یکشنبه ۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

بنیامین صدر: سازمان دفاع از قربانیان خشونت به بهانه روز بین‌المللی حمایت از قربانیان شکنجه، نشست تخصصی را با عنوان «بررسی ابعاد شکنجه در قوانین داخلی و بین‌المللی» در چارچوب طرح گروهی ارتقای حقوق بشر و دسترسی بیشتر به عدالت برگزارکرد.

صاحب‌نظران و کارشناسان دانشگاهی گردهم آمدند تا با واکاوی ابعاد شکنجه در قوانین داخلی و کنوانسیون‌های بین‌المللی به برچیده شدن مظاهر آن درجهان کمک کنند.

نسرین مصفا، حسین میر محمد صادقی، محمد علی نجفی توانا، حسین مهرپور، جعفر کوشا و محمد علی اردبیلی استادان دانشگاه‌های کشور در این نشست تخصصی دیدگاه‌های خود را پیرامون تاریخچه شکنجه، بررسی شکنجه در قوانین داخلی، ‌بررسی شکنجه در کنوانسیون‌های بین‌المللی، عناصر و تحولات کلیدی در چارچوب حقوق بین‌المللی منع شکنجه و پیشگیری از شکنجه بیان کردند.

قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان کل کشور نیز در پیامی با اشاره به ساختار‌سازی‌ حقوق، آزادی‌های ملت‌ها و‌ حقوق و تکالیف متقابل ملت و دولت در قانون اساسی نوشت: فرایند تحقق عدالت باید در قالب بایدها و نبایدها و یک سری قواعد و ضوابط آمره، ترسیم شود و ضمانت اجرای مقتضی را برای آن در نظر گرفت.

دری نجف آبادی نوشت: در جامعه‌ای حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی پاس داشته می‌شود که سرشار از فضیلت، عدالت، معرفت، عاری از تعدی و تجاوز و تخطی و استکبار و استعمار و استبداد باشد.

در این پیام همچنین آمده است: اساسا حاکم دینی و در کارکرد حکومت اسلامی، شکنجه و خشونت و هر اقدامی را که موجب ثلمه و صدمه به کیان جامعه و کرامت انسان شود بر نمی‌تابد و این موضوع در محدوده مرز فیزیکی و حریم جغرافیایی خلاصه نمی‌شود.

نسرین مصفا، مدیر ملی طرح گروهی ارتقای حقوق بشر و دسترسی بیشتر به عدالت در این همایش گفت: طرحی را با مشارکت نهادهای دولتی وغیردولتی و همکاری مراکز دانشگاهی برای تقویت مراکز حقوق بشر به اجرا درآورده‌ایم.

به گفته او، این طرح از 3 سال گذشته آغاز شده است. تقویت مراکز حقوق بشر، انجام طرح‌های ویژه، فعالیت‌های آموزشی و راه‌اندازی کلینیک‌های حقوقی نیز از دیگر برنامه‌های این طرح است.

مدیر ملی طرح گروهی ارتقای حقوق بشرگفت: با نهایت تأسف و در حالی‌که در میثاق نامه حقوق بشر نیز به ممنوعیت شکنجه در همه ابعاد تاکید شده است اما این عمل غیرانسانی، هنوز در بسیاری کشورها وجود دارد.

مصفا افرود: شکنجه جنایتی محرز و بین‌المللی است و اجرای کنوانسیون منع شکنجه به‌عنوان اساس تفکر ملل متحد همواره پیگیری می‌شود. 

او گفت: نهادهای دانشگاهی درحال انجام طرح‌های پژوهشی در راستای ارتقای حقوق بشر هستند و از ظرفیت نهادهای غیردولتی در این زمینه نیز استفاده خواهد شد.

کد خبر 56484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز