شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

در پی انتشار خبر قطع هزار اصله درخت در منطقه جنگلی جعفرآباد گرگان که ۲۹ خردادماه گذشته در همین صفحه به چاپ رسید، سازمان جنگل‌ها مطلبی را به دفتر روزنامه ارسال کرده که از نظرتان می گذرد.

به استحضار می‌رساند طرح‌های جنگل داری مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و برنامه‌های مدون است که شامل جنگل داری، جنگل‌کاری، جاده‌سازی‌، احداث ساختمان، حفاظت، قرق و بهره برداری است.

از این‌رو به‌منظور اعمال مدیریت پایدار جنگل با انجام فعالیت‌های فنی و تخصصی در حوزه‌های مختلف جنگل شناسی، اجتماعی – اقتصادی و حفاظتی به ویژه پیشگیری و اطفای حریق، ضرورت احداث جاده جنگلی در طراحی کتابچه طرح جنگلداری پیش‌بینی و پس از بررسی‌های لازم به تصویب مراجع قانونی ذیربط رسیده است.

تنها پس از طی مراحل قانونی است که طرح برای اجرا در مدت تعیین شده و براساس مفاد کتابچه مصوب به بخش‌های مختلف اقتصادی ( دولتی، تعاونی و خصوصی) واگذار می‌شود.

در مورد احداث جاده جنگلی در حوزه جعفرآباد گلستان نیز ابتدا بررسی‌های لازم در قالب تهیه کتابچه طرح جنگلداری، معمول شده و پس از آن کتابچه مذکور در کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی استان گلستان بررسی و همراه با نقطه نظرات کمیته فنی استان به کمیته فنی حوزه معاونت جنگل در ستاد سازمان(چالوس) ارائه گردید.

در این مرحله معاونت جنگل نیز با مطالعه کتابچه و بازدید‌های مستمر کارشناسان معین ستادی نظرات خود را اعلام و گاه با عودت کتابچه اصلاحات لازم در آن اعمال و در نهایت برای تصویب نهایی به شورای‌عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری در سازمان متبوع (تهران) ارسال می‌گردد. پس از تصویب نهایی طرح است که برنامه‌های پیش‌بینی شده قابلیت اجرایی می‌یابد.

شایان ذکر است پس از انتشار خبر قطع ۳ هزار اصله درخت کهنسال به‌منظور احداث جاده جنگلی در جعفرآباد گلستان هیأتی متشکل از ۲۰ تن از کارشناسان بخش‌های مختلف جنگل داری، جنگل کاری، بهره برداری و حفاظت و همچنین دو نفر از نمایندگان سازمان‌های غیردولتی طرفدار محیط زیست به سرپرستی آقای مهندس منتظری معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان به منطقه جعفرآباد گرگان عزیمت نموده و از نزدیک مسیر جاده احداثی و قطع درختان منطقه را بازدید کردند.

بازدید‌کنندگان ملاحظه کردند که تعداد ۳۹۱ اصله درخت قطع شده توسط شرکت تعاونی جنگل‌المهدی (مجری طرح جنگل داری اشاره شده) در چارچوب اجرای طرح بوده و با نظارت کامل کارشناسان در تمامی مراحل آن مانند نشانه‌گذاری، قطع و... صورت گرفته است.

لذا قطع ۳ هزار اصله درخت در جعفرآباد گلستان کذب بوده و ارائه این قبیل آمار بی‌اساس جز تشویش اذهان عمومی و دلسردی خدمتگزاران بخش مظلوم منابع طبیعی ثمر دیگری ندارد.

روابط عمومی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور رجاء واثق دارد که رسانه‌های گروهی بازوان توانمند و یارویاور منابع طبیعی کشور محسوب شوند، به همین جهت است که از نمایندگان رسانه جمعی انتظار می‌رود در انتشار چنین اخباری دقت لازم را اعمال کنند و نظر سازمان متولی این منابع ارزشمند را استعلام نمایند تا موجبات آرامش افکار عمومی فراهم آید.

کد خبر 57087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز