گروه محیط زیست: رئیس سازمان جنگل‌ها از پیگیری چند پرونده بزرگ زمین‌خواری در شمال کشور خبر داد وگفت: تا 2 ماه آینده نتیجه این پیگیری‌ها را با افکار عمومی در میان می‌گذاریم.

وی که برای شرکت در سومین سالگرد شهید پیروی به روستای آسیابر دیلمان آمده بود با هشدار نسبت به شدت گرفتن تجاوز به عرصه‌های طبیعی، به شگرد جدید باندهای زمین خواری اشاره کرد و گفت: امروز با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت زمین، زمین‌خواران به‌صورت تشکیلاتی و شبکه‌ای عمل می‌کنند.

این شبکه‌ها که ممکن است حتی برخی از افراد صاحب مقام و به ظاهر موجه در راس آن باشند، با ابزارهایی چون تطمیع، ارعاب و یارکشی در دستگاه‌های مختلف رخنه کرده و از این طریق منابع طبیعی را غارت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری، پنجشنبه گذشته روستای آسیابر دیلمان، میزبان رئیس و معاونان سازمان جنگل‌ها، مسئولان محلی و چند خبرنگاری بود که از تهران به این روستای دورافتاده آمده بودند تا در جمع خانواده شهید ناصر پیروی و در کنار مزارش یاد و خاطره او را گرامی‌بدارند.

پیروی که رئیس اداره منابع طبیعی ماسال بود با عزمی راسخ در مقابل همه تطمیع و تهدیدهای مافیای قاچاق زمین و چوب ایستادگی کرد تا آنجا که زمین‌خواران که همه راه‌ها را روی خود بسته می‌دیدند با سوءاستفاده از مقام و منصبی که داشتند روز هفتم اردبیهشت 84 او را ربودند و در گوشه جنگلی که عاشق آن بود قربانی کردند.

اینک این پرسش مطرح است که چرا تاکنون نه تنها قاتل شهید پیروی که قاتل هیچ‌یک از 35‌جنگلبانی که طی 3 دهه اخیر به‌دست قاچاقچیان به شهادت رسیده‌اند، مجازات نشده‌اند.

فرود شریفی، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، در این باره گفت: پرونده شهید پیروی با توجه به حساسیت خاصی که دارد و نیز با پیگیری بی‌وقفه خانواده شهید به یک موضوع ملی تبدیل شده است. روند این پرونده هرچند ممکن است به دلایلی با کندی همراه باشد اما کسی قدرت و جرات آن‌را ندارد که بخواهد خون شهید پیروی را پایمال کند.

این گزارش می‌افزاید: هرچند سخنان رئیس سازمان جنگل‌ها نشان از عزم مسئولان برای اجرای عدالت دارد اما برادر شهید پیروی سوگمندانه می‌گوید: با آنکه 5 بار حکم اعدام قاتلان شهید پیروی تایید شده، اما می‌خواهند با اعمال نفوذ مانع اجرای این حکم شوند.

وی با تاکید براینکه پس از 3 سال خون دل خوردن وپیگیری هنوز قاتلان مجازات نشده‌اند، می‌افزاید: گرچه اطمینان داریم که رئیس قوه قضائیه اجازه نخواهد داد خون کسی که در راه دفاع از انفال و منافع ملی به زمین ریخته، پایمال شود اما تقاضای ما این است که مسئولان ارشد قوه قضائیه اجازه ندهند برخی با اعمال نفوذ و تحت عناوین مختلف با رایی که به تایید دیوان عدالت هم رسیده است، بیش ازاین بازی کنند.

پیگیری پرونده
همچنین در حاشیه این مراسم، رسول محمدی، مدیرکل منابع طبیعی، از پیگیری مجدد پرونده رشید غفاری خبر داد و تصریح کرد: با دستور ویژه استاندارگیلان بررسی مجدد این پرونده در دستور کار مراجع قضائی قرار گرفته و با شواهد ومستندات محکمی که در دست است، انتظار می‌رود در آینده نزدیک عامل یا عاملان قتل این جنگلبان شهید به دست عدالت سپرده شوند.

گفتنی است، شهید غفاری در شب شانزدهم شهریور 81 در مقابل خانواده‌اش هدف گلوله قاچاقچیان قرار گرفت و به شهادت رسید اما ازآنجایی که قاتل یا قاتلان او هنوز دستگیر نشده‌اند طبق قوانین موجود به وی عنوان شهید اطلاق نشده و درنتیجه خانواده او از مزایای مادی ومعنوی آن محروم مانده‌اند.

کد خبر 50746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز