شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

قهرمان جام ملت‌های اروپا در سال 1964 را جلوتر از آلمان، ایتالیا و فرانسه، بخت نخست قهرمانی یورو 2008 لقب داده‌اند.

 اگر چه اولین‌بار است که اسپانیا در چنین تورنمنت‌هایی مدعی اول قهرمانی محسوب می‌شود، اما ماتادورها، در چند دوره از مسابقات جام جهانی و جام ملت‌های اروپا جزو بخت‌های قهرمانی بوده‌اند که خیلی زود با مسابقات وداع کرده‌اند. نمونه آن جام جهانی 98 بود که تیم پرستاره اسپانیا در همان دور اول با بازی‌ها خداحافظی کرد. این سرنوشت در یورو 2004 هم در انتظار سرخ‌ها بود و آنها نتوانستند از گروه خود صعود کنند.

اسپانیا همچون انگلیس در زمینه باشگاهی بسیار موفق‌تر از بازی‌های اصلی عمل کرده است که شاید دلیل اصلی آن همدل نبودن اسپانیایی‌های مناطق باسک و کاتالونیا با دیگر ملی‌پوشان باشد. اسپانیای آراگونس در شرایطی به یورو 2008 می‌رود که به جز یک مقطع که در بازی‌های انتخابی به مشکل برخورده بود، در سایر مسابقات با اقتدار به کارش پایان داد. در آن مقطع دوستداران فوتبال اسپانیا با توجه به ناکامی تیم ملی این کشور در جام جهانی 2006 و شکست برابر ایرلند شمالی و سوئد، خواستار برکناری آراگونس شدند ولی این مربی با گرفتن رأی اعتماد از مسئولان فدراسیون فوتبال اسپانیا، کارش را به نحو مطلوب پی گرفت و توانست ماتادورها را بالاتر از سوئد در صدر جدول گروه F قرار دهد.

اما چرا این‌قدر روی اسپانیای 2008 حساب باز کرده‌اند؟ دلیل اصلی، کیفیت بالای بازیکنان این تیم است. اکثر ملی‌پوشان اسپانیا فصل بسیار خوبی را در تیم‌های باشگاهی خود پشت‌سر گذاشته‌اند و ثابت کرده‌اند در پست‌های خود از بهترین‌های اروپا هستند. تیم مورد علاقه آراگونس با روش 3-3-4 به زمین می‌رود. ایکر کاسیاس که بهترین فصل دوران بازیگری‌اش را به نمایش گذاشت، با تجارب ارزنده و زیادش محافظ دروازه اسپانیا است. در خط دفاع سرخیو راموس در سمت راست و کاپدویلا در چپ فعالیت می‌کنند. در مرکز دفاع هم مانند جام جهانی، پویول و پابلو که از اتلتیکو مادرید می‌آید، زوج مستحکمی ایجاد کرده‌اند.

در میانه زمین ژابی آلونسو و سنا برای پست هافبک دفاعی به‌سختی با هم رقابت می‌کنند، اما جای فابرگاس و ژاوی در نقش هافبک‌های بازیگردان امن به نظر می‌رسد. در این نقطه میدان واقعا اسپانیا احساس غرور می‌کند، چون بازیکنانی مثل اینیستا و داوید سیلوا را هم دارد. در خط حمله هم فرناندو تورس که اکنون تجارب اروپایی را چاشنی کارش کرده مهاجم نوک است. داوید ویا گلزن اول والنسیا و دانیل گیسا پدیده مایورکا، بیشترین بخت را برای قرارگرفتن در دو پست دیگر حمله دارند، اما احتمال حضور اینیستا در خط حمله هم وجود دارد. فراموش هم نمی‌کنیم که رائول گونسالس با وجود آنکه بازی‌های بسیار خوبی برای رئال‌مادرید انجام داد، در فهرست آراگونس جای نگرفت.

اسپانیا در بازی‌های تدارکاتی هم بسیار خوب ظاهر شد و دو ماه پیش با شکست یک بر صفر ایتالیا، نظرها را بیش از پیش به خود جلب کرد. صعود از گروه چهارم جایی که سوئد، یونان و روسیه هستند، اگر چه کار مشکلی است ولی احتمالا از عهده شاگردان آراگونس برمی‌آید.

ستاره: فرناندو تورس

متولد 20 مارس 1984 در حومه مادرید است. تقریبا همه دوران باشگاهی بازیکن کنونی لیورپول، در تیم اتلتیکو مادرید سپری شده است. پدربزرگ او که هوادار تیم اتلتیکو مادرید بود، فرناندوی 7 ساله را به این باشگاه برد و بعد از آن تورس، خود راهش را یافت.
او در همه رده‌های سنی باشگاه اتلتیکو مادرید ستاره تیمش بود و در سال 2001 به تیم بزرگسالان رسید. رکورد او در تیم بزرگسالان اتلتیکو 214‌بازی و 84 گل بود. عدم راهیابی به لیگ قهرمانان اروپا و دریافت حقوق خوب، دلایل تورس برای جدایی از تیم محبوبش، اتلتیکو مادرید بود. وی در فصل اخیر فوتبال انگلیس با زدن 24 گل بهترین گلزن تازه‌وارد لیگ برتر بود و در پایان فصل در تیم منتخب فصل انگلیس قرار گرفت و جایزه بازیکن فصل لیورپول را نیز به خود اختصاص داد.

مربی: لوئیس آراگونس

در 28 جولای 1938به دنیا آمده و پیرمرد مربیان حاضر در یورو 2008 است. آغاز دوران بازیگری او در تیم‌های ختافه، رکرآتیوو، هرکولس، اویدو و رئال بتیس گذشته اما آراگونس با10سال حضور در اتلتیکو مادرید که با زدن 123گل در 265بازی همراه بود به اسطوره دهه 60 و 70 این تیم مبدل شد. آراگونس ضمنا یازده بازی و سه گل ملی هم در کارنامه دوران بازیگری‌اش دارد.

دوران مربیگری او بسیار طولانی است. او در 34 سال گذشته مربیگری بسیاری از تیم‌های اسپانیایی را به عهده داشته است، ولی هرگز نتوانسته از اتلتیکو مادرید دل بکند و در چند مقطع مربی این تیم شده است. در سال 2004 آراگونس مربی تیم ملی اسپانیا شد، ولی با وجود آماده کردن تیمی خوب نتوانست در جام‌جهانی از پس فرانسه برآید و حذف شد. در دو سال اخیر بارها نام مربیانی مثل رافائل بنیتس و ویسنته دل‌بوسکه به عنوان جانشین او عنوان شده است.

کد خبر 53952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز