شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

مزدک میرزایی: ‌هلندی‌ها با وجود داشتن بازیکنانی خلاق و توانا، از رسیدن به عنوان قهرمانی جهان بازمانده‌اند.

 آنها دو دوره طلایی در تاریخ فوتبالشان دارند. در دوره اول که در دهه 70 اتفاق افتاده تیمی که بر پایه آژاکس تشکیل شده بود و ستارگانی چون یوهان کرویف، یوهان نیسکنس، آری هان و رودی کرول را در اختیار داشت، نتوانست قهرمان جام‌جهانی 74 شود و 4 سال بعد هم همین اتفاق در آرژانتین افتاد و دست هلند که فوتبالی شناور و تهاجمی را به نمایش می‌گذاشت از قهرمانی خالی ماند.

بعد از دهه 70 به یکباره فوتبال این کشور دچار افتی چشمگیر شد به‌طوری که هلندی‌ها حتی در رسیدن به مراحل نهایی جام‌های جهانی و جام ملت‌های اروپا ناکام شدند. دومین نسل طلایی فوتبال هلند، در اواخر دهه 80 و با ستارگان نامداری چون رونالد کومن، رود گولیت، فرانک رایکاردو و مارکو فان باستن شکل گرفت. آنها برخلاف نسل اول توانستند یک جام را که جام ملت‌‌های اروپا به سال 1988 بود را به خانه ببرند.

بعد از این موفقیت همه در انتظار درخشش هلند در جام‌جهانی 1990 بودند، اما تیمی که رینوس میشل قهرمان اروپا کرده بود، به وسیله لئو بین هکر به راحتی مغلوب آلمان شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

هلند در 4 دوره اخیر جام ملت‌های اروپا، 3 بار به مرحله نیمه‌نهایی رسیده، ولی هرگز نتوانسته از این مرحله فراتر رود. آنها در یورو 2004 با نتیجه 1-2 مغلوب پرتغال میزبان شدند و به فینال نرسیدند. 2 سال بعد در جام جهانی 2006 هم هلند که تیمی جوان شده بود و به وسیله فان باستن هدایت می‌شد، در مرحله یک‌هشتم نهایی به پرتغال برخورد کرد و در دیداری که خشن‌ترین بازی تاریخ جام جهانی نام گرفته است، با یک گل مغلوب پرتغال اسکولاری شد. در این دیدار والنتین ایوانف داور روس بازی، 16 کارت زرد و 4 کارت قرمز به بازیکنان دو تیم اهدا کرد! حالا هلندی‌ها خوشحال هستند چون فقط در فینال احتمال برخورد آنها با پرتغال وجود دارد.

تیم مارکو فان باستن در مرحله انتخابی رقابت‌ها در گروه G با رومانی، بلغارستان، بلاروس، آلبانی همگروه بود، ولی نتوانست آمار خوبی بر جای بگذارد. پذیرش دو شکست برابر رومانی و بلاروس انتقادهای زیادی را به دنبال داشت، ولی تیم فان باستن هرگز به روزهای خوبش برنگشت. پیروزی شکننده یک بر صفر برابر تیم ضعیف لوکزامبورگ صعود هلند را قطعی کرد و فان باستن را به فکر فرو برد. فان باستن در بازی‌های انتخابی هرگز نتوانست، از تیمش آن‌طور که در نظر داشت بازی بگیرد و سیستم 3-3-4 هجومی او هرگز جواب نداد به‌طوری که آنها در 12 بازی تنها 15 گل به ثمر رساندند.

برخلاف بازی‌های انتخابی، 3 بازی دوستانه اخیر هلند 10 گل برای این تیم به همراه داشته است. آنها ابتدا در اشپیلت 3 بر صفر میزبانشان، کرواسی را شکست دادند. در پی آن به مهمانی اتریش رفتند و در حالی که ابتدا با 3 گل عقب افتاده بودند، بازی را 3-4 بردند. هفته گذشته هم هلند در یک بازی برتر با 3 گل اوکراین را مغلوب کرد. با کسب این نتایج مثبت امید به جمع یاران هلند و مردم این کشور بازگشته است.

تیم مارکو فان باستن در یورو 2008 کماکان به وسیله ادوین فان درسار کهنه‌کار از دروازه‌اش محافظت می‌کند. فان‌درسار که بعد از این مسابقات از بازی‌های ملی خداحافظی می‌کند؛ اخیراً عامل توفیق منچستریونایتد در فینال لیگ قهرمانان اروپا بود و با کسب قهرمانی لیگ برتر انگلیس با روحیه‌ای فوق‌العاده در بازی‌ها شرکت می‌کند. در خط دفاع 4 نفره هلند یوریس متایسن و آندره اویر جای ثابتی دارند و خالد بولهروز، جان هایتینگا، ماریو یلشوت، ویلفرید بوما، تیم دی کلر و جووانی فان برونخورت بر سر مکان‌های دیگر رقابت می‌کنند. فان باستن در دیدارهای دوستانه این بازیکن‌ها را خیلی زیاد جابه‌جا کرد تا کاملاً مشخص شود که ترکیب ثابتش در دفاع را هنوز پیدا نکرده است.

در خط میانی کلارنس سیدورف ترجیح داد، از تیم ملی کناره‌گیری کند. رافائل فان درفارت و وسلی اشنایدر دو هافبک هجومی هلند هستند و برای آنکه تعادل دفاعی تیم حفظ شود یک هافبک دفاعی لازم است که نامش از بین دمی دی زیوف و اورلاندو انگه‌لار بیرون می‌آید. برای پستی که فیلیپ کوکو در جام جهانی 2006 به خوبی از عهده‌اش برآمد، جووانی فان برونخورت هم مدنظر است.

خط حمله هلند به احتمال زیاد 3 نفره خواهد بود، ولی دو بال کناری وظیفه دارند در کار دفاعی حضوری پررنگ داشته باشند. آرین روبن و رابین فان پرسی با توجه به سوابقشان نسبت به رایان بابل و درک کویت بخت بیشتری برای قرار گرفتن در سیستم مورد نظر فان باستن دارند.

برای قرار گرفتن در نوک حمله هم هیچ بازیکنی مناسب‌تر از رودفان نیستلروی نیست. فان نیستلروی بعد از آنکه در جام‌جهانی 2006 از سوی فان باستن تحقیر شد و به نیمکت دوخته شد، چیزی نمانده بود برای همیشه از تیم ملی خداحافظی کند، اما فان باستن در اقدامی عجیب وی را به تیم ملی دعوت کرد و در ترکیب تیمش قرار داد. فان‌نیستلروی در 2 ماه آخر فصل فوتبال اسپانیا مصدوم بود ولی خود را به پایان فصل لالیگا رساند. البته این احتمال هم وجود دارد که فان باستن برای استفاده بهتر از تمامی عناصر هجومی‌اش تیمش را 2-4-4 به زمین بفرستد و در خط حمله کلاوس یان هونتلار بهترین گلزن لیگ هلند را در کنار فان نیستلروی قرار دهد. هونتلار بهترین فصل دوران کوتاه فوتبالش را در آژاکس سپری کرد و تشنه زدن گل‌های متعدد و راهیابی به یکی از باشگاه‌های بزرگ اروپایی است.

ستاره؛ رافائل فان درفارت

هافبک نفوذی با ارزش تیم ملی هلند 11 فوریه 1983 از پدری هلندی و مادری اسپانیایی در هیمسکوک در شمال هلند متولد شده است. در کودکی در تیم دی کانمرز بازی می‌کرد تا اینکه در سال 93 به مدرسه فوتبال آژاکس رفت. فان درفارت از 16 سالگی به تیم اصلی آژاکس منتقل شد تا استعدادش را به نمایش گذارد. او در سال‌های 1999، 2000 و 2001 به عنوان استعداد سال باشگاه آژاکس انتخاب شد. در سال 2001 به عنوان ورزشکار برتر آمستردام و در سال 2002 استعداد سال فوتبال اروپا شد. فان درفارت به واسطه همسرش که در هلند بسیار سرشناس است به بکام هلند مشهور شده است.

وی در سال 2005 به هامبورگ آلمان پیوست و در دو فصل اخیر بهترین و موثرترین بازیکن این تیم بوده است. فان درفارت در حال حاضر پیشنهادهای زیادی دارد ولی مسئولان هامبورگ کماکان سعی می‌کنند مانع خروج او از این تیم شوند. چلسی، اینتر، یوونتوس و والنسیا برای به خدمت گرفتن این هافبک چپ‌پا تلاش می‌کنند.

کد خبر 53695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز