سعادت‌آباد نامی است که این سال‌ها با ترافیک‌های چند ساعته‌اش در ذهن اهالی تهران زنده می‌شود.

شاخص ترافیک

همشهری آنلاین_ مرضیه موسوی:   با بلوارها و خیابان‌هایی که ترافیک را به کوچه‌پسکوچه‌های این محله هم هدایت می‌کنند و مرغ سعادت روی شانه‌های کسی نشسته که جای پارک مناسبی گوشه میدان کاج(شهید تهرانی‌مقدم) یا فرهنگ و جاهای دیگر پیدا کند. وجود ساختمان‌های اداری و تجاری و بیمارستان‌های متعدد در این محله بهانه‌ای برای‌ تردد بالا در سعادت‌آباد است. تأمین نشدن پارکینگ این ساختمان‌ها و نبود پارکینگ عمومی در محله این آش را شورتر می‌کند و حل کردن مشکلات ترافیکی این محله را دشوارتر. ساختمان تازه افتتاح شده بورس این روزها که تب و تاب بازار بورس داغ است قوز بالای قوز سعادت‌آباد شده و وضعیت ترافیکی این محله را پیچیده‌تر از قبل کردهاست. 

سعادت‌آباد محله نوسازی است. با این حال گسترش مراکز خدماتی، تجاری و اداری در این محله بدون تأمین پارکینگ مناسب بلای جان خیابان‌های این محله شده است. پارک دوبل در میدان کاج و میدان شهرداری و دیگر نقاط شلوغ این محله به امری عادی تبدیل شده و تنها یک لاین برای حرکت خودروها در خیابان‌های منتهی به این میدان‌ها به چشم می‌خورد. «مصطفی کاظمی‌کیا» دبیر شورایاری محله سعادت‌آباد می‌گوید: «بزرگ‌ترین معضل امروزی سعادت‌آباد تجمع مراکز مختلف درمانی، تجاری، اداری و آموزشی است که هیچ‌کدام از پارکینگ مناسب برخوردار نیستند. همین موضوع باعث ایجاد ترافیک شدید در محله می‌شود. از ساعات اولیه صبح این ترافیک در مقابل مراکز اداری آغاز می‌شود و تا پایان شب در مقابل مراکز تجاری ادامه دارد. طوری که هیچ ساعتی از روز در خیابان‌های این محله آرامش حکمفرما نیست.» بخش زیادی از این ترافیک را دور زدن مداوم راننده‌ها برای پیدا کردن جای پارک ایجاد می‌کند و آن را تا خیابان‌ها و گذرهای اطراف می‌برد: «شرایط در این محله به گونه‌ای شده که در نقاطی مثل بلوار امامزاده یا میدان کاج راننده‌ها هر جای خالی می‌بینندبه‌صورت دوبل می‌ایستندو با گذاشتن شماره تلفن خودرو را در خیابان رها می‌کنند تا به کارشان برسند.»

  •  راه آمبولانس‌ها سد می‌شود

میدان کاج یکی از پرترافیک‌ترین نقاط محله سعادت‌آباد است. «مصطفی جمالی» مدیر محله سعادت‌آباد می‌گوید: «از میدان کاج تا تا بیمارستان مدرس همه ساختمان‌های بر خیابان تجاری و اداری هستند. ما در این محله ساختمان‌هایی مثل بیمه را داریم. بیمارستان‌های متعددی از جمله عرفان، لاله، مدرس، پارسیان، نیایش در این محله هستند. دانشگاه‌های امام صادق(ع) و علامه، مسجد الرسول(ص) و مدارس خصوصی متعدد از جمله مدرسه مهر هشتم و مجتمع فنی تهران و... در محله سعادت‌آباد به چشم می‌خورند که همگی افراد زیادی را از سراسر تهران به سعادت‌آباد می‌کشانند. اما نبود پارکینگ باعث بروز ترافیک‌های سنگین در نزدیکی این مراکز شده است. به همین دلیل علاوه بر سایر مشکلاتی که این ترافیک برای ما به وجود آورده باعث کندی حرکت آمبولانس‌ها در محله هم شده است. اطراف میدان کاج آبمیوه‌فروشی‌هایی هست که از غروب تا شب افراد زیادی به آنها مراجعه می‌کنند و بهانه دیگری برای ترافیک در این محله هستند.»

مصطفی جمالی / مدیر محله سعادت‌آباد
  •  تب داغ بورس در سعادت‌آباد

میدان کاج این روزها به خیابان منوچهری دیگری تبدیل شده و دلالان دلار و ارز اطراف آن جولان می‌دهند. ساختمان تازه تأسیس بورس در این محله پای این دلالان را به سعادت‌آباد کشانده است. جمالی می‌گوید: «ساختمان تازه تأسیس بورس از بزرگ‌ترین ایجادکنندگان ترافیک در این محله است. قرار بود بورس ساختمان شهرداری را خریداری و آن را به پارکینگ تبدیل کند. اما به این تعهد خود عمل نکرد و قبل از ایجاد پارکینگ ساختمان سعادت‌آباد را افتتاح و بهره‌برداری کرد. این روزها که بازار بورس در تب و تاب است ترافیک هم اطراف این ساختمان غوغا می‌کند. این در حالی است که بورس همچنان به تعهد خود برای تأمین پارکینگ بی‌توجهی می‌کند.» افزایش قیمت زمین و ملک در محله سعادت‌آباد باعث شده تا ایجاد پارکینگ‌های عمومی بدون مشارکت و همکاری شهرداری صرفه اقتصادی نداشته باشد. با این حال تنها پارکینگ عمومی میدان کاج که با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی ساخته شده هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. مدیر محله سعادت‌آباد می‌گوید: «فرایند ساخت پارکینگ عمومی میدان کاج به پایان رسیده. این پارکینگ با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری ساخته شده است. سال گذشته بنری برای افتتاح این پارکینگ هم نصب شد اما هرگز به بهره‌برداری نرسید. ظاهراً دلیل رها شدن این پروژه اختلاف مالک و شهرداری است که هنوز هم به نتیجه نرسیده‌اند. قیمت بالای زمین و ملک در این محله باعث شده تا هیچ مالکی تمایل به ساخت پارکینگ عمومی نداشته باشد و سازنده‌ها هم ترجیح دهند به جای تأمین پارکینگ از طبقات خود برای ساخت واحد استفاده کنند.»

  • آرامش از خیابان بهزاد رخت بسته

شلوغی خیابان بهزاد مشکلات زیای برای اهالی این خیابان ایجاد کرده است؛ گذری ۱۲ متری که همیشه دو طرف آن پر از خودروهای پارک شده است و هیچ کامیون و خودرو سنگینی امکان عبور بی‌دردسر از این خیابان را ندارد و اهالی محله به تصویرگیر کردن کامیون‌ها برای گذر از این کوچه عادت کرده‌اند. دیواره‌های نهر آب در کوچه‌های منتهی به بهزاد فرو ریخته و فاضلاب این نهر در کوچه روان شده است. پیاده‌رو نامناسب این خیابان بزرگ‌ترین معضل برای معلولان و افراد نابینا و افرادی است که می‌خواهند با کالسکه از آن گذر کنند. ساختمان تجاری بلندمرتبه‌ای که در تقاطع کوچه‌های ۴ و ۶ خیابان بهزاد قد علم کرده یکی از بی‌شمار ساختمان‌های سعادت‌آباد است که مشکلات ترافیکی را مهمان ناخوانده این محله کرده است. معضلی که بخش زیادی از آن با تأمین پارکینگ مناسب حل می‌شد اما حالا نه تنها پارکینگی برای مراجعان وجود ندارد بلکه به تعداد کارکنان و ساکنان خود ساختمان هم پارکینگی به چشم نمی‌خورد. قیمت بالای زمین و ارزش بالای ملک در آن باعث شده تا مالکان و سازنده‌ها تا جای ممکن از تأمین پارکینگ اجتناب کنند و شهروندان را برای دریافت خدمات مختلف به این محله بکشانند بدون اینکه امکانات اولیه لازم را برای آنها تدارک دیده باشند.

کد خبر 545550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha