سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه محیط زیست: گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که یک شرکت بهره‌بردار چوب، در منطقه جنگلی جعفرآباد از توابع گرگان، به بهانه اجرای جاده برای دسترسی و حمل‌ونقل، ۳ ‌هزار اصله درخت کهنسال را قطع کرده‌است.

به گفته یک شاهد عینی، این درختان که عمدتا ازنوع ممرز، افرا و توسکاست و بیش از ۲۰‌‌متر ارتفاع دارد تحت عنوان درختان فرسوده قطع شده و پس از قلع وقمع از کارخانه‌های نئوپان‌سازی در حاشیه جنگل قرق و کارخانه‌های چوب سعدآباد و نئوپان گرگان سر در می‌آورد.

غلامعلی بسکی، از فعالان محیط‌زیست، درگفت‌وگو با همشهری ضمن تایید این خبر ازمسئولان منابع طبیعی خواست اجازه ندهند میراث طبیعی کشور بیش از این، دستمایه سوداگری برخی افراد یا گروه‌ها شود.

در عین حال، معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، در این‌باره به همشهری گفت: به محض اطلاع از موضوع، هیاتی برای بررسی به منطقه اعزام شده که نتیجه این بررسی‌ها در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد.

علی اوسط منتظری، تاکید کرد: چنانچه مجری طرح تخلفی کرده باشد به شدت با وی برخورد خواهد شد.

از سوی دیگر، صفر علی خواجه، مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان، به خبرنگار ما گفت: عرصه مورد نظر داخل «طرح جنگلداری تاویر» به مساحت ۱۷ هزار هکتار در نزدیکی روستای جعفرآباد واقع شده است.

مجری طرح، تعاونی المهدی روستای جعفرآباد است و اغلب اهالی این روستا عضو آن عضو هستند.  وی افزود: در طرح‌های جنگلداری که پس از تصویب شورای‌عالی جنگل قابلیت اجرایی پیدا می‌کند علاوه بر حفاظت، جنگل‌کاری و احیا، احداث جاده و تاسیسات هم دیده شده است.

دراین طرح هم عبور جاده‌ای به طول ۲۵ کیلومتر دیده شده و بدیهی است برای اجرای این جاده تعدادی درخت هم قطع شود.

به گفته وی، درختان قبل ازقطع نشانه‌گذاری می‌شوند و تنها پس از دریافت مجوز و تصویب از سوی سازمان است که مجری طرح نسبت به قطع آن اقدام می‌کند.

کد خبر 55309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز