همشهری‌آنلاین: آلبوم و پارتیتور «دپورتیمنتو» اثر احمد پژمان، آهنگساز برجسته ایرانی از سوی موسسه هنر خرد به بازار موسیقی عرضه شد.

علی صمدپور، آهنگساز و نواپرداز و مدیر موسسه هنر خرد که تجربه‌ای تازه در انتشار آلبوم همراه با پارتیتور اثر را در فضای انتشاراتی موسیقی اغاز کرد است ضمن اعلام این خبر به همشهری‌آنلاین گفت: رونمایی این اثر پنج‌شنبه گذشته  و بدون حضور استاد احمد پژمان انجام شد چرا که ایشان در سفر آمریکا بودند.

به گفته صمدپوراین اثر مبتنی بر موسیقی ایران و بر اساس تکنیک‌های آهنگسازی جهانی با برداشتی کوتاه از دیورتیمنتو اثر بلا بارتوک، است که  از سوی استاد احمد پژمان نوشته شده است. پیش از این اثر برای ارکستر سازهای زهی نوشته شده بود؛ اما به علت مشکلات مالی این اثر برای کویئینتت بازنویسی شده است.

وی همچنین گفت که این اثر به تعداد ١٢٠٠ نسخه منتشر خواهد شد و داراي چاپ دوم نيز نخواهد بود. احمد پژمان ٢٥٠ نسخه از اين آلبوم را امضا كرده است كه با قيمتي بالاتر به فروش مي‌رسد اما ساير آثار امضا نشده به قيمت پشت جلد آلبوم به فروش خواهد رسيد.

صمدپور گفت: با انتشار پارتیتور این اثر آهنگسازان و رهبران ارکستر این امکان را دارند که از این اثر در کارگان(رپرتورار)های موسیقایی خود استفاده کنند و امیدواریم که این اتفاق بیفتد چون آثار استاد پژمان در طراز‌های جهانی است و می‌تواند به معرفی بهتر موزیسین‌ها برجسته ایران مدد برساند.

«دیور تیمنتو» نوعی سوئیتِ سازی با فرمی آزاد‌تر است که برای گروه سازهای سولیست نوشته می‌شود تا یک ارکس‌تر. در این اثر نوازندگانی چون علی جعفری‌پویان (ویلن)، سهراب برهمندی (ویلن) و آتنا اشتیاقی (کنترباس) حضور دارند.

«دیور تیمنتو» در چهار بخش نوشته شده و پژمان برای هر بخش از آن، از موسیقی یکی از مناطق ایران بهره گرفته‌ است. محدودیت‌های مالی سبب شده است تا به جای اجرای کامل و با ارکستری تکمیل شده  از هر گروه از ساز‌ها، یک ساز به خدمت گرفته شود. برای مثال، به جای ۱۲ ویلن اول، یک ویلن اول به صورت سولو آن را اجرا می‌کند. این قطعه بسیار مشکل است و به همین خاطر قرار شد تا نوازندگان به صورت تن‌ها، پارت‌های خود را اجرا کنند. در واقع از آنجا که اجرای ارکسترال زنده از این اثر نیاز به تمرین داشت، تصمیم گرفته شد که نوازندگان هر کدام به صورت تنها قطعات خود را به اجرا درآورند و در نهایت اثر تنظیم و منتشر شود.

آماده سازی پارتیتور برای انتشار این مجموعه و ناظر ضبطی آن را «مانی جعفرزاده» صورت داده است که سال گذشته آلبوم و پارتیتور «صدای مناظر مخدوش» او از سوی همین ناشر به بازار موسیقی عرضه شده بود.

احمد پژمان

در مراسم رونمایی از این اثر برخی از شاگردان احمد پژمان همانند حمیدرضا دیبازر و نیز برخی از نوازندگان این اثر در آلبوم نکاتی را درباره این اثر مهم و جایگاه احمد پژمان بیان کردند.

هوشنگ کامکار نیز از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بود.

کد خبر 340898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha