شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب با اعلام اینکه حجم مخازن آب پشت سدها به 12 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب رسیده است، گفت:

این میزان در زمان مشابه پارسال 22 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب بود.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، رسول زرگر امروز در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حجم کل بارش در سال آبی جار ی ( از مهر پارسال) تاکنون 215 میلیارد مترمکعب معادل 130 میلی متر در گستره کشور بوده است افزود: این مقدار بارش در مقایسه با میانگین درازمدت 39 ساله، 46 درصد ونسبت به پارسال 52 درصد کاهش نشان می‌دهد.

زرگر افزود: در دوره جدید قبض آب 120 هزار مشترک پر مصرف شناسایی و آب 6 هزار مشترک پرمصرف قطع شده است.
وی اضافه کرد: در مدارس و مکانهای عمومی بیش از 10 هزار وسایل کاهنده نصب شده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب گفت: حدود 70 درصد از درخواست وزرات نیرو برای صرفه جویی محقق شده است و 30 درصد دیگر نیز محقق خواهد شد.

زرگر درباره تاثیر خشکسالی بر 120 شهر و6 هزار روستا در ابتدای سال گفت: این رقم هم اکنون به 150 شهر و7 هزار روستا رسیده است که با اعتبار 150 میلیارد تومانی اقدامات کوتاه مدت برای کم اثر کردن خشکسالی انجام شده است.

وی حفر 450 حلقه چاه جدید ،بهسازی 6 هزار حلقه چاه موجود،تجهیز 340 حلقه چاه موجود، لایروبی 2400 رشته قنات و بهسازی 120 دهنه چشمه را از اقدامات انجام شده بر شمرد وگفت: در 7 هزار روستای متاثر از خشکسالی که 2 میلیون و300 هزار نفر جمعیت دارد با تانکر ابرسانی می شود.

زرگر به طرح باروری ابرها اشاره کرد وگفت: این طرح چند سالی است که در ایران اجرا می شود و از اواخر آذر پارسا ل تا اردیبهشت امسال حجم ابرناکی کم و در پایان اردیبهشت امکان ابرناکی در استان گیلان و مازندران بیشتر بود، بنا براین امکانات را به گیلان (رشت) منتقل کردیم و در 45 روز اخیر بیش از 29 مورد پرواز معادل 72 ساعت انجام و بیش از 3 هزار فشنگ ید نقره ای شلیک شده است.

وی اضافه کرد: نتایج این طرح ومیزان تاثیر آن بر بارش های اخیر در دو هفته آینده اعلام خواهد شد.

زرگر با تاکید براینکه میزان بارش های اخیر 100درصد به خاطر باروری ابرها نیست، گفت: میزان بارش در دراز مدت 39 سال اخیر در ماه خرداد 46 میلی متر و در خرداد امسال 66 میلی متر بوده است که نشان دهنده تاثیر اجرای طرح باروری ابرهاست.

زرگر با اشاره به تصویب لایحه 45 هزار میلیارد ریالی دولت برای جبران خشکسالی در مجلس شورای اسلامی گفت: از این مبلغ 7 هزار میلیارد ریال به بخش آب اختصاص یافته که 4 هزار میلیارد ریال آان برای ابرسانی به شهرها و روستاها و بقیه برای احداث شبکه فرعی ابرسانی تحت فشار پیش بینی شده است.

سال آبی از مهر ماه آغاز می شود.

کد خبر 57774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز