معاون کل وزارت بهداشت گفت: حداکثر تاثیر داروهای گران قیمتی که مطرح شده و برخی برای بیماران کرونایی در شرایط نامناسب استفاده می‌کنند، کمتر از ۲۰ درصد است و حتی بسیاری از این داروها موثر نیستند و اثر منفی دارند.

آی سی یو بیمارستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی امروز دوشنبه در نشست خبری ویدئوکنفرانس درباره تاثیر داروهای گرانقیمتی مثل رمدسیویر برای درمان بیماران کرونایی اظهار کرد: مهم‌ترین اقدام برای بیماران بستری کرونایی تامین اکسیژن است. مراقبت‌هایی که کادر بهداشتی و درمانی از لحاظ تمیز کردن مجاری تنفسی انجام می‌دهند با داروهای معمولی انجام می‌شود، موثرترین اقدام موثر استفاده از داروهای کورتون معمولی است.

وی ادامه داد: بسیاری از این داروهایی که درخواست می‌شود و حتی داروی رمدسیویر که برخی تا ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان تهیه می‌کردند، در مرحله سوم بیماری هیچ تاثیری ندارد و حتی تاثیر آن در حد صفر است.

  • کاسبی داروی کرونا در کشورهای غربی

حریرچی در ادامه بیان کرد: حوزه سلامت از طرفی حوزه تجاری هم محسوب می‌شود و شرکت‌های بزرگ با آن کاسبی می‌کنند. در دوره کرونا نیز کاسبی دارو اتفاق افتاده و حتی برخی رییس جمهوری‌ها در کشورهای غربی هم یک دارو یا واکسن را تبلیغ می‌کنند. حتی خود واکسن کرونا هم تجارت است و پنج برابر واکسن مورد نیاز را پیش خرید کردند تا در زمان مورد نظر هم برای خودشان استفاده کنند و هم مازاد آن را بفروشند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در نتیجه اگر کشورهای غربی توصیه‌ای می‌کنند، حتما برای دل‌سوزی نیست. روش تبلیغ دارو و واکسن مثل پفک و عطر نیست. حتی از طریق مسیرهای بهداشتی و درمانی و القای نیاز، تبلیغ می‌شود. شرکت‌های داروسازی بزرگ دنیا از طریق القای تقاضا و ایجاد درخواست مردم، داروهای خود را می‌فروشند. یکی از موارد همین مکمل‌ها و ویتامین‌هاست و ۹۰ درصد مکمل‌ها و ویتامین‌ها در بسیاری از کشورها غیرضروری است، اما صنعت کار خودش را انجام می‌دهد.

  • نقش طرح تحول سلامت در مدیریت کرونا

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره نقش طرح تحول سلامت در مدیریت کرونا گفت: مهم‌ترین جلوه طرح تحول سلامت که کمک بسیار مهمی برای مدیریت کرونا انجام داد، گسترش تخت‌های بیمارستانی و تخت‌های مراقبت ویژه و بازسازی تخت‌های موجود بود. در مجموع و در هفت سال دولت تدبیر و امید، ۳۶ هزار تخت جدید به ناوگان بیمارستانی اضافه شد که نزدیک به یک سوم تخت‌های بیمارستانی موجود در کشور است.

وی ادامه داد: اگر این تخت‌های بیمارستانی نبود حتی در این شرایط، برای اداره بیماران کرونایی مجبور به جابه‌جایی بیمارستانی شدیم. اگر یک دوم تخت‌های آی سی یو یا یک سوم تخت‌های بیمارستانی فعلی نبود، چه فاجعه‌ای رخ می‌داد. این اتفاق در برخی کشورهای اروپایی رخ داد.

حریرچی بیان کرد: گسترش تخت‌های بیمارستانی در مناطق محروم نیز موثر بود. آنچه کمک کننده بود، گسترش خدمات بهداشتی و نیروهای بهداشتی بود. یکی از مناطق گسترش کرونا، مناطق حاشیه شهرها محسوب می‌شود. پایگاه‌های سلامت و نیروهای بهداشت در حاشیه شهرها بیشتر شد. در ابتدای طرح تحول سلامت حدود ۴ هزار و ۶۰۰ پزشک در شبکه روستایی داشتیم که بعد از اجرای طرح تحول به نزدیک ۶ هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: ترمیم امکانات رادیولوژی و سی تی اسکن در بیمارستان‌های دولتی که در آن زمان به ما حمله می‌شد هم الان نشان دهنده اهمیت موضوع است. بحث کمک کننده دیگر، کاهش پرداختی از جیب مردم به خصوص در بیمارستان‌ها بود. یکی از اثرهای طرح تحول سلامت، بیمه شدن افراد بود.

وی افزود: یکی از موارد مهم که وزیر بهداشت هم حساسیت دارد این است که به مردم فشار مالی وارد نشود. به دلیل زیرساخت‌های طرح تحول سلامت، از مردم حمایت مالی خوبی شد. هرچند در برخی خدمات سرپایی و داروها به مردم فشارهایی در بیماری کرونا وارد شده است.

حریرچی اظهار کرد: به دلیل تجویز نادرست توسط درمان‌گران یا اصرار همراهان بیمار، داروهای چند میلیونی تزریق می‌شود و حتی بیمار ممکن است فوت کند.

  • در تعطیلی‌های پیش رو سفر نروید

وی اظهار کرد: مسافرت‌های غیر ضروری در شهریور اتفاق می‌افتد، اما درخواست ما این است که در این چند روز تعطیلی، سفر را به حداقل برسانیم تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود. شهریور ماه آخرین ماه تابستان است و کنکوری‌ها هم ممکن است بعد از برگزاری کنکور به مسافرت بروند و از طرفی مردم در تاسوعا و عاشورا به شهرهای زادگاه خود می‌روند، اما درخواست ما این است که مردم از سفر رفتن خودداری کنند.

بهبود یافتگان کرونا، پلاسما اهدا کنند

حریرچی درباره نذر خون گفت: امسال در ماه محرم یکی از موضوع‌های مهم بحث نذر خون است. از کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند درخواست می‌کنیم که پلاسما اهدا کنند. برآورد ما این بود که حداقل ۱۰ درصد اهدا کنند که تاکنون فقط دو درصد اهدای پلاسما انجام دادند. سازمان انتقال خون سامانه نوبت دهی اینترنتی برقرار کرده است.

  • رسیدگی به خانواده شهدای سلامت

معاون وزیر بهداشت درباره شهدای سلامت بیان کرد: شهدای سلامت چه از پزشکان و چه از پرستاران، تاکنون ۱۶۴ نفر اعلام شده است. شهدای سلامت حق بزرگی بر گردن مردم دارند. زمانی که حتی خانواده‌های بیماران به دلیل احتمال انتقال نمی‌توانستند از بیمار مراقبت کنند، این افراد فداکاری کرده و خودشان را معرض ابتلا به کرونا قرار دادند. روز گذشته متوجه شدیم که دختر هشت ساله دو نفر از اعضای هیات علمی که متخصص قلب و متخصص زنان بودند، به ویروس کرونا مبتلا شده و فوت کرده است.

وی افزود: پزشکان و پرستاران و کادر بهداشت و درمان با فداکاری کار می‌کنند و وظیفه ما این است که خدمات مناسبی به خانواده شهدای سلامت ارائه بدهیم. اگر در جایی کوتاهی انجام شده به این دلیل است که در جبهه‌های متخلفی می‌جنگیم. گاهی پیش می‌آید که فردی در یک استان مشغول به کار بوده و در جایی شهید می‌شود و خانواده او در یک استان دیگر هستند. این مشکلات برطرف خواهد شد.

  • بیماران اورژانسی در روزهای تعطیل هم پذیرش می‌شوند

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره پذیرش بیماران در روزهای تعطیل در بیمارستان‌های خصوصی بیان کرد: بیمارستان‌ها باید در روزهای تعطیل بیماران اورژانس را پذیرش کنند، اما بیماران غیر اورژانسی (الکتیو) بر اساس نوبت دهی پذیرش می‌شوند.

وی ادامه داد: به دلیل تورم و کاهش نرخ برابری ارز، قدرت خرید مردم به طرز قابل توجهی کاهش یافته و میل به سمت بیمارستان‌های دولتی بیشتر شده است. بیمارستان‌های خصوصی کمک دولتی دریافت نمی‌کنند و با درآمد خودشان باید اداره شوند. درخواست ما از همه کارفرمایان از همه بخش‌ها این است که از هر گونه تعدیل نیرو خودداری کنند تا این شرایط اقتصادی را بگذرانیم.

  • برگزاری مراسم محرم در فضای سربسته ممنوع است

حریرچی گفت: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع برگزاری مراسم محرم مطرح شد. مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تغییر پیدا نکرده است. مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ممنوع بودن برگزاری مراسم در محل‌های سربسته است. با اقداماتی مثل حضور مداحان در فضای باز و مدارس نشان دهنده این همراهی است. مقام معظم رهبری هم روز گذشته در این زمینه تشکر و تاکید فرمودند که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

حریرچی درباره نظارت بر هیات‌های عزاداری گفت: مهم‌ترین عامل نظارت، مردم و مسئولان برگزاری هیات‌ها هستند که مطمئن هستیم بیشترین میزان رعایت پروتکل‌ها را انجام می‌دهند. سازمان تبلیغات اسلامی هم نقش محوری در این زمینه دارد و نیروهای بهداشت محیط هم نظارت خواهند داشت.

وی اظهار کرد: گزارش‌های مختلفی از کشورهای گوناگون از موارد نزدیک به صفر درصد تا ۳۰ و چند درصد ابتلای مجدد وجود دارد. برخی مقاله‌ها نشان می‌دهد که در ۶ ماه گذشته حدود ۱۴ درصد افراد مبتلا دوباره مبتلا شده‌اند که درصد قابل توجهی است و در ادامه باید ببینیم که آیا تغییر می‌کند یا خیر.

  • میزان بالای ابتلای کادر درمان به کرونا در ایران

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره میزان ابتلای بالای کادر درمان به کرونا در ایران گفت: ایران کشور بسیار بزرگی است و هفدهمین جمعیت جهان را دارد. بعد از چین، اولین کشور بزرگی بودیم که به طور وسیع درگیر ویروس کرونا شدیم. در نتیجه بسیاری از اتفاقات ابتدا در کشور ما اتفاق افتاده و سپس در کشورهای دیگر بروز می‌یابد. از لحاظ تعداد به میلیون نفر جمعیت، چه در ابتلای جمعیت عادی و چه در کادر پزشکی و پرستاری وضعیت متفاوتی داریم. از نظر ابتلای خالص تعداد ابتلا نسبت به سایر کشورها قابل توجه است.

وی افزود: البته روش اعلام آمارها متفاوت است و اکثر موارد ابتلا در کسانی است که در بخش‌های غیر کرونا مشغول به کار هستند و خدمت رسانی می‌کنند. تعدادی از کادر درمان از خانواده خود مبتلا می‌شوند. تعدادی از ابتلاها در بخش‌های کرونا، تعدادی در بخش‌های غیرکرونا و تعدادی از جامعه اتفاق می‌افتد.

  • خدمات تله‌مدیسین باید گسترش پیدا کند

معاون کل وزارت بهداشت درباره خدمات تله مدیسین گفت: خدمات تله مدیسین باید گسترش پیدا کند. بسیاری از رفت و آمدهای غیر ضروری به دلیل دریافت خدمات پزشکی و آزمایشگاهی است. اصلا نیازی نیست که شخص برای دریافت جواب آزمایش، مسافرت درون شهری انجام بدهد. در اکثر کلانشهرها، عامل سوم و چهارم تردد مردم، دریافت خدمات بهداشتی و درمانی است. باید این رفت و آمدها را هم برای راحتی مردم و هم برای کاهش احتمال ابتلای مردم، کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: خدمات تله مدیسین گسترش پیدا می‌کند و اولویت اصلی با مناطق محروم است. هرچند در شهرهایی مثل تهران هم کمک خواهد کرد. تراکم بخش خصوصی در شمال شهر تهران و در مناطق مشخصی است. حتی بیمارستان‌های دولتی هم در مرکز شهر تراکم دارند.

  • روند بیماری به رفتار اجتماعی بستگی دارد

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره روند بیماری ناشی از ویروس کرونا اظهار کرد: روند بیماری کاملا به رفتار اجتماعی و رعایت میزان فاصله گذاری اجتماعی توسط مردم و بخش‌های خدماتی دولتی و خصوصی دارد. بعد از موج دوم کرونا، با رعایت اصول بهداشتی توانستیم میزان مرگ و میر را بیش از ۴۵ درصد و میزان بستری را حدود ۴۰ درصد کاهش بدهیم. همچنان میزان مرگ و میر و بستری و ابتلا به طور میانگین از اوج در فروردین ماه هم بالاتر است.

وی ادامه داد: کم کم به فصل سرد نزدیک می‌شویم و احتمال ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا بالاتر می‌رود. احتمال ابتلا به بیماری‌های منتقله از راه تنفس به این دلیل که مردم در فصل سرد در خانه‌ها با پنجره بسته و تهویه کمتر حضور دارند، بیشتر می‌شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: نگران هستیم که مثل سایر کشورهای نیمکره شمالی دچار ابتلای بیشتری شویم. هرگونه عادی پنداری و عادی سازی رفتار که از داخل خانه شروع می‌شود یا هر رفت و آمد خانگی، احتمال ابتلا به کرونا را بالا می‌برد. یادمان نرود که عامل انتقال ویروس کرونا از ووهان به سایر کشورها، مسافرت بود. عامل انتقال ویروس از شهرهای اولیه به سایر شهرها فقط مسافرت بود. مسافرت نقش مهمی در انتقال ویروس دارد.

  • درباره واکسن کرونا

حریرچی گفت: بسیاری از کشورها میلیاردها دلار برای ساخت واکسن هزینه کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده که حتی در صورت تولید واکسن باید رفتار اجتماعی مناسبی داشته باشیم. بهترین واکسن‌هایی که ادعا می‌شود تاثیر ۵۰ تا ۷۰ درصدی دارند، مدت اثر آنها چند ماهه است. هم در داخل کشور و هم خارج از کشور برای واکسن کرونا اقدام خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در نیمکره جنوبی که در فصل سرما هستند، ابتلا به آنفلوآنزا به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. علت آن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست‌وشوی دست و استفاده از ماسک است.

  • کشورها برای مدیریت کرونا باید همکاری کنند

حریرچی گفت: بیماری کرونا نشان داد که ملت‌های مختلف در کشورها باید همکاری بیشتری با هم داشته باشند. برخی فکر می‌کردند که با ایجاد یک حصار خودساخته و عقب نگه داشتن ملت‌ها می‌توانند به خوش‌بختی برسند. در حال حاضر بالاترین میزان مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته اتفاق افتاده است. اگر یک کشور دیگر با ویروس کرونا درگیر باشد، هیچ کشور دیگری نمی‌تواند روی آسایش را ببیند. در منطقه ما نیاز به همکاری بیشتری وجود دارد.

وی ادامه داد: مسئولان کشورهای غربی می‌گویند که برای همه کشورها واکسن تهیه می‌کنند و در انتها می‌گویند که ابتدا مردم خودشان در اولویت قرار دارند. یکی از کشورهای غربی، هفت برابر جمعیت خودش واکسن پیش خرید کرده است.

  • وضعیت واکسن‌های کنونی کرونا

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره ساخت واکسن کرونا در ایران اظهار کرد: مراحل حیوانی واکسن کرونا در کشور تکمیل شده است. به زودی وارد مرحله انسانی خواهیم شد. البته می‌خواهیم توجه مردم را به این جلب کنیم که متوسط تولید یک واکسن در ۵۰ سال گذشته، هفت سال بوده و برخی واکسن‌های موجود دنیا حتی بیش از ۲۰ سال طول کشیده که تولید شده است.

وی ادامه داد: با وجود تمام اقدامات انجام شده و سرمایه گذاری‌ها، هنوز برای مالاریا و ایدز واکسن نداریم. تصور و انتظاری در مردم به دلیل شرایط سخت فعلی وجود دارد. واکسنی که بتواند زنجیره این بیمار را کامل کنترل کند احتمالا تا دو سال آینده هم در اختیار نخواهد بود. این موضوع مورد تاکید سازمان جهانی بهداشت است. واکسن‌هایی که تاکنون وارد مرحله سوم یا چهارم شده هم هیچ کدام ادعای تاثیر بیش از ۷۰ درصد ندارند. حتی ادعای تاثیر بیش از یک سال هم ندارند و ایمنی برخی از آنها در حد ۲.۵ تا ۳ ماه است.

  • ویروس‌ها به طور طبیعی جهش دارند

حریرچی درباره جهش‌های ژنتیکی ویروس کرونا اظهار کرد: همه ویروس‌ها به طور طبیعی جهش دارند و اکثر واکسن‌ها بر مبنای قسمت خاصی از ویروس است که کمتر تغییر می‌کند. یکی از مشکلات اساسی تولید واکسن همین است. مثل واکسن آنفلوآنزا هر سال دنیا مجبور می‌شود که واکسنی را تولید کند که برای ویروس آنفلوآنزای همان سال موثر است. ساخت واکسن آنفلوآنزا در جهان ظرفیت کمی دارد و به طور مثال این ظرفیت حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون است.

  • لغو طرح ترافیک در کنترل کرونا تاثیر مثبت داشت

این مسئول در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح ترافیک تهران گفت: طرح ترافیک برای کنترل آلودگی هوا و ایجاد نظم در سطح شهر و جلوگیری از تراکم در مرکز شهر بسیار ضروری است. از لحاظ درآمد برای شهرداری حتی چند صدم درصد است. شهرداری تهران و پلیس همکاری خوبی در زمینه لغو طرح ترافیک تهران انجام داده‌اند که تاثیر مثبتی داشت. از لحاظ شیوع بیماری اگر دوباره درخواست کنیم، حتما در یک محیط همکاری برای لغو طرح ترافیک اقدام خواهد شد.

کد خبر 543266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha