همشهری آنلاین: پاکسازی بخش‌های پلیس،‌ سلامت،آموزش و محیط زیست باید در صدر اولویت‌های سیاسی منطقه آسیا - اقیانوسیه باشد تا از میزان خفقان و فشار ناشی از فساد بر زندگی فقرا کاسته شود.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر در گزارش برنامه عمران ملل متحد که حوزه‌های اولویت‌دار مقابله با فساد در آسیا و اقیانوسیه را بررسی کرده و در دفتر اطلاعات سازمان ملل در تهران هم توزیع شده، آمده است: فساد اقتصادی شدیدترین ضربه را به فقرا وارد می‌کند.

گزارش جدید برنامه عمران ملل متحد که این هفته با عنوان مقابله با فساد، تحول زندگی مردم منتشر شد، به وضوح نشان می‌دهد چگونه فساد کوچک و جزیی فراگیر این منطقه، فرصت‌های آسیب پذیرترین مردم را از بین می‌برد و دسترسی آنان به آموزش را محدود می‌کند و به خدمات ابتدایی سلامت و بهداشت لطمه می‌زند.

همچنین این گزارش به راه‌های ابتکاری و نوآوری اشاره می‌کند که با استفاده از آنها جوامع محلی و دولت‌ها در مناطقی مانند اندونزی، تلاش می‌کنند با فساد مبارزه کنند.

ریشه کن کردن فساد باید اولویت کاری باشد، باید فساد را از نظر ساختاری و فرهنگی ریشه کن کنیم.

اگر روند رشد فساد را متوقف نکنیم اقتصاد نابود خواهد شد باید یک شوک وارد شود تا مردم بدانند که دولت ها با فساد به طور جدی برخورد خواهند کرد.

در تهیه این گزارش شخصیت‌های مختلف نقش ویژه‌ای داشته‌اند که شامل تتن ماسدوکی (teten masduki)‌ رئیس دیده‌بان فساد اندونزی وکانتورو مانگکاسابروتو(kuntoro mangkusubroto) رئیس آژانس بازسازی و بازپروری است.

در این متن کانتورو مانگکاسابروتو می‌گوید: فساد چرخ‌ها را روغن کاری نمی‌کند بلکه یکی از ابزار کار است.

در گزارش مقابله با فساد تاکید شده است، در حالی که تلاش‌های مقابله با فساد در بسیاری از موارد بر نمایان کردن "ماهی بزرگ" متمرکز هستند، این فساد "ماهی کوچک" ( از حقوق ماهانه (شبح آموزگاران که وجود خارجی ندارد و عواید آنان به جیب مقامات فاسد سرازیر می‌شود تا پزشکان که از زنان باردار فقیر برای وضع حمل پول نقد مطالبه می‌کنند) است که مشکلات و مصیبت‌های روزمره به وجود می‌آورند و می‌توانند به هدف منطقه‌ای برای دستیابی به آرمان‌های توسعه هزاره - اهداف هشتگانه بین‌المللی برای به نصف رساندن میزان فقر تا قبل از سال 2015 - شدیدا آسیب برسانند.

آنورادا راجیوان ( anuradha rajivan) رئیس واحد گزارش منطقه‌ای توسعه انسانی برنامه عمران ملل متحد می‌گوید: ممکن است کشاندن افراد مرفه و قدرتمند به دادگاه در راس اخبار قرار بگیرد، اما فقرا از تلاش‌هایی که در جهت ریشه کن کردن فساد، ‌که بلای جان ایشان شده است بهره بیشتری خواهند برد.

کلمه "کوچک" نامی نادرست برای فساد است، مبالغی که پرداخت می‌شود ممکن است نسبتا ناچیز باشد اما درخواست‌ها پیوسته ادامه دارند، تعداد افرادی که تحت تاثیر قرار می‌گیرند چشمگیر و سهم درآمدهای حاصل از محل پرداخت رشوه از سوی فقرا بالاست.

در این گزارش تاکید شده است: اکنون مبارزه با فساد به ویژه در بخش‌هایی مانند آب و برق، سلامت و آموزش، نسبت به گذشته ماهیت سیاسی بیشتری دارد، زیرا این کار نه تنها به دولت اعتبار می‌بخشد بلکه رضایت شهروندان را نیز افزایش می‌دهد.

کد خبر 55356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز