معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: سه دارو در درمان بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ موثر است، اما از مصرف یک داروی آنتی‌بیوتیکی باید به‌جد خودداری کرد.

فاموتیدین

به گزارش همشهری‌آنلاین، از زمان آغاز همه‌گیری بیماری کوویدـ۱۹ تاکنون برای درمان این بیماری داروهای مختلفی استفاده شده است که برخی از آن‌ها موثر نبودند و از پروتکل‌ها حذف شدند و برخی دیگر تاثیرپذیری بیشتری داشتند. هنوز داروی قطعی برای درمان کرونا وجود ندارد و محققان همچنان در تلاش برای یافتن داروی موثر یا واکسن هستند.

دکتر رضا ملک‌زاده‏، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت‏، با اشاره به این‌که نیازی نیست بیماران مبتلا به کرونا که علائم خفیف دارند به بیمارستان مراجعه کنند به همشهری‌آنلاین گفت: «فاموتیدین» که برای درمان بیماری‌های گوارشی تجویز می‌شود، برای درمان بیماران مبتلا به کرونا با علائم خفیف تاثیر زیادی دارد.

همچنین وی درباره تاثیر رمدسیویر در کاهش مدت‌زمان بستری بیماران مبتلا به کرونا توضیح داد: رمدسیویر طول مدت بستری را حدودا ۵ روز کم می‌کند و همچنین در افرادی که در مرحله‌ متوسط بیماری قرار دارند یعنی اکسیژن خونشان پایین است، اما هنوز زیر دستگاه ونتیلاتور نرفته‌اند ۲۷ درصد سبب کاهش مرگ‌ومیر می‌شود. 

معاون تحقیقات وزیر بهداشت درباره تاثیرگذاری کورتون در بهبود حال بیماران مبتلا به کرونا به همشهری‌آنلاین گفت: دگزامتازون یا کورتون قطعا داروی موثری است و در دنیا در مورد این دارو اجماع وجود دارد. در ایران از روز اول از این دارو استفاده می‌شد. البته این دارو در شروع بیماری کوویدـ۱۹ مصرف نمی‌شود و موقعی که بیماری متوسط می‌شود و اکسیژن خون کاهش می‌یابد و ممکن است بیمار را زیر دستگاه ببریم تا حدود۳۰ درصد موثر است. 

دکتر ملک‌زاده ضمن توصیه به مردم درباره پرهیز از مصرف خودسرانه داروها گفت: متاسفانه اوایل مصرف آزیترومایسین در پروتکل‌ها آمده بود، ولی بعدا مطالعات نشان داد این دارو نه تنها موثر نیست، بلکه ضرر هم دارد. علاوه بر آزیترومایسین، هیدروکسی کلروکین و کلترا نیز اثری در درمان این بیماری ندارند. باز هم تاکید می‌کنم آزیترومایسین در درمان این ویروس اثری ندارد و نباید مصرف شود.

کد خبر 546765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha