یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲
۰ نفر

یک داروی رایج برای درمان دیابت نوع ۲ به نام متفورمین ممکن است یک اثر جانبی مثبت غیرمنتظره داشته باشد.

metformin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که ظاهر این دارو به طور قابل‌توجهی باعث کند شدن روند زوال توانایی‌های فکری و حافظه با افزایش سن می‌شود.

دکتر کاترین ساماراس، سرپرست این بررسی از انستیتوی پژوهش پزشکی گاراوان در نیو ساوث ویلز استرالیا گفت: «بررسی شش ساله ما در استرالیایی‌های سالمند دچار دیابت نوع ۲ رابطه‌ای میان مصرف متفورمین و آهسته‌تر شدن روند نقصان توانایی‌های شناختی و میزان کمتر موارد زوال عقل را نشان داد.»

ساماراس گفت: «این یافته‌ها امید جدیدی برای کاهش خطر دچار شدن به زوال عقل در افراد مبتلا دیابت نوع ۲ و نیز  به طور بالقوه در افراد غیر مبتلا به دیابت ایجاد کرده است.»

متفورمین به بدن کمک می‌کند تا هورمون انسولین را به طور موثرتری به کار ببرد و برای همین به این دارو «حساس‌کننده بدن به انسولین» هم می‌گویند. انسولین به ورود قند به سلول‌ها برای استفاده شدن به عنوان سوخت کمک می‌کند. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نمی‌توانند انسولین را به طور موثری به کار ببرند و به عبارت دیگر دچار «مقاومت به انسولین» هستند.

به گفته ساماراس، گرچه متفورمین یک داروی حساس‌کننده بدن به انسولین است، اما ظاهرا اثرات دیگری هم در سلول‌ها ایجاد می‌کند که باعث سالمتر ماندن آنها از لحاظ سوخت‌وساز می‌شود.

ساماراس یادآور شد که  به نظر کارشناسان مقاومت به انسولین ممکن است نقشی در تحلیل رفتن مغز و بافت‌های عصبی و نیز به ایجاد تغییرات زیانبار در رگ‌های خونی داشته باشد. متفورمین با تشدید تاثیربخشی انسولین در بدن ممکن است به جلوگیری از ایجاد برخی از این آسیب‌ها کمک کند.

در این بررسی بیش از ۱۰۰۰ نفر در سنین ۷۰ تا ۹۰ برای شش سال پیگیری شدند. در شروع بررسی همه این افراد در خانه زندگی می‌کردند و نشانه‌ای از زوال عقل نداشتند. شرکت‌کنندگان در این بررسی هر دو سال یک بار رشته‌ای از آزمایش‌های عصب‌-روانشناختی را می‌گذراندند.

در میان این افراد ۱۲۳ نفر دچار دیابت بودند و ۶۷ تفر متفورمین مصرف می‌کردند.

نتایج نشان داد که افراد دچار دیابت که متفورمین نصرف نمی‌کردند، در طول مدت بررسی پنج برابر بیشتر در معرض خطر دچار شدن به زوال عقل بودند.

به گفته پژوهشگران این نخستین بررسی نیست که نشان می‌دهد که متفورمین ممکن است با میزان پایین‌تر خطر زوال عقل همراه باشد و سایر بررسی‌ها هم همراهی مشابهی را نشان داده‌اند. هدف این پژوهشگران این بود که دریابند آیا این دارو می‌تواند تفاوتی از لحاظ نقصان حافظه و توانایی فکری در افراد سالمند ایجاد کند یا نه.

اکنون ساماراس و همکارانش به دنبال طراحی یک کارآزمایی بالینی سه‌ساله تصادفی‌شده کنترل‌شده هستند که در آن اثر متفورمین در افراد غیر مبتلا به دیابت، اما در معرض خطر بالای دچار شدن به زوال عقل ارزیابی شود.

متفورمین داروی ارزان‌قیمتی است که عوارض جانبی چندانی ندارد. عوارض جانبی آن مانند مشکلات گوارشی هم معمولا در طول چند هفته اول مصرف دارو برطرف می‌شود.

کد خبر 552735

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha