مدارس منطقه ۲۱ به دلایل متعدد با مشکلات و کمبودهای سخت‌افزاری روبه‌رواند.

خیران باشگاه نفت

همشهری آنلاین_سعیده مرادی:  از جمله این دلایل باید به نداشتن اداره آموزش و پرورش مستقل و پوشش داده شدن آن از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه ۹ اشاره کرد. به هر حال در سال‌های گذشته این منطقه با همه وسعتی که دارد، بخش دور دستی از منطقه ۹ شهرداری بوده و مدرسه جدیدی در آن ساخته نشده است. البته ساخته نشدن مدارس جدید در سال‌های اخیر در این منطقه دلایلی چون نبود زمین مناسب و ورود نکردن خیّران دارد و همین سرانه آموزشی در این محدوده از شهر تهران را پایین اورده است. درکنار این مشکلات تلنبار شده از سال‌های دور، رشد روز افزون جمعیت هم موجب شده تا امروز شاهد مشکلاتی مانند مدارس ۲ شیفته و پر شدن مدارس و کلاس‌ها بیش از ظرفیت استاندارد در این مراکز آموزشی دولتی باشیم. شهرداری برای مشارکت و همکاری در ساخت مدارس جدید به کمک خیّران مدرسه‌ساز با اداره آموزش و پرورش منطقه ۹ به توافق و تفاهم رسیده است تا شاید برای سال‌های آینده یکی، ۲ مدرسه به مدارس منطقه اضافه شود. اما در این شرایط، شورایاری و خیّران محله باشگاه «نفت» هم دست به کار شده و برای تعمیرات و ایمن‌سازی یکی از مدارس محله آستین‌ها را بالا زده‌اند. یک کار به‌طور کامل مردمی و خودجوش تا دانش‌آموزان مدرسه «کارآفرینان» محله باشگاه نفت سال تحصیلی جدید را در فضایی بهتر و ایمن‌تر آغاز کنند.  

  •  ۲۰ میلیون تومان کمک کردند

مدیر محله باشگاه نفت، درباره پروژه بازسازی و ایمن‌سازی مدرسه کارآفرینان به «همشهری محله» می‌گوید: «یکی از مشکلات مدارس در محله باشگاه نفت، قدیمی بودن ساختمان آنها است که اغلب در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ساخته شده‌اند. یکی از این مدارس، مدرسه کارآفرینان است که تعداد زیادی هم دانش‌آموز دارد. این مدرسه پسرانه در سال‌های گذشته در مقطع متوسطه اول، محصل می‌گرفت که برای سال تحصیلی جدید به دبیرستان «کار و دانش» تغییر کرده است. در بازدیدی که شورایاری محله باشگاه نفت از این مدرسه داشت و پس از دیدن مشکلات به مدیر مدرسه قول داده شد که با انجام کارهای عمرانی برخی از مهم‌ترین مشکلات این مرکز آموزشی برطرف خواهد شد. مهم‌ترین مشکلات مدرسه کارآفرینان هم به حیاط کوچک و پله‌های نا ایمن آن بر می‌گشت که لازم بود تغییراتی در آنها داده شده و ایمن‌سازی و مناسب‌سازی شوند. با توجه به قول داده شده برای انجام این کارها، «داود حاج اسفندیاری»، دبیر شورایاری محله، «هادی الموتی»، جانشین دبیر و هم‌چنین حاج «علیرضا جابری‌انصاری» و «صادق کامران» به‌عنوان خیّران محله، خود برای بهسازی و ایمن‌سازی بخش‌هایی از مدرسه شامل حیاط، پله و سرویس بهداشتی دست به کار شدند.» «لیلا موسوی»، درباره هزینه انجام این کار می‌گوید: «همه هزینه‌ها و کارها به همت این ۴ نفر تأمین شده است. با توجه به اینکه خیّران هزینه‌ها را پرداخت کردند، رقم دقیق آن به ما اعلام نشده است، اما در برآوردهایی که داشتیم برای انجام این کارها بالغ بر ۲۰ میلیون تومان هزینه شده است.»

  •  حیاط و راه پله‌های نا ایمن 

دبیر شورایاری محله باشگاه نفت هم در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «هماهنگی‌های لازم برای این کار از سوی خانم لیلا موسوی، دبیر محله انجام شد تا با کمک و مشارکت خیّران محلی این کار را ساماندهیم. از آنجا که به مدیر مدرسه قول داده بودیم این کار انجام شود با وجود برخی مشکلات از جمله گرانی مصالح ساختمانی مانند سنگ و سیمان و همچنین دستمزد کارگران و تخلیه نخاله که حجم زیادی داشت، به قول خودمان عمل کردیم. در بازدیدی که داشتیم، شهردار ناحیه هم حضور داشت، اما نخست اینکه شهرداری مشکل بودجه دارد و از سویی دیگر با توجه به اینکه این مدارس زیر نظر آموزش و پرورش هستند، برای ورود به این بخش محدودیت‌ها و معذوریت‌های قانونی و حقوقی دارند. بر همین اساس، در شورایاری و مدیریت محله تصمیم گرفتیم تا برای این کار از ظرفیت و کمک خیّران محلی استفاده کنیم. از جمله کارهای انجام شده، حذف باغچه بدون استفاده در داخل حیاط مدرسه بود. از آنجا که حیاط مدرسه کوچک و تعداد دانش‌آموزان زیاد است، لازم بود که حیاط تعریض شود که این کار انجام شد. یا اینکه پله زائد سرویس بهداشتی را حذف کردیم تا فضای حیاط ایمن‌سازی شود. کار اصلی در بخش پله‌های ورودی مدرسه انجام شد. پله‌ها به شکلی بود که هم فضای زیادی را اشغال کرده بود و هم ایمنی لازم را نداشت. با توجه به این موضوع، راه‌پله قدیمی را تخریب کردیم و یک راه‌پله جدید ساخته شد. به لطف خدا و کمک خیّران محله توانستیم این پروژه را که از حدود ۲ هفته پیش آغاز شده بود را به سرانجام برسانیم.» 

  •  ضدعفونی مدارس به همت گروه جهادی

داود حاج اسفندیاری، دبیر شورایاری محله از شست وشو و ضدعفونی مدارس محله باشگاه نفت از جمله مدرسه کارآفرینان با کمک و مشارکت شورایاری‌ها و گروه جهادی شهید «برونسی» با عنوان طرحی به نام «استقبال از مهر» می‌گوید که در حال انجام است.  

  •  خیّران محلی هوای مدارس را داشته باشند 

«علی شعبانی»، مدیر مدرسه کارآفرینان تهرانسر، از خیّران محلی می‌خواهد توجه بیشتری به مدارس داشته باشند و پروژه‌هایی که در مقیاس کوچک بوده و نیاز به بودجه آن چنانی ندارند با هدف ایجاد فضایی بهتر و مناسب‌تر برای دانش‌آموزان برعهده بگیرند: «اغلب مدارس تهران فرسوده هستند. این مدرسه هرچند با قدمت تقریباً ۳۰ ساله فرسوده نیست، اما به هرحال یک خانه مسکونی نیز پس از ۱۵ تا ۲۰ سال استفاده، مستهلک می‌شود، دیگر چه برسد به مدارس که این همه رفت‌وآمد در آنها انجام می‌شود. مشکلات عمرانی مدارس به ۲ بخش تقسیم می‌شوند. یکی کارهای کلان که نیاز به بودجه‌های فراوانی دارد و یکی هم کارهای سبک و کوچک‌تر که می‌شود با کمک خیّران محلی آنها را انجام داد. ‌کاری که در مدرسه کارآفرینان انجام شد، از نوع دوم بود. با توجه به اینکه حیاط مدرسه کوچک بود بچه‌ها برای زنگ ورزش یا زنگ تفریح دچار مشکل می‌شدند که با کمک شورایاری و شهرداری، چند خیّر محلی پای کارآمدند و با کارهایی مانند برداشتنن پله‌های ورودی حیاط به ساختمان و ایمن‌سازی لبه‌های تیز، فضا را برای تفریح و ورزش دانش‌آموزان در حیاط فراهم کردند. به هرحال با توجه به مشکلات عدیده‌ای که مدارس دارند بهتر است کارهایی از این دست بیشتر شود و خیّران محلی توجه بیشتری به مدارس داشته باشند تا با توجه به مشکلات مالی آموزش و پرورش بتوانیم فضایی شادتر، ایمن‌تر و مناسب‌تر برای تحصیل و آموزش دانش‌آموزان ایجاد کنیم.»

  • ۵۸ مدرسه دولتی برای ۲۰ هزار دانش آموز!  

 براساس آمار، منطقه ۲۱ بیش از ۲۰ هزار جمعیت دانش‌آموزی دارد و امسال حدود ۱۵۰۰ دانش‌آموز جدید به این تعداد افزوده شده است. اما برای این تعداد دانش آموز، تنها ۵۸ مدرسه دولتی وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود برای هر سال تحصیلی در سال‌های آینده، حدود ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ دانش‌آموز به این تعداد افزوده شود که اگر مدرسه تازه‌ای ساخته نشود، مشکلات کمبود سرانه آموزشی بیشتر خواهد شد و تعداد مدارس ۲ شیفته در این منطقه اقماری افزایش خواهد یافت.

کد خبر 546598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha