همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری ماه محرم، برنامه‌های متنوع در فرهنگسرای‌های مناطق شرق پایتخت برگزار خواهدشد.

هیئت

«سیدعلیرضا فاطمیان‌پور» معاون سازمان فرهنگی و هنری شهردار تهران دراین‌باره می‌گوید: «امسال حدود ۳۵ عنوان برنامه متنوع با عنوان کلی «جلوه سوگ» در ماه‌های محرم و صفر در مراکز فرهنگی و هنری برگزار می‌شود که یکی از آنها در میدان آیینی امام حسین(ع) است.» او می‌افزاید: «مانند سال‌های گذشته برنامه‌های متمرکز به مدت ۶۰ روز برگزار می‌شود که این برنامه‌ها در قالب غرفه‌های متنوع، اجرای تعزیه برای نوجوانان و بزرگسالان، تئاتر میدانی و برنامه‌های همایشی و... برگزار می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «پیاده‌روی جاماندگان اربعین از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع) را نیز داریم که سال گذشته این پیاده‌روی با استقبال خوبی روبه‌رو شد.»
بگو سلام بر حسین(ع)
«سلام برحسین(ع)» عنوان بخش دیگری از برنامه‌های مراکز فرهنگی- هنری در فرهنگسرای امید است. «مرضیه خسروی بروجنی» مدیر فرهنگسرا دراین‌باره می‌گوید: «یکی از آداب دوستداشتنی سبک زندگی حسینی، یاد کردن از عطش حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) هنگام نوشیدن آب است. از این‌رو امسال کمپین «سلام بر حسین(ع) » را با هدف هدیه آب به یاد اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران وفادارشان راه‌اندازی کردیم و قصد داریم هدیه و نذورات مردمی برای تهیه آب را جمع‌آوری و فرهنگ نیک سلام بر اباعبدالله‌الحسین(ع) را بیشتر اشاعه و گسترش دهیم.» او می‌افزاید: «در قالب این کمپین، شهروندان می‌توانند نذورات خود از جمله وجه نقد و بطری آب را به فرهنگسرای امید، خانه‌های فرهنگ مهرآور و حافظیه و سراهای محله منطقه ۱۳ تحویل دهند. پس از جمع‌آوری، بطری‌ها روز هفتم محرم، میان عزاداران و شهروندان توزیع می‌شود.» 
همچنین پرده‌خوانی و تعزیه با عنوان «مرثیه آفتاب» عنوان برنامه دیگری است که در همه فرهنگسراها اجرا می‌شود. از جمله برپایی مجالس تعزیه در فرهنگسراهای خاوران و اشراق است. «اسماعیل قضات‌لو» رئیس فرهنگسرای خاوران دراین‌باره می‌گوید: «بیست و ششمین آیین تعزیه‌خوانی این فرهنگسرا همزمان با دهه اول ماه محرم با ۱۰ مجلس تعزیه اجرا می‌شود که علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند تا ۱۹ شهریور از ساعت ۱۷ به میدان خراسان، خیابان خاوران، سه‌راه هاشم‌آباد، فرهنگسرای خاوران مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۰۱۵۴۲۳ تماس بگیرند.» همچنین نمایش «خاتون» به مدت ۳۰ شب در پردیس تئاتر تهران، جنب فرهنگسرای خاوران اجرا می‌شود. علاوه بر اینها تعزیه فرهنگسرای اشراق نیز تا دهم محرم بعد از نماز مغرب و عشا در این مرکز برگزار می‌شود. فرهنگسرای اشراق در انتهای خیابان شهید ناهیدی (جشنواره) قرار دارد. برگزاری نشست‌های ادبی با عنوان «بر آستان اشک»، برپایی تعزیه در مدارس، آوای محرم، پرده عشاق و تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی و... از دیگر برنامه‌های مراکز فرهنگی و هنری مناطق شرق تهران در ایام محرم و صفر است.

کد خبر 453748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha