همزمان با ایام سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان، فرهنگسرای امید با اجرای ویژه‌برنامه‌های متنوع، میزبان سوگواران حسینی است و مجلس عزا اقامه می‌کند.

فرهنگسراي اميد

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: برنامه‌های این مرکز که از ابتدای ماه محرم شروع شده تا دهه سوم ادامه خواهد داشت و شما برای شرکت در این مجالس و بهره‌مندی از برنامه‌ها می‌توانید به بوستان خیام مراجعه کنید. ایام سوگواری سید وسالار شهیدان است و شهر سیاهپوش شده و در هر گوشه شاهد برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) هستیم. این میان مراکز فرهنگی نیز با تدارک ویژه‌برنامه‌های متنوع، ارادت خود را به ساحت مقدس امام حسین(ع) ابراز ‌کرده‌است. «پروانه دوستی» مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه۱۳و رئیس فرهنگسرای امید دراین‌باره می‌گوید: «مدیریت فرهنگی هنری منطقه با برگزاری چند برنامه میزبان عزاداران حسینی است. البته امسال به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و به تبعیت از ستاد ملی کرونا، این برنامه‌ها در فضای باز مجاور فرهنگسرای امید در حال برگزاری است و بخش دیگر آن در فضای مجازی اجرا می‌شود.» او می‌افزاید: «در این ایام برنامه‌های «روضه خوان»، «تعزیت خورشید»، پویش «بلندا»، «مهرآیین»، «خیمه وصل»، «پرده عشاق»، ورکشاپ خوشنویسی، نمایشگاه عکاسی، مسابقه نقاشی «ایثار»، «میاندار»، «حسینی بمانیم»، «آوازه‌های محرم»، «بر مدار حسین» و... اجرا می‌شود. همچنین هر روز صبح در خیابان ۱۷ شهریور، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام قرائت زیارت عاشورا داریم که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.»

روضه‌خوانی در خانه‌ شهروندان

بر مـدار حسین(ع)
پروانه دوستی/مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه۱۳


ویژه برنامه «روضه‌خوان» یکی دیگر از برنامه‌های عاشورایی فرهنگسرای امید است که در دهه دوم و سوم محرم با مشارکت آستان قدس رضوی و هیئت رزمندگان اسلام برگزار می‌شود. مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه ۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به شیوع ویروس کرونا، عده‌ای از مردم نمی‌توانند در هیئت‌های عزاداری حضور پیدا کرده و اقامه عزا کنند. از این روی، فرهنگسرای امید با احیای سنت حسنه روضه‌خوانی خانگی به رونق‌بخشی این آیین عزاداری سنتی کمک می‌کند.

«روضه‌خوان» عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که با این هدف از سوی فرهنگسرای امید طراحی شده و در دهه دوم محرم امسال انجام می‌شود.» دوستی ادامه می‌دهد: «بر اساس این برنامه، کسانی که دوست دارند روضه خانگی در منزلشان داشته باشند می‌توانند از طریق فرهنگسرای امید، روضه‌خوان و مداح دعوت کرده و مراسم عزاداری کوچکی را در منزل خود برگزار کنند.» فرهنگسرای امید دبیر اجرایی برنامه «روضه‌خوان» در تمام مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران است و همه شهروندان می‌توانند برای بهره‌مندی از این برنامه با شماره ۳۳۳۰۲۵۸۸ مدیریت فرهنگی هنری منطقه۱۳تماس بگیرند.  

  • تعزیت خورشید

نمایش آیینی تعزیه همواره در این ایام مورد توجه عزاداران حسینی است و از این‌رو یکی از برنامه‌های اصلی فرهنگسرای امید در دهه سوم ماه محرم است. دوستی می‌گوید: «فرهنگسرای امید در محرم امسال قصد دارد تا ضمن توجه و زنده نگه داشتن این سنت آیینی، هنر تعزیه‌خوانی را در قالب نمایشی عمومی به مخاطبان خود عرضه کند. بر این اساس، آیین تعزیه‌خوانی «تعزیت خورشید» در دهه سوم ماه محرم در بوستان مجاور فرهنگسرای امید (پارک خیام) برگزار می‌شود.

این مراسم با حضور گروهی از هنرمندان سرشناس تعزیه هر شب ساعت ۱۸ برگزار می‌شود.» او می‌افزاید: «علاوه بر این، در خلال این مراسم تعزیه‌خوانی، ویژه‌برنامه «سوگواره عاشورایی» نیز برای عزاداران امام حسین(ع) برگزار می‌شود. در بخش جنبی این مراسم نیز برنامه‌هایی برای کودکان در نظر گرفته شده‌ که برپایی مسابقه و ایستگاه نقاشی عاشورایی برای کودکان، پویش قصه‌گویی عاشورایی برای مادران و... از جمله برنامه‌هاست.» به گفته مدیرمراکز فرهنگی و هنری منطقه۱۳ علاوه براینها در برنامه «پرده عشاق» این مجموعه، مداحان سرشناس شهر تهران تجلیل می‌شود و تجلیل از خانواده شهدای دفاع‌مقدس در برنامه «مهرآیین» و با حضور در منزل شهدای گرانقدر هشت سال دفاع‌مقدس از دیگر برنامه‌های مراکز فرهنگی و هنری است.  

کد خبر 622104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha