مدیریت فرهنگی و هنری منطقه ۱۳ همزمان با فرا رسیدن ماه محرم روزهای پرتلاشی را پشت سر گذاشته و اقدامات ارزنده‌ای برای اشاعه فرهنگ عاشورایی انجام داده است.

روضه خانگی

همشهری آنلاین- مژگان مهرابی: ایجاد دبیرخانه برنامه «جلوه سوگ» در خانه فرهنگ حافظیه بخشی از این فعالیت‌های گسترده در حوزه فرهنگ عاشوراست. اینکه در این دبیر خانه چه اتفاق‌هایی می‌افتد و قرار است در ادامه روزهای ماه محرم چه برنامه‌هایی ساماندهی شود، موضوع گفت‌وگوی ما با «پروانه دوستی» مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۳ است. او می‌گوید: «از آنجا که این منطقه بافت مذهبی دارد و شهروندان آن راغب به اجرای آیین‌های دینی هستند، دبیرخانه چند برنامه به این منطقه واگذار شده که اکنون دبیرخانه در خانه فرهنگ حافظیه مستقر است.»   

«پروانه دوستی» از مدیران فعال و با انگیزه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که از چند ماه پیش مدیریت فرهنگسرای امید را هم عهده‌دار شده است. او درباره برنامه‌های این مرکز در ماه محرم می‌گوید: «سازمان فرهنگی هنری در قالب بسته‌های فرهنگی «جلوه سوگ» برنامه‌های مختلفی را با حال و هوای ماه محرم طراحی کرده است. با توجه به نیاز شهروندان هر منطقه، دبیرخانه‌ای هم تعیین شده که برنامه‌ها را مدیریت می‌کند.  به گفته دوستی، برای محرم امسال ۳ برنامه مهم و شاخص تعیین شده که‌بانی آن منطقه ۱۳ است؛ پویش فضای مجازی سلام بر حسین(ع)، روضه‌های خانگی و سلام آخر. او درباره آنها توضیح بیشتری می‌دهد و می‌گوید: «پویش سلام بر حسین(ع) در قالب دل نوشته، شعر، مقاله، داستان، عکاسی و فیلم است که به بهترین آنها جوایزی به رسم یادبود اهدا می‌شود. این‌طور فرهنگسازی کردیم که هرکسی هر قدمی که می‌خواهد بردارد یا هرکاری انجام دهد با ذکر سلام بر امام حسین(ع) باشد. به‌طور مثال، فردی که چای می‌ریزد بگوید سلام بر حسین(ع)، می‌خواهد بخوابد بگوید سلام بر حسین(ع)، می‌خواهد سرکار برود یا مطالعه کند، بگوید سلام بر حسین(ع). این در واقع یک پویش است که عشق به امام حسین(ع) را فرهنگسازی کنیم.» 

پروانه دوستی/مدیر فرهنگی هنری منطقه 13
  • روضه‌های خانگی

روضه‌های خانگی از دیگر برنامه‌هایی است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. ‌بانی آن هم خانه فرهنگ حافظیه است که به جای مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران روضه‌خوان و مداح می‌فرستد. دوستی در این باره می‌گوید: «اسم این برنامه، مادر گیتی، روضه‌های چند بیتی است. از آنجا که بسیاری از شهروندان برای شنیدن روضه نمی‌توانند بیرون از خانه بروند و دوست دارند که خودشان ‌بانی باشند، درخواست خود را به ما اعلام کرده و در اسرع وقت و طبق زمان‌بندی که تمایل دارند برای‌شان سخنران و مداح می‌فرستیم. مدت زمان این برنامه هم ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت است.» به گفته دوستی مداحان زیادی برای همکاری با خانه فرهنگ حافظیه اعلام آمادگی کرده‌اند. او در ادامه می‌افزاید: «در این چند روزه اول محرم استقبال شهروندان خیلی خوب بوده و برنامه تا پایان اربعین ادامه دارد.» 

  • زنان عاشورایی

برنامه زنان عاشورایی از دیگر برنامه‌های طراحی شده این مرکز است. دوستی می‌گوید: «در واقع این برنامه یک مسابقه است. زندگی نامه و حماسه‌آفرینی ۱۰ تن از زنان عاشورایی مثل حضرت زینب (س)، حضرت ‌ام‌البنین (س)، ‌ام‌وهب 
و... را به ‌صورت پادکست تهیه کرده‌ایم که در فضای مجازی پخش می‌شود. علاقه‌مندان با بهره‌گیری از این پادکست با سیره این بانوان آشنا شده و در مسابقه کتابخوانی شرکت کنند. البته در کنار پادکست کتاب‌هایی هم به آنها معرفی شده که می‌توانند استفاده کنند. به نفرات برتر جوایزی به رسم یادبود اهدا می‌شود.» نقش حماسه زنان در عاشورا، زنان عاشورایی و دختران شیطان، مقتل مقرم از جمله کتاب‌هایی است که برای مسابقه انتخاب شده است. دوستی ادامه می‌دهد: «شرکت‌کنندگان می‌توانند جواب سؤالات را به سامانه ۲۰۰۰۱۸۳۷۱۳ ارسال کنند.  

  • سلام آخر

سلام آخر عنوان برنامه دیگری است که دبیرخانه آن در خانه فرهنگ حافظیه قرار دارد. دوستی اشاره می‌کند این برنامه گفت‌وگو محور است با این مضمون که اگر کسی بخواهد آخرین سلام خود را به امام حسین(ع) بدهد چه می‌گوید و چه حسی دارد. مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۳ در این باره می‌گوید: «گروهی از کارشناسان خانه فرهنگ حافظیه به میان مردم رفته و در این باره با مردم صحبت می‌کنند. جمله‌های شهروندان به‌صورت فیلم پخش می‌شود.» 

  • نی ناله 

آخرین برنامه‌ای که دوستی به آن اشاره می‌کند، «نی ناله» است. هر روز غروب یکی از اقوام ایرانی با حضور در پارک خیام اقدام به سوگواری می‌کنند. به گفته این مسئول فرهنگی، نی ناله فرصتی است تا شهروندان با آیین و رسوم عزاداری دیگر اقوام ایرانی آشنا شوند.  

  • خانه فرهنگ حافظیه‌بانی همه خیرها
مهدی زنجانچیان /مدیر خانه فرهنگ حافظیه

اینکه خانه فرهنگ حافظیه‌بانی برنامه‌های «جلوه سوگ» شده اتفاق خوبی است و «مهدی زنجانچیان» مدیر خانه فرهنگ حافظیه آن را تحولی برای فرهنگسازی نهضت عاشورا قلمداد می‌کند.  
او می‌گوید: «در شرایطی که به دلیل شیوع بیماری کرونا امکان حضور پررنگ در اجتماع را نداریم، برگزاری روضه‌های خانگی می‌تواند کمک زیادی به ایجاد شور حسینی کند.  
در واقع طرح هر خانه یک حسینیه اجرایی می‌شود. در این کار مؤسسه جهادی رحیل عشق همکاری زیادی با ما دارند. تاکنون هم شهروندان خیلی استقبال کرده‌اند و مداحان شوق زیادی برای همکاری نشان داده‌اند.  
هرکــــــدام از شهروندان از هر کجای تهران اگر با دبیرخانه خانه فرهنگ حافظیه تماس بگیرد طبق خواسته او سخنران یا مداح می‌فرستیم.» 
از دیگر برنامه‌های تولیدی این مرکز حسینیه‌های مجازی است. تعزیه، سخنرانی و مداحی در بسته‌های ۵ دقیقه‌ای تهیه شده و در فضای مجازی پخش می‌شود.
 زنجانچیان ادامه می‌دهد: «منبرهای یک دقیقه‌ای از دیگر برنامه‌های ماست. صحبت روحانیون مجرب به‌صورت فیلم یا پیام‌های یک دقیقه‌ای تهیه شده و در فضای مجازی منتشر می‌شود. این برنامه‌ها با رویکرد روایت از زندگی امام حسین(ع) است که روزانه تهیه می‌شود.»
 او متذکر می‌شود کسانی که تمایل به همکاری با خانه فرهنگ حافظیه دارند می‌توانند با شماره تلفن‌های ۷۷۴۰۰۹۳۰‌ـ ۷۷۴۰۲۸۲۷ تماس بگیرند.  
 

کد خبر 544843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha