پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ذخیره آب پشت سدهای کشور به 13 میلیارد متر مکعب رسیده که در مقایسه با فروردین امسال حدود یک میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

به گزارش واحد مرکزی خبر،ستار محمودی تاکید کرد: هرچه به فصل گرما نزدیک می شویم ، انتظار بارندگی نداریم و ذخیره آب پشت سدها نیز کمتر می شود.

وی افزود: میزان مصرف آب پشت سدها کنترل شده است چون در فصل تابستان باید به ذخایر سدها تکیه کنیم.

محمودی گفت: اولویت استفاده از آب سدها بر اساس تامین آب اشامیدنی و محیط زیست است و سپس مصارف دیگر تنظیم می شود.

محمودی با اشاره به اینکه با کم شدن بارندگی، استفاده از آب زیرزمینی بیشتر شده است ، گفت: حدود 600 دشت کشور بر اساس میزان تغذیه سالیانه، منابع ذخیره و میزا ن برداشت آب دسته بندی می شوند.

وی تاکید کرد: برداشت آب از حدود 100 دشت کشور ممنوع و بحرانی است و مجوز برداشت هم ندارند مگر در شرایط ضروری که در مقیاس خیلی کم برای تامین آب شرب از این دشت ها برداشت شود.

محمودی افزود: 240 دشت ممنوعه نیز داریم که مجوز برداشت آب از این دشت ها صادر نمی شود به جز در مواقع حیاتی که با مدیریت آب هم پاسخگوی میزان تقاضا نباشیم.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه گفت: برای صدور مجوز برداشت از دشت های آزاد که امکان آب دهی یا تراز مثبت یا متعادلی دارند برای آب آشامیدنی مشکلی نداریم و فقط برای تامین آب کشاورزی مدرن یا نظام آبیاری تحت فشار مجوز داده می شود.

وی افزود: از 100 درصد آبی که برداشت می شود حدود 65 تا 75 درصد آن از آبهای زیرزمینی است که 25 درصد آن از دشت های آزاد به دست می آید.

محمودی گفت: با 6 تا 7 درصدافزایش برداشت از دشت های آزاد، در مجموع یک و نیم تا 2 درصد برداشت از آبهای زیر زمینی افزایش می یابد.

کد خبر 55489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز