صفحه جدیدی راه‌اندازی کردیم و نامش را گذاشتیم «کارشناس محله» تا شهروندان سؤالات خود را در این صفحه مطرح کنندو ما آن را با کارشناس مربوطه در میان گذاشته و پاسخ‌های لازم را دریافت کنیم.

كارشناس محله

همشهری آنلاین_مریم قاسمی:  کارشناس محله در حوزه‌های مختلف حقوقی، پزشکی، آموزشی، کارآفرینی، خدمات عمومی و... آماده پاسخگویی به سؤالات شماست. اگر سؤالی ذهن شما را مشغول کرده همین حالا گوشی را بردارید و با شماره ۲۳۰۲۳۴۸۳ تماس بگیرید.  

شهروند/محمدرضا جعفرزاده از گلدسته و فیروزبهرام/راه نوسازی خانه کلنگی‌  در گلدسته چیست؟  
۶۵ سال دارم و بازنشسته یکی از شرکت‌های داروسازی هستم. خانه‌ای که با خانواده‌ام در آن زندگی می‌کنم حدود ۱۵۰‌متر و در گلدسته واقع است و بیش از ۴۰ سال قدمت دارد. سؤال من درباره چگونگی نوسازی خانه‌های فرسوده در این مناطق است. متأسفانه در حریم شهر تهران قوانین سختگیرانه‌ای در زمینه ساخت‌وساز وجود دارد، در حالی که ما همه زیر سقف یک آسمان زندگی می‌کنیم و باید از شرایط یکسانی برخوردار باشیم.  
 

  • حسین بردبار، کارشناس رشته معماری و شهرسازی /ساخت‌وساز در محدوده و حریم تفاوت دارد

«کارشناس محله» آماده پاسخگویی به سؤالات شما | هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

شهرداری طبق قانون و مقررات معماری و شهرسازی اقدام به ارائه جواز ساخت‌وساز املاک می‌کند و جز این نمی‌تواند عمل کند. بحث ساخت‌وساز در داخل محدوده و حریم تهران با هم تفاوت‌هایی دارد، مثلاً امکان دارد برای قطعه زمینی که در محدوده شهری واقع شده جواز ساخت ۵ یا ۶ طبقه صادر شود، اما در بخش روستایی تنها مجوز ساخت بنای یک یا ۲ طبقه صادر می‌شود. به هر حال پیشنهاد می‌کنم که از مشاوران حوزه معماری که در نواحی شهرداری مستقر هستند سؤال کنید که پلاک ثبتی شما چه ویژگی دارد و چگونه می‌توانید خانه‌تان را از نو بسازید.

شهروند/منوچهر ابرازه از شهرک صادقیه /چگونه در تجهیز مدارس مشارکت کنم؟  

«کارشناس محله» آماده پاسخگویی به سؤالات شما | هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

فرزند ارشد خانواده هستم و می‌خواهم به نیت شادی روح پدر و مادرم در زمینه تجهیز امکانات آموزشی مدارس جنوب شهر مشارکت داشته باشم. یکی، ۲ نفر از بستگانم چند مدرسه به من معرفی کرده‌اند تا نیتم را عملی کنم، اما چون بیش از یک‌سال است که مدارس تعطیل شده امکان ارتباط با مسئولان برایم میسر نبوده و همچنان منتظر رسیدن فرصت مناسب هستم. از کارشناس مربوطه می‌خواهم که راهنمایی‌ام کند.  

  • محمدرضا قربانی، مدیرعامل مجمع خیّران مدرسه‌ساز شهر تهران/به دفتر نمایندگی خیّران مدرسه‌ساز بروید

«کارشناس محله» آماده پاسخگویی به سؤالات شما | هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

به این گروه از شهروندانی که قصد دارند در امر مدرسه‌سازی و یا افزایش امکانات و تجهیزات واحدهای آموزشی مشارکت کنند، پیشنهاد می‌کنم که با اعضای خیّران مدرسه‌ساز، که در هر منطقه یک دفتر نمایندگی دارند، ارتباط بگیرند تا کارشان با سرعت و کیفیت بیشتری انجام شود. دفتر نمایندگی خیّران مدرسه‌ساز همیشه فعال است و حتی در سالی که به دلیل شیوع ویروس کرونا آموزش‌ها به سمت آنلاین و مجازی حرکت کرد این تلاش‌ها متوقف نشده است.  

شهروند/یاور جلیلی از خیابان شریعتی/آیا چیدن بساط در پیاده‌رو جرم است؟  

«کارشناس محله» آماده پاسخگویی به سؤالات شما | هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

یکی از ساکنان و شاغلان خیابان شریعتی هستم که در رابطه با حل و فصل مشکلی می‌خواهم از نظر کارشناس محله استفاده کنم. یکی از مشکلاتی که ساکنان با آن مواجه‌اند چیدن وسایل مغازه‌ها در پیاده‌روهای داخل این خیابان است، به‌طوری که خانواده‌ها ناچارند برای عبورومرور از مسیر تردد خودروها استفاده کنند که گاهی مشکل‌آفرین و خطرناک است. متأسفانه اکنون در این معبر که بیشتر به بازارچه معروف است دوطرف پیاده‌روها با اجناس مغازه‌ها اشغال می‌شود و رفت‌وآمد را با دردسر همراه کرده است. سؤال من از کارشناس محله این است: آیا چیدن بساط در پیاده‌رو جرم است؟ اگر چنین است چرا با آنها برخورد نمی‌شود؟  

  • غلامرضا نعمتی‌ـ کارشناس ارشد حقوق خصوصی/مشمول جمع‌آوری، اعمال جریمه و دریافت تعهد کتبی است

«کارشناس محله» آماده پاسخگویی به سؤالات شما | هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

در پاسخ به سؤالی که این شهروند مطرح کردند باید گفت که طبق مقررات شهرداری‌ها تصرف و اشغال پیاده‌رو به اشکال مختلف از جمله با استفاده از لوازم و پارک وسایل نقلیه جرم است و اگر مأموران سدمعبر و شهربان شهرداری در گشت‌هایی که در محدوده انجام می‌دهند این موارد را شناسایی کنند برخورد می‌کنند. شهرداری طبق قانون وظیفه دارد با کسانی که در محل رفت‌وآمد شهروندان مانع ایجاد می‌کنند برخورد قانونی کند. مأموران شهرداری باید ضمن جمع‌آوری این نوع سدمعبر، با اعمال جریمه قانونی و دریافت تعهد کتبی از متخلفان از تکرار چنین جرائمی جلوگیری کنند.  

شهروند/جعفر کاموس‌زاده از خیابان معلم /سالی چند بار می‌توان خون اهدا کرد؟  

«کارشناس محله» آماده پاسخگویی به سؤالات شما | هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

۴۳ ساله هستم که هر سال چند نوبت خون اهدا می‌کنم. می‌خواستم بدانم که آیا این کار سلامتی‌ام را به خطر نمی‌اندازد و دچار مشکلات جسمی نمی‌شوم. خیلی از اقوام و بستگانم عقیده دارند که با اهدای خون سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و بیماری‌های مختلفی سراغ آدم می‌آید. لطفاً در این زمینه راهنمایی‌ام کنید. سؤال بعدی اینکه آیا می‌توانید مرکزی در محدوده منطقه ۱۸ معرفی کنید که رفت‌وآمد به آنجا راحت‌تر باشد، چون فعلاً برای اهدای خون به مرکز وصال شیرازی در محدوده خیابان انقلاب می‌روم.  

  • حسن رفیع‌ـ رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۸ /با پزشک متخصص مشورت کنید

«کارشناس محله» آماده پاسخگویی به سؤالات شما | هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

در زمینه اهدای خون باید گفت که هر فرد سالم در طول سال ۲ تا ۳ مرتبه می‌تواند خون و یا فرآورده‌های آن را اهدا کند، اما همه این موارد به شرایط و فاکتورهایی بستگی دارد که پزشک متخصص تعیین می‌کند. اهدای خون‌کاری انسان‌دوستانه است که علاوه بر اجر و ثواب معنوی به سلامت فردی کمک می‌کند، ضمن اینکه در مراکز اهدای خون پزشک و مشاور حضور دارند که با اندازه‌گیری فشارخون و معاینه از افرادی که می‌خواهند خون‌شان را اهدا کنند آنها را راهنمایی می‌کنند وگاهی مانع این کار می‌شوند. نزدیک‌ترین مرکز اهدای فرآورده‌های خونی در خیابان طالقانی جنب بیمارستان خیریه غیاثی است.  

کد خبر 604761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha