در آغاز یک روز برفی در گلابدره، مشکلات و کمبودهای محله، یک به یک خودنمایی می‌کنند.

مدرسه گلابدره

همشهری آنلاین- حسن حسن زاده: از دردسرهای رفت‌وآمد خودروها در خیابان‌های شیب‌دارمحله گلابدره تا نبود ناوگان اتوبوسرانی و خطرات پیاده‌روی روی خیابان‌های یخ بسته محله. البته در این میان دانش‌آموزان با مشکل بزرگ‌تری دست و پنجه نرم می‌کنند. گلابدره تنها یک مدرسه پسرانه در مقطع دبستان و یک مدرسه دخترانه در مقطع دبستان و متوسطه اول دارد که پاسخگوی نیاز محله نیست. اکنون دانش‌آموزان دبیرستانی گلابدره مجبورند هر روز فاصله زیاد این محله تا محله‌های همجوار مثل تجریش، نیاوران و دربند را طی کنند. از طرفی به دلیل نبود اتوبوس در خیابان‌های محله، هزینه‌ تردد با تاکسی و سرویس مدرسه نیز شرایط دشواری برای خانواده‌های گلابدره‌ای ایجاد کرده است. در این گزارش سراغ دانش‌آموزان گلابدره در منطقه یک شهرداری رفته‌ایم و آنها از مشکلات کمبود فضای آموزشی در این محله شمالی شهر گفتند.

پای پیاده تا مدرسه

فرش سفید برف، دامنه‌های البرز را در شمالی‌ترین نقطه محله گلابدره پوشانده و درختان پرشمار حاشیه روددره گلابدره را سفیدپوش کرده است. از ارتفاع هزار و 800 متری، در دل خیابان‌های شیب‌دار گلابدره، تمام شهر به تابلو نقاشی زیبایی می‌ماند که با بارش برف سفیدپوش شده است. اگرچه گلابدره در محاصره برف، زیباترین روزهایش را سپری می‌کند اما فرش سفید برف، انبوهی از مشکلات را برای ساکنان محله به همراه آورده است. اگر از مشکلات‌ تردد خودروها در خیابان‌های شیب‌دار و یخ‌زده بگذریم این روزها دانش‌آموزان گلابدره بیش از پیش با مشکلات ناشی از کمبود فضای آموزشی دست به گریبان هستند. با گذر از چند خیابان ‌پرشیب که پایین دست گلابدره را به محدوده مسکونی بالادست وصل می‌کنند به خیابان زبردست می‌رسیم. اول صبح در میان برف و یخ به جا مانده از بارش دیروز، دانش‌آموزان سراغ ایستگاه تاکسی می‌روند تا خود را به مدرسه برسانند. گلابدره در مقطع متوسطه دوم مدرسه ندارد و همین مسئله حتی در روزهای عادی هم مشکلات بسیاری برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است. سراغ گروهی از دانش‌آموزان می‌رویم که یک ساعت مانده به زنگ اول سوار تاکسی می‌شوند. «زینب ترابی گودرزی» دانش‌آموز کلاس یازدهم از مشکلات رفت‌وآمد به مدرسه می‌گوید: «امروز که برف باریده و ترافیک خیابان‌ها زیاد شده، برای رفتن به مدرسه زودتر از همیشه از خانه بیرون آمده‌ایم. البته این مشکل هر روز ماست. چون محله ما در مقطع متوسطه دوم مدرسه ندارد و باید به مدرسه‌های تجریش، دربند، نیاوران و فرمانیه برویم که فاصله زیادی با گلابدره دارد.» گودرزی که در مدرسه بوعلی سینا محله فرمانیه تحصیل می‌کند از دیگر مشکلات رفت‌وآمد به مدرسه می‌گوید: «وقتی هوا بارانی یا برفی می‌شود خبری از تاکسی‌ها یا خودروهای گذری نیست. گاهی هم بعضی دانش‌آموزان مجبورند پیاده تا تجریش و دربند بروند. به همین دلیل معمولاً دیر به مدرسه می‌رسیم.»

کرایه 10 هزارتومانی هر دانش‌آموز تا مدرسه

به دلیل شیب زیاد خیابان‌های گلابدره، امکان‌ تردد وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس در معابر گلابدره وجود ندارد و تنها راه اهالی گلابدره برای دسترسی به میدان تجریش استفاده از تاکسی است. درحالی که برف‌ روی خیابان‌های یخ‌زده در حال آب شدن است. دانش‌آموزانی که سرویس مدرسه ندارند با تاکسی، خود را به دربند و تجریش می‌رسانند. مسئله‌ای که با توجه به سطح درآمد خانوارهای گلابدره به‌عنوان قشر متوسط جامعه، هزینه‌های سنگینی به خانواده‌ دانش‌آموزان تحمیل می‌کند. این میان، برخی از خانواده‌ها برای کاهش هزینه‌ تردد دانش‌آموزان، از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند که با توجه به دوری مسیر تا مدرسه‌های تجریش، دربند و نیاوران باز هم به سختی از عهده تأمین هزینه‌های آن برمی‌آیند. از طرفی گلابدره با 83 هزار نفر جمعیت، تنها دو مدرسه دارد. دبستان پسرانه شهید صادقی و مدرسه دختران شهید کاشفی که دانش‌آموزان مقطع دبستان و متوسطه اول را پذیرش می‌کند. در ایستگاه تاکسی خیابان زبردست با «میریعقوب موسوی» از اهالی محله گلابدره همکلام می‌شویم. او از دیگر مشکلات کمبود فضای آموزشی در گلابدره و رفت‌وآمد دختر دبستانی‌اش به مدرسه شهید آبیاری نیاوران می‌گوید: «کرایه تاکسی تا تجریش 2هزار و 500 تومان است و از آن جا هم 2هزار و 500 تومان تا نیاوران پول تاکسی می‌دهیم. یعنی یک دانش‌آموز باید هر روز 10 هزار تومان برای رفت‌وآمد به مدرسه هزینه کند. امسال برای دخترم سرویس مدرسه گرفته‌ام که هزینه آن هم 600 هزار تومان در ماه است. بیشتر ساکنان گلابدره از قشر کارگر متوسط هستند و پرداخت این هزینه‌ها به‌ویژه برای خانواده‌هایی که چند دانش‌آموز دارند دشوار است.» موسوی از دیگر مشکلاتی که دانش‌آموزان گلابدره در مدارس تجریش و نیاوران با آن دست به گریبانند می‌گوید: «اگر از مشکلات رفت‌وآمد دانش‌آموزان به مدارس نیاوران، دربند و تجریش بگذریم، مشکلات فرهنگی و تفاوت‌ سطح درآمدی خانواده‌ها برای دانش‌آموزان آزاردهنده‌ است. فرزندان ما در این مدارس با دانش‌آموزانی همکلاسی می‌شوند که از طبقه مرفه جامعه هستند و همین موضوع هم دردسرهای خود را به همراه دارد.»

ظرفیت تکمیل است

کمبود فضای آموزشی مشکلات بسیاری هم برای مدارس گلابدره ایجاد کرده و اوضاع در هر دو مدرسه‌ محله، به دلیل شمار زیاد دانش‌آموزان هر کلاس، چندان مساعد نیست. حوالی ظهر با گذر از سراشیبی تند خیابان زبردست به خیابان وحدت می‌رسیم. جایی که مدرسه پسرانه شهید صادقی و مدرسه دخترانه شهید کاشفی با فاصله کمی در کنار هم قرار گرفته‌اند. دانش‌آموزان با تعطیلی مدرسه، خیابان‌ها و کوچه‌های مسکونی اطراف را قرق می‌کنند. خانواده‌ها می‌گویند کمبود فضای آموزشی باعث شده مدارس محله به ناچار بیش از ظرفیت استاندارد دانش‌آموز پذیرش کنند و همین موضوع باعث شلوغی کلاس‌ها شده است. «محمدرضا ترابی گودرزی» شورایار محله می‌گوید: «در گلابدره به دلیل کمبود فضای آموزشی محله، ظرفیت کلاس‌ها گاهی به 30 تا 40 نفر هم رسیده‌ است. هر دو مدرسه گلابدره، 9 کلاسه هستند که پاسخگوی محله گلابدره نیست. نخستین پیامد کمبود فضای آموزشی حضور شمار زیاد دانش‌آموزان در یک کلاس و کاهش کیفیت آموزش است.» موسوی هم می‌گوید: «دخترم تا سال گذشته در مدرسه شهید کاشفی گلابدره درس می‌خواند. امسال وقتی برای ثبت‌نام او در کلاس هفتم به مدرسه مراجعه کردیم گفتند ظرفیت کلاس تکمیل است و باید به مدارس دیگر محله‌ها برویم. این اتفاق برای 20 دانش‌آموز دیگر هم در مقطع هفتم رخ داده و آنها هم به ناچار فرزندان‌شان را در مدارس محله نیاوران ثبت‌نام کرده‌اند. در نیاوران هم به سختی توانستیم مسئولان مدرسه شهید آبشاری را برای ثبت‌نام فرزندان‌مان راضی کنیم. از طرفی رفت‌وآمد هر روزه دانش‌آموزان به تجریش و نیاوران، با توجه به شرایط اقلیمی خاص گلابدره، به‌ویژه در روزهای برفی و بارانی باعث نگرانی خانواده‌ها شده است.»

به همراهی خیّران و مسئولان نیاز داریم

هر دو مدرسه گلابدره با مشارکت خیّران ساخته شده و عمری کمتر از 10 سال دارند. مدرسه شهید کاشفی حدود 7 سال پیش و مدرسه شهید صادقی کمتر از 2 سال پیش بازسازی شدند و به بهره‌برداری رسیدند تا گلابدره صاحب فضای آموزشی شود. این روزها که گلابدره بار دیگر با مشکل کمبود فضای آموزشی دست و پنجه نرم می‌کند شورایاران محله پیگیر ساخت مدرسه جدید برای محله هستند. «محمد ابوالقاسمی» دبیر شورایاری محله گلابدره و بازنشسته آموزش و پرورش منطقه یک می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین درخواست‌های اهالی در جلسه با شورایاران، ساخت مدرسه و افزایش سرانه فضای آموزشی برای دانش‌آموزان محله است. اما برای ساخت مدرسه در گلابدره با مشکلات زیادی مواجه هستیم. یکی از مهم‌ترین موانع قیمت بالای زمین‌هاست که همراهی خیّران را برای تملک زمین و ساخت مدرسه می‌طلبد. خوشبختانه خیّران تا امروز در محله ما برای ساخت مدرسه مشارکت کرده‌اند و هر دو مدرسه فعلی گلابدره با نیت خیر آنها ساخته و بازسازی شده است. اما برای حل این مشکل، زمینی را به مساحت حدود هزار و 700‌مترمربع در حوالی میدان آبک و در خیابان بوکان برای ساخت مدرسه پیشنهاد کرده‌ایم. این ملک اکنون در تملک سازمان مسکن و در محدوده محله گلابدره است. موضوع کمبود فضای آموزش و ساخت مدرسه در زمین خیابان بوکان را با فرمانداری شمیرانات در میان گذاشته‌ایم. امیدواریم با مشارکت شهرداری و آموزش و پرورش، شرایط برای تملک زمین و همراهی خیّران برای ساخت مدرسه جدید فراهم شود.»

کد خبر 464884

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha