سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

مزدک میرازیی: تیم ملی آلمان همیشه یکی از قدرت‌های برتر جام جهانی و خصوصا جام ملت‌های اروپا بوده است.

 3 قهرمانی در 10 دوره‌ای که آلمان در جام ملت‌ها شرکت کرده، بهترین آمار در بین همه تیم‌های اروپایی است.

فوتبال آلمان در دهه 70، 80 و 90 دوران طلایی و به‌خاطرماندنی را پشت‌سر گذاشت اما بعد از قهرمانی در یورو 96، هرگز اقتدار لازم به اردوی آلمان بازنگشته است. آنها بعد از یورو 96 دست خود را خالی از استعدادهای جدید دیدند و مجبور به استفاده از بازیکنان مسن و فاقد طراوت شدند. شکست 3 بر صفر برابر کرواسی در جام جهانی 98 و درپی آن حضوری تحقیرآمیز در یورو 2000 که آلمان فقط با یک امتیاز حذف شد، علامت سؤال را درمقابل آینده فوتبال آلمان قرار داد.

با این حال در جام جهانی 2002 آلمان از بخت و اقبال خویش استفاده کرد و با وجود آنکه کمتر شایستگی داشت تا فینال بازی‌ها ادامه داد. تورنمنت مهم بعدی، یورو 2004 بود که بار دیگر نشان داد اندازه‌های واقعی فوتبال این کشور چقدر نازل شده است. آنها بدون برد و بعد از مرحله مقدماتی بلیت بازگشت را تهیه کردند. آمدن یورگن کلینزمن بعد از یورو 2004 وضعیت فوتبال آلمان را کاملا تغییر داد.

کلینزمن ساختار فرسوده ژرمن‌ها را عوض کرد و با استفاده از نیروی جوانی فوتبال ملی آلمان را برای جام جهانی 2006 متحول کرد. البته کلینزمن خوش‌شانس هم بود، چون برخلاف دهه 90 که چشمه استعدادهای فوتبال آلمان خشک شده بود، او می‌توانست روی استعدادهای جدید و بعضی بازیکنان خارجی ساکن آلمان، حساب باز کند. مقام سوم در جام جهانی 2006 آن هم در خانه، اصلا موجب ناراحتی آلمان‌ها نشد و آنها این مقام را با مراسمی باشکوه جشن گرفتند. مردم آلمان که می‌دانستند با داشتن بازیکنانی جوان می‌توانند به حضوری قدرتمند در یورو 2008 امیدوار باشند، با حضوری 500‌هزار نفری در مراسمی ویژه در براندن‌گیت‌برلین از قهرمانانشان تجلیل کردند. پس از استعفای یورگن کلینزمن، کسی در شایستگی دستیارش یوآخیم لوو تردید نداشت. لوو که یکی از برنامه‌ریزهای اصلی کلینزمن بود، همان روش را ادامه داد و با تیمی جوان و باانگیزه به رقابت‌های انتخابی یورو 2008 وارد شد. ترکیب تیم لوو تغییر آنچنانی نسبت به تیم کلینزمن ندارد.

شروع رقابت‌های انتخابی برای ژرمن‌ها رویایی و خیره‌کننده بود. به‌جز تساوی بحث‌برانگیز 1-1 برابر قبرس، آلمان‌ها همه حریفان را خرد کردند. 6 پیروزی ارزشمند ازجمله برد 1 – 4 برابر اسلواکی و 1 – 2 برابر جمهوری چک که در پراگ به‌دست آمد، میزان شایستگی جوانان لوو را مشخص کرد. لوو پس از برد 13 بر صفر برابر سن‌مارینو گفت: ما هرگز نباید به روزهای تاریک گذشته برگردیم و فوتبال سنتی خود را از سر بگیریم. این مشخص است که در 3 سال گذشته ما پیشرفت زیادی کرده‌ایم. فکر می‌کنم الآن به جمع تیم‌های قدرتمند اروپا نظیر ایتالیا، فرانسه، پرتغال و انگلیس بازگشته‌ایم. هیچ‌یک از این تیم‌ها نمی‌تواند ادعا کند که از دیگری برتر است. البته ما کارهای زیاد دیگری هم باید در زمینه پرورش استعدادهای جوان، سیستم ساختن مربی و استفاده از فناوری در فوتبال، انجام دهیم.

روزهای خوب یواخیم لوو زیاد ادامه‌دار نبود. نتایج ضعیف دور برگشت باعث شد آلمان از رده اول گروه به رده دوم سقوط کند. بدترین بازی آلمان ظرف 2 سال گذشته دیدار آلمان برابر جمهوری چک در مونیخ بود که به باخت سنگین و 3 گله آلمان منجر شد. با این حال آنها با تساوی بدون گل برابر ولز جواز حضور در یورو 2008 را دریافت کردند.

در یک سال اول مربیگری لوو، 13 بازیکن برای نخستین‌بار طعم پوشیدن پیراهن تیم ملی آلمان را چشیدند که این در تاریخ فوتبال آلمان بی‌نظیر بوده است. تیم وی فقط یک بازیکن مسن دارد که ینس لمن دروازه‌بان ناسیونال مانچافت است. لوو هفته گذشته در اقدامی عجیب تیمو هیلبربراند، دروازه‌بان سوم آلمان در جام جهانی را که پس از خداحافظی الیور کان دروازه‌بان دوم شده بود را خط زد و برای اینکه کادر تیمش تکمیل شود، رنه آدلر جوان را دعوت کرد. با این حال کارشناسان معتقدند لمن دیگر آن دروازه‌بان دو سال پیش نیست. بازی ضعیف او  برابر اتریش نمونه‌ای از افت لمن است.

یواخیم لوو به سیستم 2-4-4 پایبند است و احتمال اینکه ترکیب دفاعیش شبیه جام‌جهانی باشد زیاد است. زوج پرمرته‌ساکر و کریستوف متنزلدر، زوج خوبی برای مرکز دفاع است ولی هر دو فصل چندان خوبی را پشت سرنگذاشته‌اند. مرته ساکر که جوان‌تر است در وردربرمن نتوانست عملکرد چندان مثبتی به نمایش گذارد و تیمش در بین تیم‌های میانه بالای جدول بیشترین گل‌ها را دریافت کرد. منزلدر هم که دائماً در حال مبارزه با مصدومیت بود و خیلی کم برای رئال‌مادرید بازی کرد. او باید از اطمینان لوو نهایت استفاده را ببرد.

در دو سمت خط دفاع لوو مردد است که از لام در سمت راست استفاده کند یا چپ. اگر لام در سمت راست قرار گیرد، آرنه فردریش با تجربه به نیمکت منتقل می‌شود و مارسل یانسن مدافع چپ خواهد بود.

در خط میانی برند اشنایتدر به سبب آسیب‌دیدگی یورو 2008 را از دست داد. برای پرکردن جای او، تیم بوروفسکی، توماس هیتز لزپرگر و پیوترتروخوفسکی مد نظر هستند. در پست هافبک دفاعی، تورستن فرینگس بدون جانشین است. فرینگس هم از جمله بازیکنانی است که در طول فصل زیاد آسیب دید و به دلیل استراحت‌های طولانی مدت، اکنون اصلا احساس خستگی نمی‌کند. فرینگس با شوت‌های سنگینش همچون جام جهانی یکی از ارکان تیم آلمان است. میشائیل بالاک در پست هافبک تهاجمی انجام وظیفه می‌کند. او هم قدرت تمام‌کنندگی خوبی دارد و هم طراح، شوتزن و سرزن است. سکان چهارم خط میانی هم به سباستین شواین اشنایگر می‌رسد. بازیکنی که برخلاف انتظار مردم کشورش و هواداران بایرن مونیخ پیشرفت چندانی نکرده است و حتی در طول فصل بازیکن ثابت بایرن مونیخ نبود. با این داشته‌ها خط میانی آلمان آنچنان خلاق به نظر نمی‌رسد ولی آنها با دوندگی و سختکوشی، سعی در جبران این مشکل دارند.

برای خط حمله گزینه‌های زیادی وجود دارد، اما جای میروسلاو کلوزه رزرو شده است. کلوزه از جام جهانی 2002 تا به حال بازیکن اصلی خط هجوم ژرمن‌هاست و در 74 بازی ملی 37 گل به ثمر رسانده است. اگر کلوزه را تنها یک بازیکن سرزن تصور کنیم، اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ایم. بازیکن لهستانی‌الاصل آلمان، روی زمین هم فوق‌العاده خطرناک است. کوین کورانی و ماریو گومز دو بازیکنی هستند که برای قرارگرفتن در کنار کلوزه با هم رقابت می‌کنند.

کورانی که جام جهانی را به طرزی عجیب از دست داد، اکنون بسیار پرانگیزه است ولی ماریو گومز در طول فصل بوندس‌لیگا از کورانی موفق‌تر عمل کرده است. گومز که اصلیتی اسپانیایی دارد، باهوش‌تر و پرتحرک‌تر از کورانی است، اما تجربه کورانی برزیلی‌الاصل را فاقد است.  شرایط کنونی تیم آلمان بسیار مطلوب به نظر می‌رسد، آنها چند بازیکن باتجربه نظیر لمن، متزلدر، فرینگس، بالاک و کلوزه دارند که در خطوط مختلف زمین پراکنده‌اند. بازیکنان جوان آلمان می‌توانند در کنار این بازیکنان باتجربه توانایی‌هایشان را بروز دهند.


آلمان مثل 2جام جهانی گذشته، از بخت و اقبال مساعدی برخوردار بوده و در گروه آسانی قرار گرفت. در این گروه شاید تنها کرواسی حریفی سخت برای آلمان باشد. اتریش احتمالا ضعیف‌ترین تیم رقابت‌هاست. لهستان هم توانایی برابری با ژرمن‌ها را نخواهند داشت. هم اتریش و هم لهستان برای اولین بار است که در جام ملت‌های اروپا حضور دارند. آلمان‌ها دوست دارند در حالی بازی آخر را مقابل اتریش انجام دهند که صعود‌شان را قطعی کرده باشند. در این شرایط یواخیم لوو و دستیارانش نگاهی ویژه به بازی‌های گروه اول دارند، چون در صورت صعود از گروه دوم باید با یکی از دو تیم برتر گروه اول بازی کنند. آرزوهای لوو تا به اینجا به حقیقت پیوسته اما اصل ماجرای از اینجا شروع می‌شود. آیا آلمان می‌تواند چهارمین قهرمانی اروپا را جشن بگیرد؟

تیم ملی آلمان از سال 1954 با کمپانی پوشاک ورزشی آدیداس قرارداد دارد و قرارداد این تیم تا سال 2018 تمدید شده است. در آگوست 2007 کمپانی نایکی با پیشنهادی 500میلیون یورویی خواستار عقد قراردادی هشت‌ساله با فدراسیون فوتبال آلمان شد اما با وجود آنکه این قرارداد شش برابر مبلغ کمپانی آدیداس را عاید فوتبال آلمان می‌کرد، ‌آلمان‌ها آن‌را رد کردند و به کمپانی آدیداس کشورشان پایبند ماندند.

ستاره: میشائیل بالاک

متولد 26 سپتامبر 1076 در گوریلتز است که در آلمان شرقی سابق قرار دارد. بالاک از جمله بازیکنانی است که مدارج ترقی را پله به پله و با موفقیت پیموده است. او از 7 سالگی در باشگاه شمنیتزر ساخته و پرداخته شده است. 14 سال حضور در این باشگاه کوچک از او یک بازیکن بالغ ساخت. بدین ترتیب او به تیم ملی جوانان آلمان رسید و به ترتیب در کایزرسلاترن و بایر لورکوزن به پیشرفت خیره‌کننده‌اش ادامه داد. بالاک در یورو 2000 فقط 63 دقیقه برای آلمان بازی کرد. وی در جام جهانی 2002 یکی از بهترین بازیکنان ژرمن‌‌ها بود. با این‌حال بعد از گلزنی به آمریکا و کره جنوبی که صعود آلمان به دیدار پایانی را امکان‌پذیر کرد، به دلیل محرومیت فینال جام جهانی را از دست داد. بعد از جام جهانی بالاک از بایر لورکوزن به بایرن مونیخ نقل مکان کرد و 4سال برای این تیم باواریایی توپ زد. بعد از ناکامی یورو 2004 و آمدن کلینزمن به تیم ملی، بالاک در حضور الیور کان کهنه‌کار کاپیتان تیم ملی شد و تاکنون بازوبند را حفظ کرده است. بالاک در جام جهانی 2006 بار دیگر شایستگی‌هایش را نشان داد و در تیم منتخب جام قرار گرفت.

بعد از جام جهانی 2006 بالاک رویاهایش را فراتر از مرزهای آلمان دید و به چلسی منتقل شد.

کد خبر 53288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز