همشهری آنلاین: احمد پژمان، ‌آهنگساز نامی ایرانی گفت: در آثاری که از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود کمتر می‌بینیم که از حیث آهنگسازی خوب باشد و متاسفانه آهنگسازان بی استعداد به آنجا راه پیدا کرده‌اند.

به گزارش همشهری‌آنلاین احمد پژمان این مطلب را در گفت وگویی بلند در شماره تازه نشریه گزارش موسیقی بیان کرد و افزود: ما زمانی در جامعه رشد کردیم که آهنگسازان با ذوق و با استعداد گرد هم آمده بودند و آثار بسیار ارزشمندی را خلق می‌کردند و از رادیو و تلویزیون پخش می‌شد و گوش ما با این موسیقی‌ها پر بود. امروزه اما این گونه نیست و جوان مستعد آهنگسازی کار خوب نمی‌شنود،‌ مجبور است به موسیقی غیر ایرانی روی آورد.

آهنگساز سریال‌های دلیران تنگستان و سمک عیار در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اشاره به نبود و کمبود منتقد متخصص در زمینه موسیقی گفت: نقد خوب قادر است دست افراد قلابی که به اسم هنرمند و آهنگساز در جامعه و ارگان‌های دولتی رسوخ کرده‌اند را رو کرده و افرد شارلاتان را معرفی کند.

 به خصوص در شرایط کنونی که غالب مدیران دولتی تخصصی در موسیقی ندارند و تنها به خاطر اسم و رسمی که از برخی از اشخاص مطرح است، آنها را در راس گذاشته و به آنان میدان می‌دهند، در صورتی که افراد صلاحیت قرار گرفتن در آن موقعیت را ندارند.

آهنگساز موسیقی فیلم‌هایی چون شازده احتجاب و هنرپیشه با اشاره به رشد موسیقی در این سال‌ها گفت: با وجود تمام محدودیت‌‌ها و مشکلات، موسیقی رشد خوبی داشته و جای امیدواری است که در آینده بزرگانی از دل همین فرهنگ پیدا شوند.

پژمان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نحوه انتقاد از دولت در هزینه کردن بودجه موسیقی پرداخت و گفت: دولت میلیون‌ها تومان هزینه می‌کند برای کنسرت‌‌هایی که همه تشریفاتی و سرگرمی‌اند،‌ در حالی که این هزینه‌ها را برای یک موضوع اساسی انجام دهند هیچ اشکالی ندارد.

وی بی توجهی به آهنگسازان جوان را از دیگر معضلات موسیقی دانست و گفت: بسیاری آز آهنگسازان جوان را می‌شناسم که بسیار خوب موسیقی می‌نویسند ولی اینها مظلوم افتاده‌‌اند و حتی یک سفارش به اینها داده نمی‌شود و تنها دو سه نفر امثال من را شناخته‌اند و تمام کارها را به همین دو تعداد معدود آهنگسازان می‌دهند. در حالی که می‌توانند به این آهنگسازان جوان هم مجال بروز و ظهور دهند.

آهنگساز اپراهای سمند و دلاور سهند در همین زمینه گفت: وقتی این جوانان با استعداد را می بینم که به دلیل فقر استاد هدر می‌روند خیلی مایوس می شویم. تنها چسبیده‌ایم به اجراهای ظاهری و این که بگوییم ما هم ارکستر داریم. سمفونی پشت سمفونی بیرون می‌آید و تنها به کمیت فکر می‌کنند بدون در نظر گرفتن کیفیت.

وی پیشنهاد داد آثار آهنگسازی دانشجویان برتر از سوی ارکستر سمفونیک تهران یا صدا و سیما اجرا شود و گفت: پیش از انقلاب طی قراردادی مبنی بر همکاری ارکستر سمفونیک و هنرستان عالی موسیقی، طرحی بنا گذاشته شده بود تا دانشجویی که از هنرستان عالی موسیقی فارغ‌التحصیل می‌شود پایان نامه‌اش توسط ارکستر سمفونیک اجرا شود.

 خاطرم است پایان‌نامه‌های حسین دهلوی و مصطفی کمال پورتراب و تقی ضرابی را در ارکستر به صورت کنسرت اجرا کردیم.

پژمان در این گفت وگو دیدگاه‌های فنی خود در موسیقی آهنگسازی را بر شمرد و گفت که به زودی کاری تازه در حوزه موسیقی نیو ایج را به بازار موسیقی عرضه خواهد کرد و همچنین از انتشار کاری مشترک با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد.

تازه‌ترین شماره گزارش موسیقی اخیرا عرضه عمومی شده است. [انتشار شماره‌های 12 و 13 گزارش موسیقی]

کد خبر 54991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز