جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای امنیت ماموریت سازمان ملل در عراق (UNAMI) را به اجماع یک سال دیگر تمدید کرد.

شبکه خبری دویچه وله از نیویورک گزارش داد، یان کرائلس (Jan Grauls)، رییس بلژیکی شورای امنیت اعلام کرد حدود 800 همکار این ماموریت نقشی مهم را در روند آشتی در عراق ایفا می‌کنند.

ماموریت سازمان ملل در اوت 2003، چند ماه پس حمله نیروهای مسلح آمریکا به عراق، آغاز شد. کارکنان سازمان ملل موظف به حمایت از دولت عراق در بازسازی این کشور و گفت‌وگوهای سیاسی میان گروه‌های جمعیتی در این کشور هستند.

کرائلس گفت: «این روز خوبی برای عراق است. ما این پیام را فرستادیم که به طور کامل پشت ماموریت ایستاده‌ایم.»

آمریکا به خاطر نقش جنجال‌برانگیزش در عراق سال گذشته سازمان ملل را زیر فشار گذاشت تا مسوولیت بیشتری را در عراق به عهده بگیرد.

شورای امنیت در قطعنامه جدید خود تاکید کرد اوضاع امنیتی در عراق آشکارا به ثبات رسیده است. در همین حال باید هر چه در توان است به کار گرفته شود تا اوضاع به واسطه گفت‌وگوهای پایدار سیاسی بیشتر پایدار باشد. علاوه بر این از دولت بغداد خواسته شد تا بهتر از کارکنان سازمان ملل حفاظت کند.

مقر UNAMI در بغداد در سال 2003 چند روز پس از آغاز به کار این ماموریت با حمله یک عامل انتحاری هدف قرار گرفت که موجب کشته شدن 22 تن شد. کارکنان این ماموریت به طور موقت محل را ترک کردند، اما دوباره در آن مستقر شدند. در حال حاضر این ماموریت 300 کارمند بین‌المللی و 300 همکار محلی دارد و 200 سرباز هم با آن همکاری می‌کنند.

کد خبر 60071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز