مردم از چه جایگاهی در اندیشه‌های امام برخوردار بودند و ایشان نقش توده‌ها را در ایجاد و حفظ انقلاب اسلامی و دخالت دادن در سرنوشت خود تا چه حد می‌دانستند؟

مردم ولی‌نعمت مسئولان

حسن سبحانی نماینده سابق دامغان، امام را شخصیتی عنوان کرد که با دست خالی و با پشتیبانی ملت یک انقلاب بزرگ را به ثمر نشاند و با وجود این پیروزی مردم را ولی نعمت مسئولان قلمداد می‌کرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس هفتم با اشاره به سخنان امام که از توجه مسئولان به کاخ‌نشینان به جای کوخ‌نشینان تاکید داشتند، گفت: امام به کرات مردم را ولی‌نعمت مسئولان معرفی می‌کردند و تعبیر کوخ‌نشینان را در سخنان خود به کار می‌بردند و معتقد بودند که باید از محرومان و مستضعفان رفع محرومیت کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: امام با پشتیبانی مردم و با مدد‌گرفتن از اسلام توانستند در برابر طاغوت بایستند و پیروز شوند و کلام معروف ایشان که در سال 42 گفتند«یاران من در گهواره هستند» بیانگر این نگاه عمیق به انسان‌هاست.

حسن سبحانی با تاکید بر تکیه امام بر فطرت پاک انسان‌ها اظهار داشت: هنوز زمانی که بسیاری تمرین دمکراسی را نکرده بودند امام بر اصل بودن انتخاب مردم تاکید کرد و میزان را رای ملت قرار داد که این مسئله در گذر زمان و با حضور ملت بارها تقویت شد.
وی در ادامه تصریح کرد: این تفکر که دیده توجه امام به نظرات مردم مربوط به مقطع خاصی می‌باشد «بی‌مهری» به امام محسوب می‌شود زیرا تاکید امام بر نقش مردم یک تاکید مقطعی نبود بلکه ایشان همواره برنقش اصلی مردم در پیروزی انقلاب و تثبیت آن تاکید می‌کردند.

مردم اساس انقلاب

علی‌زادسر، نماینده مجلس هشتم توجه امام به سه محور خدا، اسلام و رهبری را اساس انقلاب خواندند.

زادسر نماینده مجلس هشتم با تاکید بر اینکه رهبری امام، رهبری الهی بود، گفت: این مسئله که رهبری امام رهبری الهی بود با بررسی اندیشه‌های ایشان به آسانی قابل حصول است زیرا توجه به مردم از محوری‌ترین اندیشه‌های امام نشأت می‌گرفت.
وی در ادامه تصریح کرد: توجه به مردم در بطن اندیشه‌های اسلامی نیز قابل حصول است چنانکه کتاب الهی مسلمانان با نام خدا شروع می‌شود و در نهایت با کلمه ناس یعنی مردم به پایان می‌رسد.

زادسر با تاکید بر اینکه امام مردم را صاحب انقلاب می‌دانست، اظهار داشت: امام مردم را همه کاره می‌دانست و معتقد بود که این مردم هستند که تعیین کننده هستند و می‌توانند سرنوشت کشور را در دست بگیرند.

نماینده مجلس هشتم تصریح کرد: امام توانست به خوبی «میزان رای ملت است» را به تصویر بکشاند و حتی باوجود آنکه مخالف بنی‌صدر بود تا زمانی که مجلس رای عدم‌کفایت سیاسی رئیس‌جمهور را تصویب نکرد اقدامی نکرد. وی در ادامه افزود: امام مردم را صاحب انقلاب می‌دانست و معتقد بود که اگر مردم از انقلاب حمایت نکنند انقلاب شکست می‌خورد. زادسر با رد ادعای برخی مبنی بر اینکه سخنان امام مقطعی بوده است گفت: مقطعی بودن میزان رای ملت بسیار بی‌ربط است زیرا ریشه جمهوری اسلامی در اسلام، خون شهیدان و مردم بنا شده است و اگر مردم پشت حکومت را خالی کنند دشمن در حمله و ضربه زدن به کشور لحظه‌ای تردید نمی‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: کسانی که نقش مردم در انقلاب را فراموش می‌کنند یا درصدد کمرنگ کردن نقش مردم هستند در مسیر دشمن گام برمی‌دارند و می‌خواهند مسیر انقلاب را منحرف کنند.

باوری عمیق به مردم

محسن ترکاشوند رابطه بین ملت و امام را یک رابطه متقابل و دوسویه عنوان کرد.  محسن ترکاشوند عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم، باور امام به مردم را باوری عمیق خواند و گفت: باور عمیق به مردم از سوی امام از نگرش عمیق دینی ایشان نشأت می‌گرفت و این نقش به عنوان اصل انقلاب و نه حاشیه انقلاب در نظر گرفته می‌شد.  وی در ادامه تصریح کرد: امام با باور خود به نقش مردم بارها بدون اغراق گفته بودند که ملت ایران از ملت صدراسلام بهتر است و این نه یک بیان زیبا بلکه از اعتقاد و عمیق امام خمینی سرچشمه گرفته بود. 

عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اظهار داشت: اعتماد همه جانبه‌ای که مردم نسبت به امام داشتند موجب شد که مردم در تمام مقاطع مختلف از امام تبعیت کنند و در صحنه حضور داشته باشند.  ترکاشوند با تاکید بر عمق باور امام نسبت به ملت گفت: ناب‌ترین دیدگاه نسبت به ملت در نظرات امام خمینی متجلی بود که مصداق کامل مردمسالاری و دمکراسی است زیرا امام همه چیز را مستحق مردم می‌دانستند و این مسئله‌ای بود که در نحوه مدیریت ایشان بسیار بارز بود.

کد خبر 53949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز