خبر خوش افتتاح مسیر دوچرخه‌سواری در بوستان «گفت‌وگو» به تازگی به گوش شهروندان منطقه رسیده‌است.

دوچرخه

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی: این‌طوری یک بوستان دیگر در منطقه به جمع بوستان‌هایی که مسیر دوچرخه‌سواری دارند اضافه شد. بوستان‌های بزرگ و معابر عریض منطقه مشوقی برای دوچرخه‌سواری و کمک به کاهش آلودگی هواست. وجود ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی نیز بهانه را از افرادی که دوچرخه ندارند اما تمایل به رکاب زدن دارند گرفته‌است. «امیرحسین حیدرنیا» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه می‌گوید که با توجه به استقبال شهروندان منطقه و ظرفیت‌های موجود، تکمیل مسیر دوچرخه‌سواری منطقه همچنان در اولویت است. شاید تا پیش از این برای بازدید از جشنواره گل و گیاه که سالانه برگزار می‌شود، گذرتان به بوستان گفت‌وگو افتاده باشد؛ بوستانی که جذابیت‌هایش کم نیست و با مساحتی حدود 144هزارمترمربع از معماری باغ‌های ایرانی، ایتالیایی و چینی در آن بهره‌گرفته‌شده‌است. حالا به همه این جذابیت‌ها باید مسیر دوچرخه‌سواری را هم اضافه کنید.   


بوستان گفت‌وگو در منطقه ما نخستین بوستانی نیست که به مسیر دوچرخه‌سواری مجهز شده‌است. اما طبق ضوابط تعیین‌شده برای بوستان‌ها تا قبل از اینکه مسیر دوچرخه‌سواری در آن ساخته شود، ورود دوچرخه به آن ممنوع بود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه می‌گوید: «ضوابط بوستان‌ها می‌گوید که ورود دوچرخه، موتورسیکلت و حیوانات به پارک ممنوع است تا شهروندان با خیال راحت و بدون نگرانی به دلیل برخورد با دوچرخه و موتور بتوانند در بوستان‌ها قدم بزنند. بعد از اینکه بوستان لاله در منطقه 6 به مسیر دوچرخه‌سواری تجهیز شد، ورود دوچرخه به بوستان‌هایی که مسیر دوچرخه‌سواری داشته باشند مانعی ندارد و آزاد است. بنابراین تا قبل از اینکه بوستان گفت‌وگو هم به‌عنوان بوستانی با مسیر دوچرخه‌سواری معرفی شود، ورود دوچرخه به آن ممنوع بود. در هماهنگی با سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران، از ابتدای امسال طراحی مسیر دوچرخه‌سواری در بوستان گفت‌وگو که یکی از بوستان‌های بزرگ منطقه ماست در برنامه اجرایی قرار گرفت.» مسیر دوچرخه‌سواری در بوستان گفت‌وگو با خط‌کشی مشخص شده است تا دوچرخه‌سواران و عابران بتوانند با آرامش در کنار هم اما در لاین‌های مجزا در بوستان گفت‌وگو حضور داشته‌باشند. به گفته حیدرنیا با افتتاح مسیر دوچرخه‌سواری در این بوستان، دوچرخه‌سواران هم به جمع دیگر ورزشکارانی که به اینجا رفت‌ و آمد دارند اضافه شدند. 

  •  استقرار ایستگاه دوچرخه در جنوب بوستان

دوچرخه‌سواران علاقه‌مند به رکاب زدن در بوستان گفت‌وگو باید تا تکمیل شدن ایستگاه دوچرخه در بوستان گفت‌وگو، دوچرخه‌شان را با خود به این بوستان ببرند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه2 می‌گوید: «به دلیل موقعیت بوستان گفت‌وگو و محصور شدن آن از شمال و شرق به بزرگراه‌های حکیم و چمران، ایستگاه دوچرخه اشتراکی در این بوستان دایر نشده‌. بیشتر بحث تفریحی و ورزشی دوچرخه‌سواری در آن دیده شده‌است. به همین دلیل یک ایستگاه دوچرخه در قسمت جنوبی بوستان در خیابان یاس به‌زودی مستقر می‌شود تا علاقه‌مندان بتوانند از آن ایستگاه دوچرخه امانت بگیرند و در مسیر دوچرخه‌سواری بوستان رکاب بزنند. آموزش دوچرخه‌سواری و فرهنگ استفاده از دوچرخه در شهر نیز از سوی کارشناسان مستقر در این ایستگاه انجام خواهد شد.»

امیرحسین حیدرنیا / معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه2
  • پل دوچرخه‌سواری

مسیر دوچرخه‌سواری به طول 4کیلومتر پیرامون بوستان گفت‌وگو خط‌کشی و تابلوگذاری شده‌است. این مسیر به بوستان «زمان» در جنوب بزرگراه حکیم متصل می‌شود. تکمیل و راه‌اندازی شبکه دوچرخه‌سواری بین بوستان‌ها یکی از برنامه‌هایی است که به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه مراحل نهایی قبل از اجرا را می‌گذراند. حیدرنیا می‌گوید: «با راه‌اندازی و تکمیل پل دوچرخه‌سواری بین بوستان‌های منطقه شهروندان علاوه بر تفریح و ورزش هنگام دوچرخه‌سواری می‌توانند برای‌ تردد در بوستان‌های منطقه هم از دوچرخه استفاده کنند.» در این طرح ابتدا مسیر دوچرخه‌سواری بوستان فدک به برج میلاد و بعد از آن به بوستان پردیسان که مسیر 13کیلومتری را شامل می‌شود، تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد. طراحی پل دوچرخه برای ارتباط بین بوستان‌ها انجام‌شده‌است. حیدرنیا اضافه‌می‌کند: «این پل‌ها قرار است روی بزرگراه‌های شیخ فضل‌الله نوری، پایین‌تر از میدان صنعت و بزرگراه همت حد فاصل شیخ فضل‌الله نوری و یادگار امام(ره) ساخته شود. طراحی‌ها انجام شده و طی یک ماه آینده با برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار، مراحل اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.»

  •  افزایش ایستگاه دوچرخه اشتراکی

تاکنون 20 ایستگاه دوچرخه اشتراکی در منطقه راه‌اندازی شده و افزایش تعداد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در محله‌های جنوبی منطقه طرحی است که تا پایان سال تکمیل می‌شود. حیدرنیا می‌گوید: «قصد داریم 7ایستگاه دوچرخه اشتراکی در محدوده جنوبی منطقه از جمله محله‌های تیموری و دانشگاه شریف راه‌اندازی کنیم. با راه‌اندازی 7 ایستگاه دیگر تعداد کل ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در منطقه ما به 27 ایستگاه می‌رسد.» دوچرخه‌سواری در معابری که شیب یکنواختی دارد و در آن از سربالایی تند خبری نیست با استقبال بیشتری روبه‌می‌شود. استفاده از دوچرخه در محله‌هایی که شیب تند دارند برای دوچرخه‌سواران حرفه‌ای و ورزشکاران مناسب‌تر است تا شهروندان عادی که برای انجام کارهای روزمره‌ تردد با دوچرخه را انتخاب می‌کنند. با این حال سعادت‌آباد، خیابان‌های سرو و ستارخان و بلوار دریا از معابری هستند که با ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در آن،‌ تردد دوچرخه‌ها بیشتر از جاهای دیگر به چشم می‌خورد. 11 ایستگاه دوچرخه اشتراکی حد فاصل فلکه دوم صادقیه در امتداد خیابان ستارخان به سمت شرق تا میدان توحید جانمایی شده‌است. 

  • نگاه کارشناس/  حواسمان به قوانین دوچرخه‌سواری باشد
یعقوب آزاده‌دل / مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران

یکی از بهترین اماکن برای دوچرخه‌سواری داخل بوستان‌هاست. افراد بسیاری از بزرگ‌ترها تا نوجوان‌ها به قوانین ترافیکی دوچرخه‌سواری در خیابان واقف نیستند و ممکن است جان و سلامت خود یا دیگران را به خطر بیندازند به همین دلیل بوستان‌هایی که به مسیر دوچرخه‌سواری مجهز شده‌اند می‌تواند تمرینی برای آشنایی با نکات ترافیکی دوچرخه‌سواری و بعد از آن حضور در خیابان‌ها باشد.  بعد از تکمیل مسیر دوچرخه‌سواری داخل بوستان‌ها، طرح اتصال مسیر دوچرخه‌سواری بوستان‌ها در دست اجرا قرار می‌گیرد. این طرح در منطقه6 با اتصال مسیر دوچرخه‌سواری بوستان‌های لاله و ایرانشهر اجرا شده‌است. 
منطقه 2 با اجرا و تکمیل مسیر دوچرخه‌سواری در بوستان‌های پردیسان، فدک، نهج‌البلاغه و گفت‌وگو جزو مناطق برتر تهران در این حوزه است و شهروندان منطقه هم از دوچرخه استقبال خوبی داشته‌اند.
 نکته‌ای که باید در رکاب زدن در مسیر دوچرخه در بوستان‌ها یا معابر یادمان باشد این است که مسیر دوچرخه، پیست مسابقه دوچرخه‌سواری نیست. مسیری است که باید با آرامش رکاب زده شود نه با سرعت. چون در بوستان‌ها سالمندان و کودکان هم در مسیر عابرپیاده در حرکت هستند و نباید امنیت‌ خاطر آنان به خطر بیفتد. در خیابان‌ها هم باید حواسمان به علائم راهنمایی و رانندگی باشد و قوانین را رعایت کنیم تا برای عابران و دیگر سرنشینان خودرو و موتورسیکلت خطری ایجاد نشود. 
47 کیلومتر، طول مسیر اختصاصی دوچرخه در بوستان‌های پردیسان، فدک، 13هکتاری و نهج‌البلاغه است. 4 کیلومتر طول مسیر دوچرخه‌سواری در بوستان گفت‌وگوست. 20 ایستگاه دوچرخه اشتراکی در منطقه ما فعال است. 
 

کد خبر 545546

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha