همشهری آنلاین: یک قاضی زن و کارشناس حقوق بشر تبعه آفریقای جنوبی به عنوان کمیسر ارشد جدید سازمان ملل در زمینه حقوق‌بشر معرفی شد.

خبرگزاری سوئیس از نیویورک گزارش داد، ناوانتم پیلی (Navanethem Pillay) متولد 1941 فارغ‌التحصیل از دانشگاه هاروارد است و جای لویئز آربور کانادایی را خواهد گرفت.

اکنون مجمع عمومی سازمان ملل است که باید انتصاب پیلی را تایید کند.

به گفته یکی از سخنگویان سازمان ملل کشورهای عضو در این خصوص روز دوشنبه تشکیل جلسه خواهند داد. بسیار بعید است مجمع عمومی پیشنهاد بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل را رد کند.

به گفته دیپلمات‌ها نمایندگانی از کشورهایی همچون آمریکا از این جلسه برای انتقاد از این انتخاب استفاده خواهند کرد.

پیلی قاضی دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه است. او دختر یک راننده اتوبوس بوده و در یکی از محله‌های پرجمعیت شهر دوربان بزرگ شده است. او به عنوان عضوی از اقلیت تامیلی، به خاطر تیره بودن رنگ پوستش مورد تبعیض بوده است.

این حقوقدان برای احقاق حقوق فعالان ضدآپارتاید در آفریقای جنوبی همچون نلسون ماندلا، برنده جایزه صلح نوبل جنگیده است. او همچنین سابقه هدایت دادگاه جنایات جنگی رواندا را در دهه 1990 در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.

دیگر نامزدهای تصدی سمت آربور، هینا جیلانی از پاکستان و خوان مندز از آرژانتین بودند.
آربور در جریان دوره کاری چهار ساله‌اش مورد انتقاد بسیاری از کشورهای اسلامی و آفریقایی قرار گرفت.

این کشورها به موارد متعدد نقض حقوق بشر در آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره کرده و چشم‌پوشی در خصوص این موارد را عامل بی‌اعتمادی به عملکرد کمیسیون حقوق‌بشر سازمان ملل می‌شمردند.

از این رو سمت کمیسر عالی سازمان ملل برای حقوق‌بشر نه تنها یکی از مهم‌ترین سمت‌ها، بلکه در همین حال یکی از پرمخاطره‌ترین مشاغل در این سازمان بین‌المللی است.

کد خبر 58955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز