مسئولان فرهنگسرای بهمن تا اربعین حسینی ویژه‌برنامه‌های متنوعی تدارک دیده‌اند.

تعزیه

همشهری آنلاین_رضا نیکنام : البته در همه برنامه‌ها شرایط خاص حضور شهروندان در نظر گرفته شده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی شرایطی فراهم شده تا عزاداران حسینی از لحظه‌های پرفضیلت این ایام بهره‌کافی را ببرند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های مناسبتی ایام محرم در این مجموعه، به این مرکز فرهنگی و هنری سر زدیم تا «علی‌اصغر خسروی» رئیس فرهنگسرای بهمن و مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه ۱۶ در این‌باره توضیح بیشتری به ما بدهد.  

همه جای فرهنگسرای بهمن رنگ و بوی محرم به خود گرفته است؛ از فضاسازی و اکران طرح‌های فرهنگی و تبلیغات محیطی گرفته تا سیاهپوش کردن، نصب طاق نصرت و طراحی و برپایی خیمه‌گاه حسینی و میزبانی از هیئت‌ها و عزاداران حسینی. رئیس فرهنگسرای بهمن و مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه ۱۶ عنوان می‌کند: «در ایام محرم و تا اربعین حسینی، با برنامه‌های مختلفی در خدمت شهروندان هستیم. یکی از این برنامه‌ها که تاکنون مورد استقبال زیاد شهروندان قرار گرفته، اجرای تعزیه است که طبق هماهنگی‌های انجام شده، گزارش تصویری آن همزمان و به‌صورت زنده در سالن اجتماعات مرکز اسلامی بیرمنگام انگلستان روی پرده می‌رود.»

علی‌اصغر خسروی/رئیس فرهنگسرای بهمن و مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه16
  •  برپایی تعزیه با تدابیر ویژه

شهروندان در دهه اول محرم، هرشب از برنامه تعزیه بهره‌برده‌اند، اما خبر خوش اینکه با توجه به درخواست شهروندان و استقبال اهالی از برنامه تعزیه‌خوانی، این طرح به‌صورت هفتگی، یعنی یک‌روز در هفته در فرهنگسرای بهمن اجرا می‌شود و تا اربعین حسینی ادامه دارد. «علی‌اصغر خسروی» درباره این ویژه‌برنامه توضیح می‌دهد: «تعزیه از جمله برنامه‌های پرمخاطب در سال‌های گذشته بوده و با توجه به این موضوع، امسال با وجود بحران کرونا، با تدابیر ویژه بهداشتی روی صحنه رفته است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شهروندان فقط با رعایت نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی حداقلی ۲ متری از سایر افراد، مجاز به حضور و استفاده از این برنامه‌ها هستند.» وی تأکید می‌کند که اجرای همه برنامه‌ها از جمله تعزیه‌خوانی و برپایی مراسم سوگواری و عزاداری در فرهنگسرای بهمن در فضای روباز صورت می‌گیرد تا سلامت شهروندان به‌طور کامل تضمین شود. ضمن اینکه شهروندان پس از ورود به داخل محوطه فرهنگسرا، با راهنمایی کارشناسان از مسیری عبور می‌کنند که به تونل ضدعفونی‌کننده منتهی می‌شود. در اینجا عزاداران حسینی علاوه بر ضدعفونی شدن، از خدمات تب‌سنجی و وضعیت اکسیژن خون خود بهره‌مند شده و می‌توانند با همراه داشتن ماسک در جایگاه‌هایی که از پیش تعیین شده استقرار یابند. شهروندانی که تمایل دارند از برنامه‌های این فرهنگسرا استفاده کنند، می‌توانند شنبه‌ها با واحد روابط‌عمومی فرهنگسرای بهمن با شماره ۵۵۳۱۲۰۴ تماس بگیرند تا از زمان و ساعت دقیق اجرای برنامه‌ها از جمله تعزیه، مداحی و سخنرانی باخبر شوند.  

  •  اعضای کانون «کهربای تعزیه»   مرزها را شکستند

خسروی عنوان می‌کند که مراسم تعزیه‌خوانی با رویکرد گسترش و ترویج فرهنگ عاشورایی، احیای فرهنگ حسینی و تبیین نهضت تاریخ‌ساز امام حسین(ع) روی صحنه رفته است. اجرای تعزیه در فضای رو باز فرهنگسرای بهمن، توسط اعضای کانون «کهربای تعزیه» با حضور و اجرای تعزیه‌خوان‌های نامی کشور از جمله «میرزا ابوالفضل منبت‌کار»، «سید محسن هاشمی»، «داود آبایی»، «مهدی صیادی» و... انجام می‌شود و این برنامه هر شب به‌صورت زنده در شبکه اینستاگرام و در سالن اجتماعات مرکز اسلامی بیرمنگام انگلستان از طریق مانیتور پخش می‌شود. در واقع گروه تعزیه‌خوانی نازی‌آباد مرزهای زمینی را شکسته و توانسته‌اند در انگلستان هنر و مهارت خود را در معرض نمایش بگذارند.  

  •   برپایی نمایشگاه هنری   «یاد حسین(ع)»

برنامه دیگری که مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه ۱۶ به آن اشاره می‌کند، برپایی نمایشگاه «یاد حسین(ع)» است که بخش‌ها و قسمت‌های مختلفی دارد و شهروندان تا اربعین حسینی می‌توانند از آن بازدید کنند. خسروی توضیح می‌دهد که نمایشگاه «یاد حسین(ع)» و «نگاه گذر عاشورا» جایی است که آثار هنرمندان نقاش و تصویرگر با موضوع اباعبدالله حسین(ع)، حادثه عظیم کربلا و مظلومیت خاندان عصمت و طهارت(ع) در معرض دید شهروندان قرار دارد و تا ساعت ۲۲ میزبان شهروندان است. او در تکمیل این بخش از صحبت‌هایش به یادمان شهدای منطقه ۱۶ اشاره می‌کند و می‌گوید: «با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۶ توانستیم عکس و تصویر شهدای معظم دوران دفاع‌مقدس و انقلاب را جمع‌آوری و در قالب نمایشگاه عاشوراییان به نمایش درآوریم تا شهروندان به‌ویژه نسل کنونی با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا شوند.» 

  • برپایی نمازجماعت فقط با مهر و جانماز شخصی

با تلاش مدیریت فرهنگسرای بهمن، نمازجماعت مغرب و عشا همه روزه د راین مجموعه اقامه می‌شود، اما با در نظر گرفتن شرایط و قوانین خاص این ایام. «علی‌اصغر خسروی» رئیس فرهنگسرای بهمن تأکید می‌کند که باتوجه به فضای کنونی، در هر نوبت میزبان تعداد مشخصی از نمازگزاران هستیم. اهالی می‌دانند که باید سجاده و مهر شخصی برای اقامه نمازجماعت داشته باشند تا از شیوع ویروس کرونا پیشگیری شود. قرائت زیارت عاشورا نیز هربار با شور ویژه‌ای برگزار می‌شود و در ادامه در بخش سخنرانی‌های مذهبی از چهره‌های شناخته شده به‌ویژه جوان‌ها استفاده شده تا در موضوعات مبتلابه جامعه به اختصار سخن بگویند و از طریق این‌تریبون فرهنگسازی کنند. از جمله آنها می‌توان به انتقال مفاهیم و پیام‌های ناب عاشورای حسینی به نسل جوان و نوجوان، معرفی آداب و رسوم برگزاری مراسم عزاداری اقوام ایرانی، معرفی جلوه‌های زیبای قیام حسینی و ایجاد شعور حسینی و... اشاره کرد. در میان سخنرانی‌هایی که در خلال برنامه صورت می‌گیرد، آشنایی نوجوانان و جوانان با انواع تحریفات و انحرافاتی که امکان دارد در عزاداری‌ها به‌وجود آید، دنبال می‌شود. گفتنی است که مداحان اهل‌بیت(ع) از جمله حاج «داود علیزاده اردبیلی»، «شهروز حبیبی»، حاج «غفور جعفری» و... در برنامه‌های فرهنگسرای بهمن همکاری دارند و قرار است که در اربعین حسینی برنامه ویژه‌ای تدارک ببینند.  

  • راه‌اندازی پویش مردمی «لبیک یا حسین(ع)»

فرهنگسرای بهمن همزمان با آغاز ماه محرم، پویش مردمی «لبیک یا حسین(ع)» را راه‌اندازی کرده و شهروندان می‌توانند عکس‌های خود را برای انتشار و شرکت در مسابقه ارسال کنند. «علی‌اصغر خسروی» مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه ۱۶ و رئیس فرهنگسرای بهمن در این‌باره توضیح می‌دهد: «این پویش را با هدف ایجاد یک موج اجتماعی و مذهبی و اعلام وفاداری به سرور وسالار شهیدان کربلا، امام حسین(ع) راه‌اندازی کردیم. در این پویش مردمی، مداحان و عموم عزاداران حسینی، در شب‌های اول تا دهم محرم، به ندای «هل من ناصر ینصرنی» لبیک گفتند و بانگ «لبیک یا حسین(ع)» هر شب ساعت ۲۱ طنین‌انداز شد تا از این طریق حمایت و پشتیبانی خود را از آرمان‌های نظام اسلامی و ارزش‌های دینی و الهی اعلام کنند.» خسروی ادامه می‌دهد: «علاقه‌مندان می‌توانند با درج هشتگ #لبیک یا حسین در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در این پویش شرکت و مطالب یا تصاویر خود را که منتسب به ایام سوگواری ماه محرم است را با این هشتگ منتشر کنند. در واقع هرچه مشارکت‌ها در این پویش‌ها بیشتر باشد، همدلی و تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. شهروندان می‌توانند فیلم‌ها، عکس‌ها و دلنوشته‌های خود را با این موضوع، به نشانی اینستاگرام farhangsara.bahman۱۶ ارسال کنند تا پس ار بررسی آمار بازدیدکننده‌ها به نفرات برگزیده جوایزی اهدا شود.  

کد خبر 545232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha