کشتی یکی از ورزش‌های پرطرفدار و محبوب در بین نوجوانان و جوانان است که پای بسیاری را به این ورزش باز کرده است.

ورزش قهرمانی

همشهری  آنلاین _ سارا جعفرزاده: حتماً شنیده‌اید که می‌گویند محله‌های جنوب شهر، مهد کشتی است و از همین جنوب شهر استعدادهای بسیاری به عرصه ظهور رسیده‌اند. کم نیستند جوانان جنوب شهری که در عرصه‌های جهانی هم خوش درخشیده و حالا برخی از آنها سکان مربیگری و آموزش را در دست گرفته‌اند. یکی از همین جوانان «محمدرضا زند مقدم» از پهلوانان کشتی محله اتابک است که با وجود امکانات محدود ورزشی منطقه 15 توانسته به مقام‌های قهرمانی مختلفی دست پیدا کند. او حدود 20 سال است که سکان مربیگری کشتی را در دست گرفته و از 10 سال پیش در خانه کشتی جهان پهلوان تختی به استعدادهای ورزشی بسیاری اصول کشتی و پهلوانی آموزش می‌دهد. در آستانه روز کشتی به دیدن این پهلوان هم‌محله‌ای رفتیم. او معتقد است امکانات کشتی در منطقه 15 فراهم است و کسی نمی‌تواند بهانه‌ای برای کمبود امکانات داشته باشد. 

  • برادر بزرگ‌ترم مشوق اصلی من بود 

علاقه به کشتی در محمدرضا زند مقدم از دوره راهنمایی آغاز شد و با توجه به اینکه برادر بزرگ‌ترش کشتی‌گیر بود، مشوق خوبی برای او در این زمینه شد. محمدرضا زند مقدم درباره شروع کشتی می‌گوید: «برادر بزرگ‌ترم مشوق خوبی برای من بود و حتی شهریه کلاس‌های کشتی من را او پرداخت می‌کرد. کشتی را در ورزشگاه شهید فراهانی در خیابان منصور نزد استاد محمدی فرا گرفتم و بعد از آن در محضر مربیان مطرحی از جمله «ابوالفضل حبیبی»، «حاج حسین دیده ور» و «حاج علی اسماعیلی» در باشگاه‌های شیرگیر، شهید عراقی و پناهی به کسب تجربیات در زمینه کشتی مشغول شدم و تا مقطع دانشگاه به‌صورت حرفه‌ای کشتی را دنبال کردم. بعد از تمام شدن دوره دانشگاه به مربیگری کشتی علاقه‌مند شدم و دوره‌های درجه 3، درجه 2، درجه یک، دوره ممتاز و بین‌المللی مربیگری را گذراندم. در این مدت شاگردان بسیاری در سطح قهرمانی کشور، تهران و جنوب‌شرق تهران تعلیم دادم.»

  • خانه کشتی جهان پهلوان تختی 

مقدم مربیگری را از باشگاه امام علی(ع) واقع در محله اتابک آغاز کرده و حدود 10 سال است که در خانه کشتی جهان پهلوان تختی منطقه 15 واقع در محله مسعودیه به نوجوانان و جوانان کشتی آموزش می‌دهد.  او درباره تنها خانه کشتی این منطقه می‌گوید: «خانه کشتی جهان پهلوان تختی تنها خانه کشتی در منطقه 15است و شاگردان با استعداد بسیاری از نقاط مختلف این منطقه و حتی شهرستان‌های اطراف از جمله پاکدشت و ورامین به این خانه کشتی می‌آیند.»

مقدم با اشاره به وجود چندین باشگاه در این منطقه که در زمینه کشتی فعالیت می‌کنند ادامه می‌دهد: «در منطقه 15 چند باشگاه کشتی داریم که کشتی آموزش می‌دهند اما خانه کشتی که امکانات تخصصی این ورزش را دارد، فقط مجموعه جهان پهلوان تختی در محله مسعودیه است. با توجه به اینکه جوانان این منطقه علاقه بسیاری به رشته کشتی دارند، اگر تعداد خانه‌های کشتی در منطقه افزایش پیدا کند شاهد کیفیت بیشتری در روند آموزش خواهیم بود.»

  • زیرساخت کشتی فراهم است 

یکی از مشکلاتی که جوانان کشتی‌گیر در محله‌های مختلف منطقه 15 با آن مواجه هستند، نبود امکانات تخصصی در سالن‌های کشتی است. مقدم در این‌باره می‌گوید: «در آن زمان که من کشتی را آغاز کردم در این منطقه باشگاه کشتی وجود نداشت و مجبور بودم تا میدان خراسان بروم و در باشگاه کشتی آنجا تمرین کنم. فراوانی باشگاه‌های کشتی در منطقه 15 را هرگز نمی‌توان با زمان گذشته مقایسه کرد. در حال حاضر حدود 12 باشگاه در این منطقه کشتی آموزش می‌دهد و در واقع می‌توان گفت زیرساخت ورزش کشتی در این منطقه فراهم است.

حالا جوانان نمی‌توانند بهانه بیاورند که امکانات موجود نیست. درست است که شرایط در باشگاه‌ها ایده‌آل نیست. به‌عنوان مثال، همین خانه کشتی حمامی ندارد که کشتی‌گیر بعد از تمرین دوش بگیرد و امکانات تخصصی مانند سالن بدنسازی فراهم نیست اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که جوانانی که به کشتی روی می‌آورند اغلب از خانواده‌های ضعیف هستند و در صورتی‌که سالن‌ها به امکانات تخصصی مجهز شود، شهریه‌ها هم به نسبت بالا می‌رود که ورزشکار توان پرداخت آن را ندارد.» 

  • دولت از استعدادهای کشتی حمایت کند

این روزها که ورزش فوتبال حکم نان و آب را برای جوانان دارد، به ورزش‌هایی مانند کشتی کمتر پرداخته می‌شود. مقدم با اشاره به این موضوع می‌گوید: «فوتبال ابعاد اجتماعی خاصی دارد و بسیار فراگیر است و هرگز قابل مقایسه با کشتی نیست. به نظر من مسئولان در حوزه کشتی اقدامات لازم را انجام و شهرداری یا سازمان ورزش زیرساخت‌ها را فراهم و نقش زیرساختی خود را به خوبی ایفا کرده‌اند، حالا جا دارد که در نقش حمایتی خود ظاهر شوند که ابعاد مختلفی دارد. مانند حمایت از لحاظ تغذیه، اختصاص امکانات رفاهی به ورزشکار و حمایت‌هایی از این دست.

به‌عنوان مثال، استعدادهای کشتی که در محله توان مالی ندارند و از امکانات تغذیه‌ای مطلوب برخوردار نیستند، بهتر است که مورد حمایت سازمان‌های مختلف و دولت قراربگیرند. ورزش کشتی با تمام ورزش‌ها متفاوت است و تغذیه ورزشکار در رشته کشتی بسیار حائز اهمیت است و این افراد باید به خوبی تغذیه شوند. این درحالی است که ما در همین محله مسعودیه ورزشکاری را می‌بینیم که بسیار توان و قدرت بدنی بالایی دارد اما متأسفانه تغذیه مناسبی ندارد.»

  • قهرمانان کشتی عزت نفس را هدیه می‌دهند

در سال‌های اخیر استعدادهای ورزشی به‌ویژه در رشته کشتی توانسته‌اند پرچم ایران را در میان کشورهای دیگر برافراشته نگه دارند و مقام‌های قهرمانی بسیاری را کسب کنند. مقدم درباره اهمیت حمایت دولت و سازمان‌ها از ورزشکاران بعد از کسب عناوین قهرمانی می‌گوید: «یک ورزشکار رشته کشتی با هزاران سختی و مشقت به المپیک می‌رسد. حالا تصور کنید که این ورزشکار به کشورش باز می‌گردد و توقع دارد که مورد حمایت مسئولان به‌ویژه از لحاظ مالی قرار بگیرد، اما توقعات ورزشکار برآورده نمی‌شود. مسئولان باید بدانند که یک کشتی‌گیر ایرانی با کسب مقام قهرمانی در میان کشورهای دیگر، عزت نفس را به کشور ما هدیه می‌دهد و ما می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. در همین منطقه 15 چهره ورزشی را داشتیم که مقام قهرمانی جوانان جهان را کسب کرد اما به دلیل اینکه مورد حمایت دولت قرار نگرفت متأسفانه کشتی را رها کرد. مسئولان نباید از قهرمان‌های ورزشی به‌ویژه قهرمانان کشتی که با امکانات محدود به عرصه‌های جهانی می‌رسند و افتخارآفرینی می‌کنند غافل شوند.»

  •  محمدرضا زند مقدم
  1.  دارنده مدرک مربیگری ممتاز و بین‌المللی کشتی 
  2.  شروع مربیگری از سال 1378
  3.  سه دوره مربی تیم‌های ملی کشتی پایه ایران در سه مسابقه بین‌المللی 
  4.  تعلیم شاگردان در سطح قهرمانی 
  5.  برگزاری 200 مسابقه کشتی در منطقه 15
  6.  7 دوره کسب قهرمانی در تیم شهرداری منطقه 15
  7.  میزبان مسابقات مناطق 22‌گانه در خانه کشتی جهان پهلوان تختی
کد خبر 543081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha