همشهری‌آنلاین: نماینده ایران در همایش حقوق بشر و تنوع فرهنگی یونسکو گفت: جهان شمولی حقوق بشر به معنی تحمیل شیوه زندگی مبتنی بر تجربه لیبرال سوسیال نیست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در این همایش که به مناسبت شصتمین سالگرد تصویب اعلامیه حقوق بشر در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد، افزود: حقوق بشر به معنای فردی گرایی نباید قلمداد شود و نباید ملاحظات امنیتی به جریحه دار کردن زندگی دیگران و اعمال ناشایست علیه دیگران منجر شود بلکه باید شرافت و کرامت انسانی افراد حفظ شود بنا‌بر این شایسته است به هنگام بحث درباره جهانشمولی حقوقی شیوه زندگی جوامع و ملل مختلف مدنظر قرار گیرد. [آشنایی با روز جهانی حقوق بشر]

حقوق بشر وتنوع فرهنگی موضوعی است که درنشست وزیران امورخارجه کشورهای غیرمتعهد در شهریورسال گذشته درتهران در بیانیه‌ای مورد تصویب قرارگرفت. در این همایش بیانیه تهران که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران تصویب شده است، مورد بحث وبررسی قرار گرفت.

در مراسم افتتاحیه این همایش علاوه بر رییس جنبش غیرمتعهدها در یونسکو ، سفیر کوبا، قائم مقام مدیر کل یونسکو، سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو به عنوان رئیس گروه کاری و ده نفر از صاحبنظران از پنج منطقه جغرافیایی آسیا، اقیانوسیه، آمریکای لاتینف آفریقا، اروپا و کشورهای عربی سخنرانی کردند.

در این همایش بیانیه تهران به چهار زبان انگلیسی، فرانسه، عربی و اسپانیولی منتشر و در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

هدف این همایش تبیین نقش تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف در تکوین مفهوم حقوق بشر و تشریح سازگاری شمولیت حقوق بشر با تنوع فرهنگی و لزوم تطبیق حقوق بشر در زمینه تنوع اجتماعی متناسب با هنجارها و ارزش های فرهنگی و اجتماعی هر جامعه است.

در این اجلاس پنج محور گفتگو و همکاری برای غنابخشی به شمولیت حقوق بشر (جهان شمولی)، سهم تمدن‌ها در ارتقای مفهوم حقوق بشر و کاربرد آن در بستر تنوع فرهنگی، نقش رسانه‌ها در چارچوب حقوق بشر و تنوع فرهنگی‌، حقوق بشر وتنوع فرهنگی از نظر به عمل و ضرورت پیوند بین حقوق بشر و تنوع فرهنگی از گذشته تا کنون و چشم انداز آینده مورد بررسی قرارگرفت

کد خبر 70002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز