گروه اقتصادی: نخستین برآوردها نشان می‌دهد که کسری بودجه واردات بنزین در سال جاری ۶ میلیارد دلار است.

براساس برآورد مدیربین‌الملل شرکت ملی نفت، ۶ میلیارد دلار برای تامین کسری بودجه واردات بنزین تا پایان سال نیاز است.

حجت‌الله غنیمی‌فرد به خبرنگارما گفت: در صورت ادامه شرایط جاری قیمت‌ها در بازار نفت، پیش بینی می شود که برای تامین مصرف داخلی بنزین و گازوئیل این میزان بودجه  در کشور ضروری باشد.

وی تاکید کرد:با توجه به  این رقم  احتمال دارد بخشی از بودجه مورد نیاز از محل فروش آزاد بنزین سوپر و بنزین معمولی تامین شود ولی این موضوع که با چه مقدار فروش آزاد امکان تامین هزینه یارانه بنزین تا پایان سال فراهم می‌شود  باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: قیمت بنزین و گازوئیل به شدت افزایش یافته و با توجه به فرارسیدن فصل سفر در کشورهای صنعتی قیمت ها بیش از این نیز افزایش خواهد یافت.

به گفته وی در حال حاضر قیمت هر تن بنزین و گازوئیل تا ۱۳۰۰ دلار افزایش یافته و این رشد قیمت در کاهش بودجه پیش‌بینی‌شده برای واردات بنزین تاثیر فراوانی داشته است.

وی خاطر نشان کرد پیش بینی می‌شد بودجه تا مرداد‌ برای تامین واردات کافی باشد ولی به دلیل روند افزایش قیمت‌ها بودجه زودتر و در تیرماه  به اتمام می‌رسد.

غلامحسین نوذری وزیرنفت در این زمینه با تایید خبر بررسی تدوین لایحه جبران کسری بودجه بنزین، اشاره به پاسخ رئیس جمهوری به نامه‌ای که وی نوشته بود نکرد. 

پیش از این اعلام شده بود که وزیر نفت  نامه‌ای برای کسب تکلیف در مورد نحوه تامین کسری بودجه به رئیس جمهوری ارسال کرده‌است.

در این نامه تاکید شده بود که بودجه مورد نیاز برای واردات بنزین تا مرداد‌ماه با توجه به افزایش قیمت بنزین و گازوئیل خاتمه می‌یابد.

سال گذشته دولت بدون تهیه لایحه متمم بودجه معادل ۲ میلیارد دلار از محل درآمدهای شرکت ملی نفت برای به این امر اختصاص داد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی این اقدام دولت را غیر‌قانونی دانستند ولی دولت برقانونی بودن این امر تاکید داشت.

اعلام تدارک وزارت نفت برای تهیه لایحه متمم بودجه نشان می‌دهد که دولت برای تامین بودجه مورد نیاز قصد ندارد مانند سال قبل عمل کند.

کد خبر 54808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز