دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

بابک رضایی*: اگرچه اطلاعی از کم و کیف سخنان و اهداف نشست‌هایی ندارم که به شکل خاص برای رسیدن به سند راهبردی موسیقی که با همت آقای پیریایی و دیگر همکاران ایشان صوت می‌گیرد.

و نمی‌دانم که چنین جلساتی تا چه حد می‌تواند برای موسیقی ما کارگشا باشد اما به‌هرحال این نکته مسلم است که در این جلسه بسیاری از مدیران ودست‌اندرکاران فرهنگی و به شکل خاص کسانی که در مورد موسیقی مسئولیت دارند شرکت کرده و این امر می‌تواند خود دورنمای خوبی برای موسیقی کشورمان نوید دهد.

امیدوارم که آنها بتوانند به اتفاق نظری برسند و این اجماع را به مراجع ذی‌صلاح منتقل کنند تا پس از تایید و تصویب آنها طرحی ارائه شود که قدرت اجرایی داشته باشدتا به این ترتیب پس از سال‌ها شاهد تبلور موسیقی کشورمان باشیم. واقعاً حیف است که وضعیت موسیقی تا این حد متزلزل و نابسامان باشد.

متأسفانه هیچ توجه درستی به موسیقی اصیل ایرانی نمی‌شود و درحال حاضر بیشتر به سمت موسیقی‌های تقلیدی غرب حرکت می‌کنیم، اگرچه هیچ سازماندهی و برنامه ریزی درستی هم در رابطه با این نوع موسیقی انجام نشده است.

به‌نظر من موسیقی در گذر انقلاب و دوران دفاع مقدس و صحنه‌های حساس انقلاب اسلامی همچون انتخابات و اتفاق‌های دیگر، بیش از همه هنرها دینش را به انقلاب ادا کرده و در جریان و افکار و فضای عمومی کشور تاثیر‌گذار بوده است ؛ بی‌انصافی است که با این پدیده برخورد بد و ناشایستی بشود.

به‌هر حال هر پدیده‌ای بردارهای منفی نیز دارد ولی اینکه ما فقط موسیقی را با بردار‌های منفی آن ببینیم تفکر درستی نیست؛ فعلا احساس می‌شود که به موسیقی کمی کم لطفی می‌شود ولی امیدوارم مسئولان و دست‌اندرکاران موسیقی در این شورا بکوشند تا از نظر کارشناسان و صاحب‌نظران دیگر هم استفاده کنند تا ان‌شاء‌الله بتوانند تصمیمی درست و عاجل در مورد موسیقی کشور بگیرند تا در سال شکوفایی و نوآوری به شکوفایی در موسیقی کشور برسیم.

امید می‌رود کسانی که در این جلسه شرکت می‌کنند، از جلسات مشابه و ناکارآمد قبلی درس بگیرند وآن را پشتوانه تصمیم‌های خودشان قرار دهند تا بنایی استوارتر و سازنده‌تر از قبل بگذارند زیرا اگر قرار باشد که این جلسه هم تکرار مکررات باشد و دید گاه‌ها و نظرات سلیقه‌ای انجام گیرد، راه به خطا می‌رود و هیچ نفعی هم از آن عاید موسیقی ما نخواهد شد و به موسیقی متفاوت و فاخر نخواهیم رسید.

موسیقی فاخر به زعم من موسیقی‌ای است که در آن پیام، در مخاطب خودش تاثیر بگذارد. البته این پیام قرار نیست صرفاً با کلام همراه باشد ؛ نمی‌شود گفت فلان موسیقی باکلامی که مضمونی اخلاقی و اجتماعی را مطرح می‌کند، اثر فاخری است؛ بلکه یک اثر هنری بدون استفاده از کلام و شعر هم می‌تواند یک موسیقی فاخر باشد و انسان را به تفکر و اندیشیدن وادارد و او را به تعالی روحی و معنوی رهنمون کند.

اگر ابزار هنر در راستای فطرت و سرشت پاک انسانی به‌کار گرفته شود، خواهد توانست مانند علمی که در راه خدمت به بشر به‌کار گرفته می‌شود، برای تعالی انسان نقش بسزایی ایفا کند. اگرتمام اشکال هنر به‌خصوص موسیقی بتواند این تاثیر، شرایط و فضا را ایجاد کند، قطعا به‌عنوان یک اثر فاخر مورد توجه قرار می‌گیرد.

آنچه  وزیر محترم فرهنگ وارشاد اسلامی هم به آن اشاره داشته‌اند بیشتر به چنین نگرشی از موسیقی معطوف است. در چند سال اخیر هنرمندان موسیقی این موضوع را سرلوحه کار خودشان قرار داده‌اند و به همین خاطر شاهد اتفاق‌های خوبی در این عرصه بوده‌ایم.

اتفاق‌هایی که با مضامین اخلاقی جامعه ما بیشتر عجین بود و همین برنامه اخیر ارکستر ملی ایران هم یکی از آن موارد است که از زمره همین موسیقی فاخر محسوب می‌شود.

 بهتر است این حرکت‌ها شتابان‌تر از قبل صورت گیرد تا بیشتر به سمت بیان مضامین اصیل اسلامی، اعتقادی و انسانی حرکت کنیم.

* مدیرعامل انجمن موسیقی

کد خبر 52413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز