همشهری آنلاین: چنانچه مجلس بودجه جدیدی برای واردات بنزین تصویب نکند، کسری بودجه واردات بنزین باید از طریق افزایش قیمت آن جبران شود.

به گزارش شانا محمدرضا نعمت زاده، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران - با بیان این مطلب گفت: بودجه3.3 میلیارد دلاری (3 هزار میلیارد تومانی) که مجلس برای واردات بنزین و گازوییل تصویب کرده، به معنای واردات به این میزان نیست.

نعمت زاده تصریح کرد: این بودجه سهم فرآورده‌های یارانه‌ای است و بنزین و گازوییل غیر رایانه‌ای (آزاد) می‌تواند به هر میزان وارد شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت نفت خام و تأثیر آن بر افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در بازارهای بین‌المللی اظهار داشت: این افزایش قیمت‌ها از دلایل مهم کمبود بودجه واردات بنزین است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: پیش از سهمیه‌بندی بنزین در 3 ماه نخست سال گذشته روزانه حدود 35 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شد، اما پس از سهمیه‌بندی، واردات بنزین به کمتر از نصف و حدود 15.5 میلیون لیتر کاهش یافت.

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری روزانه حدود 20 میلیون  لیتر بنزین وارد کشور شود که هزینه آن با قیمت های کنونی  بیش از 4 میلیارد دلار برآورد می‌شود و چنانچه سهمیه‌بندی بنزین انجام نمی‌شد، باید بیش از 40 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد.

نعمت زاده تأکید کرد: چنانچه برخی از سهمیه‌های خودروهای عمومی به طور جزیی تعدیل شود شرایط مطلوب‌تری حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش جایگاه‌های سی.ان.جی در سراسر کشور ممکن است سهمیه خودروهای دو گانه سوز عمومی به تدریج کاهش یابد تا از بنزین و سی.ان.جی به طور همزمان استفاده شود.

وی همچنین تصریح کرد: در باره تغییر سهمیه خودروهای شخصی هنوز تصمیمی گرفته نشده است. 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی یادآوری کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به طور متوسط حدود 12 میلیون لیتر در روز گازوییل وارد شود.

کد خبر 52177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز