پهنه غربی تهران به سبب داشتن طبیعت زیبا، جنگل‌های متعدد و نقاط گردشگری با چشم‌اندازهای به یاد ماندنی، شهره است.

جنگل

همشهری آنلاین_ ثریا روزبهانی: بین مناطق ۵، ۹، ۲۱ و ۲۲ و جاذبه‌های گردشگری بی‌شمارشان همچون دریاچه شهدای «خلیج‌فارس»، پارک «ارم»، برج «آزادی» و «قوری چای»، شاید رفتن به جنگل‌های وسیع مناطق غربی پایتخت، یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای گشت‌وگذاری دلچسب باشد. طبیعت زیبا و آرامش‌بخش با درختان سر به ‌فلک کشیده، بسیار رویایی و دلنشین است، البته فراموش نکنید که ویروس «کرونا» همچنان در کمین است، پس رعایت کردن نکات بهداشتی را در این تفریحات از یاد نبرید. طبیعت فوق‌العاده زیبا، آب ‌و هوای دلنشین و همچنین در دسترس بودن امکانات رفاهی، همه از جمله دلایلی است که گردشگران و شهروندان را راهی جنگل‌های سرسبز غرب تهران می‌کنند. این جنگل‌ها همان مکان‌هایی هستند که می‌توانید ساعت‌ها مسحور آن شوید.  

  • تپه‌های ماهور چیتگر

بوستان جنگلی «چیتگر» یکی از بهترین و زیباترین پارک‌های جنگلی تهران در منطقه غرب است. این پارک حدود ۹۵۰ هکتار اراضی و پستی و بلندی‌های بسیاری دارد که بیشتر آنها را «تپه ماهور» تشکیل می‌دهند. در پارک جنگلی چیتگر علاوه بر طبیعت زیبایی که وجود دارد، امکانات تفریحی قابل قبولی نیز جهت گذران اوقات فراغت افراد تدارک دیده شده است. از این امکانات و خدمات ویژه در این پارک می‌توان به رستوران، می‌شه زار، باشگاه پینت‌بال، باشگاه سوارکاری، بوستان بانوان، پیست اسکیت، پیست دوچرخه‌سواری و مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری و آلاچیق‌هایی برای استراحت اشاره کرد. همچنین برکه‌ها و آبنماهای زیبایی نیز سراسر این پارک وجود دارند که چشم‌انداز و جلوه آن را تماشایی‌تر کرده‌اند و شما می‌توانید در هوایی پاک و محیطی زیبا از لحظات خود نهایت لذت را ببرید.
گونه‌های گیاهی:
این پارک پوششی غنی از گیاهانی همچون چنار، بلوط، کاج تهران، زبان گنجشک، اقاقیا، نارون، پلت، سروخمره‌ای، سرونقره‌ای، افرای سیاه و ارغوان دارد. حدود ۵۳‌درصد از این درختان راگونه‌های «سوزنی برگ» و همچنین حدود ۴۷‌درصد درختان پارک را، درختان «پهن برگ» تشکیل می‌دهند.
راه دسترسی: 
این پارک در حاشیه جنوبی بزرگراه «تهران‌ـ کرج» واقع شده است. همچنین خط پنج مترو تهران (تهران – کرج) و دو ایستگاه «ایران‌خودرو» و «چیتگر» نیز شما را به پارک می‌رسانند.

  • پاراگلایدر در کوهسار

بوستان جنگلی «کوهسار» با مساحتی در حدود ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار در شمال غرب تهران و شمال محله «کن» قرار دارد. این پارک به سبب امکانات رفاهی و تفریحی متعددش، پاتوق گردشگران و اغلب خانواده‌های تهرانی است. در ارتفاعات این پارک با نمایی ۳۶۰ درجه می‌توانید تهران را ببینید. البته دیدن شهر از این پارک، آن هم در شب، لذت دیگری دارد. این پارک جنگلی با درختانی سرسبز و فضایی دل‌انگیز و پاک، برای پیاده‌روی یا رفتن به پیک نیک گزینه مناسبی است. دوچرخه‌سواری، بالن سواری و چتر نجات برای علاقه‌مندان به ورزش‌های هیجان‌انگیز در دل طبیعتی بکر و زیبا، آموزش ساخت بالن، زمین بازی برای کودکان، آلاچیق‌ها و باربیکیو، استخر، سونا، زمین‌های بدمینتون و میزهای تنیس روی میز از جمله امکانات این پارک به شمار می‌رود. همچنین در بوستان کوهسار، پیست «موتورکراس» و پرواز با «پاراگلایدر» نیز فعال است.  
گونه‌های گیاهی:
این بوستان دارای پوشش گیاهی متنوعی شامل درختان اقاقیا، نارون، زبان گنجشک، بربیس، ارغوان و کاج است.  
راه دسترسی: 
وارد بزرگراه «آبشناسان» بشوید. سپس به سمت بلوار کوهسار به مسیرتان ادامه بدهید. این پارک جنگلی در ابتدای جاده سولقان واقع شده است.  

  • خرگوش دره پاتوق فوتبال دوستان

بوستان جنگلی «خرگوش دره» در سال ۱۳۴۳ راه‌اندازی شد تا به تصفیه هوای شهر کمک کنند. بوستان خرگوش دره حدود ۶۵ هکتار مساحت دارد و برای اسکان موقت مسافرانی که از غرب کشور به تهران می‌آیند یا خارج می‌شوند و همین‌طور استراحت تماشاگران فوتبال ساخته شده است. این پارک در کنار پارک جنگلی چیتگر قرار دارد. پارک جنگلی خرگوش دره در هر فصل، زیبایی خود را دارد و دیدن آن خالی از لطف نیست. در فصل بهار و تابستان، گزینه‌ خوبی برای پیک‌نیک‌های خانوادگی است. همه امکانات مورد نیاز را برای یک پیک‌نیک یک روزه از جمله نیمکت، آلاچیق، سطل‌های زباله، منقل کباب‌پز و سرویس بهداشتی فراهم آورده است. این پارک همچنین امکانات دیگری از ج مله زمین بازی کودکان، زمین‌های ورزشی، میزهای پینگ‌پنگ و مسیر دوچرخه‌سواری دارد که موجب می‌شود گزینه مناسبی برای گذراندن آخر هفته و تعطیلات شما باشد. بهتر است لوازم مورد نیاز خود را از قبل همراه داشته باشید. نخستین و مهم‌ترین نکته درباره امکانات این مکان، وجود جای پارک مناسب برای خودروهای مراجعه‌کنندگان است. همچنین می‌توان به سرویس بهداشتی و آلاچیق‌های زیبا و دنج اشاره کرد. این بوستان فضای مناسبی برای دورهمی خانوادگی، پهن‌کردن زیرانداز و نشستن روی زمین است.
گونه‌های گیاهی:
پوشش گیاهی این مجموعه بیشتر از درختان کاج، سرو، اقاقیا و زبان گنجشک تشکیل شده است که به شکل منظم و خط‌کشی شده کنار هم قرار گرفته‌اند.  
راه دسترسی: 
بزرگراه تهران –کرج، خروجی بلوار «چوگان» یا ورودی اصلی ورزشگاه آزادی، مسیری است که باید برای رسیدن به پارک جنگلی خرگوش دره طی کنید. همچنین اگر از وسیله شخصی استفاده نمی‌کنید، ایستگاه مترو چیتگر، آسان‌ترین راه دسترسی به این پارک است.  

  • هوای تازه در لتمان

بوستان جنگلی «لتمان» ‌کن با مساحتی بیش از ۱۰۰ هکتار در ارتفاعات منطقه ۲۲ قرار دارد. این پارک در سال ۱۳۷۲ به‌صورت رسمی تأسیس شد. پارک جنگلی لتمان ‌کن، «کمربند ‌سبز» شهر تهران و طرح «گلگشت» تهران محسوب می‌شود. این دو طرح برای کنترل و کاهش آلودگی ‌هوا و زیباسازی شهر به اجرا درآمده‌اند. پارک جنگلی لتمان ‌کن که در قالب طرح کمربند سبز اطراف تهران اجرا شده‌ است، در مسیر وزش بادهای شرق به غرب تهران قرار گرفته و سهم بسزایی در تلطیف هوای شهر تهران به‌ویژه حوزه غرب آن دارد. این پارک جنگلی پر درخت و سرسبز، مکانی مناسب برای جنگل‌نوردی است. همچنین شهروندان می‌توانند از پارک جنگلی لتمان و محیط سرسبز و دل‌انگیزاش برای ورزش پیاده‌روی استفاده کنند. مسیر پیاده‌روی و کوهنوردی در پارک جنگلی لتمان موجب محبوبیت بیشتر این پارک جنگلی در میان شهروندان غرب پایتخت شده است. مسیرهای پیاده‌روی این پارک از شیب مناسبی برخوردارند و می‌توان فعالیت ورزشی دیگری را هم مانند دوچرخه‌سواری انجام داد.
گونه‌های گیاهی:
درختان زبان گنجشگ، بربیس، ارغوان و کاج، ‌گونه‌های گیاهی این پارک را تشکیل می‌دهند. از این پارک شما می‌توانید مناظر زیبای منطقه ۲۲ همچون دریاچه شهدای خلیج‌فارس و شهر تهران را ببینید.  
راه دسترسی: 
بزرگراه شهید «همت»، بزرگراه شهید «خرازی»، خروجی «آبشار تهران»، خیابان «جدی اردبیلی» نشانی است که شما را به این پارک زیبا می‌رساند.  

  • تفریح در دامنه‌های البرز

بوستان جنگلی «وردآورد» یکی از تفرجگاه‌های محدوده غرب تهران است که از آن به‌عنوان دومین پارک جنگلی بزرگ استان تهران نام می‌برند. هم اکنون این پارک به‌عنوان یک بوستان جنگلی تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پارک با وسعت بیش از ۱۰‌هکتار مترمربع در منطقه ۲۲ و در کوه‌های وردآورد قرار گرفته است. پارک جنگلی وردآورد یکی از پارک‌های معروف تهران محسوب می‌شود، اما متأسفانه در سال‌های گذشته، قسمت زیادی از این پارک تخریب شده است. در این پارک برای راحتی و رفاه طبیعت ‌دوستان، امکانات خوبی مانند زمین ورزشی و بازی، آلاچیق‌ها، سکوهای سیمانی، سرویس بهداشتی، مبلمان پارکی، پیست دوچرخه‌سواری، غرفه، بوفه و رستوران در نظر گرفته شده است. همچنین برای دوستداران دوچرخه‌سواری، وردآورد بی‌شک یکی از بهترین گزینه‌های پیش رو برای انتخاب است. مسیر بسیار مناسب این پیست در فضای باز و مناظر چشمنواز اطراف، لذت دوچرخه‌سواری را دوچندان خواهد کرد.
گونه‌های گیاهی:
پسته، بادام کوهی، داغ داغان، سنجد، تنگرس، گز، ارزن، سماق و سیاه دلیک از جمله درختان و درختچه‌های این پارک است. همچنین در این پارک که در دامنه‌های جنوبی رشته کوه «البرز» قرار دارد، در فصل بهار، گل «نسترن» و «شقایق وحشی» می‌روید که منظره‌ای زیبا و جاودان را خلق می‌کند.  
راه دسترسی: 
وردآورد، روبه‌روی ایستگاه «تقلیل فشار گاز»، نشانی سرراست پارک جنگلی وردآورد است که شما را برای داشتن آخر هفته‌ای لذت‌بخش به این پارک می‌رساند.

  • چتر آرامش زیر سایه بوستان‌های جنگلی
بتول خاکی / کارشناس و پژوهشگر محیط‌زیست شهری

مهم‌ترین راه برای تعدیل اثرات مخرب زیست‌محیطی، توسعه فضای سبز است. فضای سبز به سبب داشتن عملکردهای مختلف، نقش مؤثری در منظر و زیبایی شهر، پاکیزگی و تلطیف هوا، تخفیف اثرات آلودگی‌ها، جلوگیری در توسعه بی‌رویه ساخت‌وسازها و تفرج و استراحت ایفا می‌کند. همه انسان‌ها با محیط اطراف خود در ارتباط هستند و به شکلی از محیط تأثیر می‌گیرند یا بر آن اثر می‌گذارند. نکته بسیار مهم در مکان‌یابی فضاهای سبز عمومی، ضرورت‌های اجتماعی ایجاد فضاهای سبز و تفریحی است. مکان‌یابی فضایی نامناسب فضاهای سبز شهری منجر به ایجاد مشکلاتی همچون استفاده کم شهروندان از فضاهای سبز، محدودیت در انتخاب و چیدمان گیاهی مناسب، آشفتگی در سیمای شهری، عدم تعاملات اجتماعی مناسب، کاهش امنیت روانی و اجتماعی و در نهایت کاهش احساس آرامش شهروندان می‌شود. حال که ظرفیت‌های فضای سبز و تفریحی در پهنه غرب تهران در مقایسه با سایر مناطق پایتخت بیشتر است، می‌توان از آن به‌عنوان فرصت‌های تأثیرگذار در روند سلامت جسمی و روحی شهروندان به‌ویژه ساکنان غرب تهران یاد کرد. بوستان‌ها و فضاهای جنگلی از جمله محیط‌های تأثیرگذار بر رفتار و روان انسان هستند و محل‌ گذراندن اوقات فراغت برای عده زیادی از شهرنشینان محسوب می‌شوند. از این‌رو بوستان‌های جنگلی به‌عنوان فضای سبز شهرها «ریه‌های تنفسی» شهرنشینان شناخته شده‌اند. برای همین نبود این فضاها در زندگی‌های ماشینی و نا به‌هنجار امروز شهر به معنای وجود نداشتن سلامتی و تندرستی در بین شهروندان است. با توجه به این موضوع، مدیران و برنامه‌ریزان شهری می‌توانند با طراحی و اجرای برنامه‌های سیستماتیک، مدون و با کنترل بر روی محیط‌های شهری تأثیر بسزایی در ارتقای سلامت شهروندان داشته باشند و سلامت جسمی و روانی شهروندان از شاخصه‌های مهم در موفقیت برنامه‌های توسعه پایدار است. از این‌رو پارک‌ها می‌توانند به شهروندان کمک کنند تا از استرس و فشارهای روانی زندگی در شهرها رهایی یابند. هم‌چنین فضاهای عمومی و اماکن تفریحی در کاهش اضطراب و استرس کارکرد درمانی داشته و با ایجاد لطافت روحی و عاطفی در شهروندان حس خشونت و پرخاشگری آنها را کنترل خواهند کرد. همان‌طور که انجام فعالیت‌های ورزشی در رفع استرس و سایر مسائل روانی و ایجاد روحیه شادی و نشاط معجزه می‌کند. اثرات مثبت فضای سبز روی روان انسان‌ها، ضرورت حضور بیشتر در طبیعت را نسبت به ساختمان‌ها ایجاد می‌کند.

کد خبر 540847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha