همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، گفت: حکومتی ارزش دارد که از آن صالحان باشد و خداوند چنین حکومتی را به واسطه‌ی امام عزیز به مردم ارزانی داشت و صدای او را در پهنای جهان طنین‌انداز کرد و ذکر خیر او را بر زبان ملت‌ها جاری ساخت.

به گزارش ایسنا، یادگار امام راحل که در مراسم بزرگداشت نوزدهمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی در میان خیل میلیونی زائران و عاشقان بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت، ۱۴ خرداد را روز جانکاهی دانست و اظهار داشت: امروز یکی از تلخ‌ترین روزها در ذائقه، جان و فکر مردم شریف ایران و همه آزادگان جهان است. بی‌شک چه در این روز و چه در سال‌های بعد باید بیش از هر زمان دیگری یاد و خاطره‌ی امام، شهدا و فرزندان امام عظیم‌الشان آیت‌الله شهید سید مصطفی و مرحوم حاج سید احمد آقا و همه کسانی را که دل‌شان برای امام و انقلاب می‌تپید و امروز در میان ما نیستند، گرامی داشت.

سید حسن خمینی با بیان اینکه امام دارای سجایای اخلاقی و خصلت‌های والای بسیاری است و هر کس می‌تواند ایشان را در قالب یکی از این سجایا معرفی کند، گفت: شخصیت بزرگوار امام به گونه‌ای جامعه‌ی امروز ما و جهان کنونی را تحت تاثیر قرار داده است که هر کسی این توانایی را دارد که امام را با عنایت به یکی از خصوصیات والای ایشان مانند منش، تدبیر، تقوا، جهان‌بینی، آشنایی با شرایط جهانی، هوش و ... مورد تحلیل قرار دهد.

وی دینداری و دین‌مداری را وجه ممتاز شخصیت امام دانست و خاطر نشان کرد: همه جهانیان با هر نگاه، طرز فکر و جهان‌بینی که دارند جوهره دینداری را به عنوان شاخص امام می‌دانند. عنصر دین‌مداری و دینداری بی‌تردید یکی از عناصر پررنگ و بی‌بدیل آن شخصیت بزرگ و نورانی است.

یادگار امام با اشاره به ایام فاطمیه و شهادت فاطمه زهرا (س)، گفت: بی‌شک این شخصیت بزرگ و این بانوی عظیم‌الشان اسلام؛ پرچم، نماد و الگوی دینداری، آزادگی و پایبندی به دین در همه اعصار و جوامع است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با تاکید بر مطالعه آثار رهبر کبیر انقلاب اسلامی و عمل به فرامین ایشان، وصیت‌نامه‌ی الهی – سیاسی امام خمینی را سفارشی برای امروز، فردا و همیشه تاریخ دانست و با تشریح وجوه دینداری امام از تقید دینی به عنوان وجه نخست دینداری رهبر کبیر انقلاب اسلامی یاد کرد و اظهار داشت: امام در رفتار شخصی خود یک دیندار به تمام معنا بودند. پایبندی امام به مبانی، ظواهر دینی و احکام شریعت، امری است که هیچکس در هیچ دوره‌ای در این خصوص تردید نکرده است.

وی افزود: امام به همه شعائر دینی از واجبات اولیه مانند نماز و روزه گرفته تا واجبات دقیق‌تر همچون پایبندی به حقوق ملت،‌ تاکید به رای مردم و احترام به شعور انسان‌ها و تکریم آنان عمیقا معتقد بود.

یادگار امام تصریح کرد: هیچکس، هیچوقت از امام غیبت نشنید. امام هرگز به کسی تهمت نزد و هیچگاه تحت هیچ شرایطی در طول دوران مبارزه دروغ نگفت و کاری نکرد که هدف، وسیله را توجیه کند. ایشان همیشه دیگران را به حفظ واجبات و ترک محرمات سفارش می‌کرد.

وی افزود: امام به آن چیزی عمل و توصیه می‌کرد که با حجت شرعی قطعی که از ناحیه‌ی حضرت محمد مصطفی (ص) وارد شده بود سازگاری داشته باشد. ایشان هرگز اهل اذکار و وردهایی که در بازار مکاره امروزه رایج شده، نبود.

سید حسن خمینی در ادامه سخنان خود اخلاق دینی را وجه دوم تدین بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: امام بزرگوار پایبندی خود به اخلاق دینی را به نهایت رسانده بود. ایشان قبل از اینکه یک فقیه و فیلسوف بزرگ باشد یک مدرس اخلاق بود. به قول شهید مطهری، کسانی که به درس اخلاق امام می‌رفتند تا یک هفته در اشراق روحانی ایشان زندگی می‌کردند.

یادگار امام با بیان اینکه انسانی می‌تواند بر زندگی دیگران تاثیر بگذارد و محبوب دل مردم باشد که به اخلاق پایبند باشد، گفت: «منیت» در وجود امام مرده بود. «من» که سر منشا همه رذائل است به شهادت همگان در وجود امام از بین رفته بود و غضب او جز برای خدا نبود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، در ادامه به وجه سوم دینداری امام پرداخت و تصریح کرد: جنبه‌ی سوم دینداری امام که از جنبه‌های مهم در بازشناسی اندیشه‌های امام است، آوردن دین به عرصه‌ی جامعه و ایجاد حکومت اسلامی در عصری بود که تعبیر "دین افیون توده‌هاست" رواج داشت و دینداران روزگار، دین را امری شخصی می‌دانستند و توانایی ارایه‌ی آن را به صورت راهگشا به جامعه نداشتند.

وی اظهار داشت: کار بزرگ امام که ایشان را کاملا از سایر هم عصران‌شان ممتاز می‌کند، آوردن دین به عرصه‌ی اجتماع و حکومت و به تبع آن نهادینه کردن احکام شرعی و اخلاق دینی بود.

یادگار امام با بیان اینکه امام در هر سه حوزه‌ی دینداری ممتاز بود، گفت: امام با هیچ توجیهی هیچ حرامی را بر خود حلال نکرد. هرگز اخلاق را زیر پا نگذاشت و با هیچ توجیهی از هدف بزرگ خود یعنی آوردن دین به عرصه‌ی جامعه و حکومت، دست برنداشت.

سید حسن خمینی تاکید کرد: امروز ما در کنار بارگاه امام تنها و تنها به شرطی می‌توانیم صادقانه به امام بگوییم که رهرو راه او هستیم که پایبند به هر سه وجه دینداری امام باشیم هم پایبندی خود را به احکام الهی و ظواهر دین و اخلاق دینی حفظ کنیم و هم اعتقاد راسخ به حکومت دین در جامعه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ظواهر دین به این معنی نیست که آنها را کنار بگذاریم بلکه به این معنا است که این ظواهر برای دینداری کافی نیستند، گفت: معنویتی که امروز در دنیا معرفی می‌شود یک معنویت بی‌شریعت و از نظر امام باطل است. امام ما آن امامی است که 70 سال نماز شب خود را ترک نکرد. امام ما آن امامی است که یک لحظه هم غیبت نکرد. امام بزرگ بود و با بزرگی خود جامعه بزرگی را دلباخته خود کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با بیان اینکه امروزه به شرطی می‌توانیم ادعا کنیم تابع امام هستیم که نسبت به حضور دین در عرصه‌ی اجتماع و حکومت تردید نکنیم، تاکید کرد: جای دین و دینداران در پستوها نیست. نماد دینداری ائمه اطهار (ع)، حضرت فاطمه زهرا (س) و در راس آنها حضرت محمد مصطفی (ص) هستند. اگر پیامبر را مبدا دین بدانیم اولین عارف به او علی (ع) است که واصل به خدا و عارف عرصه جهاد بود نه عارف بیغوله‌ها.

یادگار امام راحل با اشاره به دعای حضرت ابراهیم در قرآن کریم که از خدا می‌خواهد "حکم" به او عطا کند و در زمره صالحان قرارش دهد، اظهار داشت: حکومتی ارزش دارد که از آن صالحان باشد. خداوند این دعا را حق امام عزیز مستجاب و صدای او را در پهنای جهان طنین‌انداز کرد. ذکر خیر او را در میان مردم جاری ساخت و ان‌شاءالله او را وارث بهشت قرار داد.

وی در پایان با سپاس از حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، اقشار مختلف مردم از اقصا نقاط کشور، مهمانان خارجی و مسوولان لشکری و کشوری در حرم مطهر، از تلاش‌های همه دست‌اندرکاران برپایی باشکوه مراسم نوزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) قدردانی کرد.

کد خبر 54005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز