

مشاور شهردار تهران در گفت‌وگو با فارس، افزود: نبود فاضلاب شهری و آلودگی آب‌های زیرزمینی مهم‌ترین مشکلی است که دیده نمی‌شود. سیستم تصفیه فاضلاب در تهران وجود ندارد و به‌طور مستقیم آب فاضلاب وارد آب‌های قنات و زیرزمینی‌مان می‌شود.

از سوی دیگر با توجه به کاهش نزولات جوی در تهران، آب‌های زیر زمینی همواره یکی از منابع تامین آب محسوب می‌شود و این حساسیت موضوع را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: با اعتباراتی که دولت ‌به بخش آب می‌دهد تا 60 سال آینده هم شبکه آب و فاضلاب تهران تکمیل نمی‌شود و این یک بحران است. وی یادآور شد: زمانی که طرح جمع‌آوری فاضلاب شهر تهران مطرح شد 15 سال قبل از استقلال کشور قطر، 12 سال قبل از استقلال بحرین و 17 سال قبل از استقلال پاکستان بوده است.

در حال حاضر این کشورها هم استقلال پیدا کرده‌اند و هم شبکه فاضلاب دارند و ما هنوز شبکه فاضلاب نداریم. مشاور شهردار تهران افزود: ما در زمینه داشتن شبکه فاضلاب که مهم‌ترین پارامتر زیست‌محیطی است، جزء 10شهر آخر دنیا هستیم که این یک بحران زیست‌محیطی است.

حیدرزاده درباره آب‌های زیرزمینی تهران نیز گفت: آب‌های زیرزمینی تهران، هم آلودگی شیمیایی و هم آلودگی میکروبی دارد و مهم‌ترین دلیل آن نبود شبکه فاضلاب و وجود صنایع در شهر است.

وی گفت: درباره فاضلاب خانگی نیز حتما باید شبکه فاضلاب راه‌اندازی شود. در حال حاضر، در هر شبانه‌روز 42 تانکر چاه‌های فاضلاب خانگی را تخلیه و در زمین‌های کشاورزی اطراف تهران یا نهرها و مسیل‌ها تخلیه می‌کنند.

آلودگی هوا 40 برابر بیشتر از استاندارد

وی درباره آلودگی هوا گفت: شهر تهران جزو آلوده‌ترین شهرهای دنیاست. دلیل اصلی آن هم وجود خودروهای بیش از ظرفیت و تحمل معابر است.

به گفته وی، بررسی‌ها نشان می‌دهد 80 درصد آلودگی‌ شهر تهران مربوط به صنایع متحرک است که این یکی از زنگ خطرهای ثانویه رشد جمعیت است.

مشاور شهردار تهران تصریح کرد: میزان روزهای ناسالم از نظر آلودگی هوا در تهران به‌ 70 تا 80 روز در سال می‌رسد در حالی‌که طبق استانداردهای بین‌المللی سالانه حداقل یک روز و حداکثر 3 روز ناسالم باید وجود داشته باشد.

آلودگی مانع از حضور گردشگران خارجی در تهران شده است

وی یکی از علت‌های عدم‌حضور گردشگران خارجی در تهران‌ را آلودگی هوا در این شهر عنوان کرد و گفت: این موضوع که در نتیجه انجام نظرسنجی به دست آمده، حاکی از آن است که بین اقتصاد و محیط‌زیست ارتباط مستقیم وجود دارد.

مشاور شهردار تهران با تاکید بر مدیریت تقاضای سفرهای شهری گفت: باید با کاهش سفرهای شهری سهم 80درصدی منابع متحرک در آلودگی هوا را کاهش دهیم که البته این هدف با 2اقدام قابل دستیابی است؛

یکی گسترش‌آی تی به‌طوری که کل خدمات شهر به شیوه الکترونیک انجام شود و دیگر گسترش حمل‌ونقل عمومی که باعث کاهش سفر خودروهای شخصی می‌شود.

کد خبر 63673

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز