جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

در سال‌های حکومت قاجار، چند روستا به نام‌های اسماعیل‌آباد، شفیع‌آباد، قصبه و قصطانک و جوقین با هم ادغام شده و محله وحیدیه کنونی را تشکیل داده‌اند.

وحید

همشهری آنلاین: وحیدیه از محله‌های قدیمی و نامی شرق تهران است، شکل‌گیری آن بنا به گفته اهالی به 150 سال پیش برمی‌گردد که دراین‌باره در کتاب‌های تاریخ تهران تهران این چنین نوشته شده‌است: «در سال‌های حکومت قاجار، چند روستا به نام‌های اسماعیل‌آباد، شفیع‌آباد، قصبه و قصطانک و جوقین با هم ادغام شده و محله وحیدیه کنونی را تشکیل داده‌اند.» اما اینکه چرا این محله وحیدیه نام گرفته مربوط به نخستین مالک آنجا است که نامش «وحید السلطان» بوده‌است.

این محله قدیمی به رغم ساخت‌وسازهایی که در یکی 2 دهه اخیر در آن صورت گرفته توانسته بافت هویتی خود را حفظ کند. حمام 65 ساله مرمر و تلمبه‌های فشاری و آب‌انبارهای به جامانده از آن دوران مصداق این گفته است. اما آنچه در کتاب‌های تاریخ درباره علت پرجمعیت بودن محله وحیدیه آمده، وجود قنات‌های پرآب و رودی بوده که از میان محله عبور می‌کرده و اهالی را به ساخت آسیاب در ابتدای خیابان وحیدیه تشویق کرده است. دلیل دیگر شلوغی این محله ارزان بودن قیمت زمین‌است. قیمت ارزان خرید ملک و زمین در محله وحیدیه باعث شده، پایتخت‌نشینان از این محله با عنوان «مفت‌آباد» هم یاد کنند.

«محمد حاجی عابدینی» دبیر محله وحیدیه برگی از دفتر تاریخ این محله را ورق می‌زند و می‌گوید: «آن زمان در هر خانه‌ای یک آب‌انبار وجود داشته، چاله‌ای که هر ماه برای مصرف روزانه خانواده پر از آب می‌شد. ساکنان چندروزی صبر می‌کردند تا گل ولای آب ته‌نشین شود. چون امکان تصفیه‌ آب وجود نداشت. البته این آب برای آشامیدن مصرف نمی‌شد و مردم از گاری‌های آب فروش آب شرب می‌خریدند.» وسعت محله وحیدیه 69 کیلومترمربع تخمین زده شده و نزدیک به 40 هزار نفر را در خود جای داده‌است. البته به گفته اهالی جمعیت محله وحیدیه بعد از کودتای 28 مرداد سال ۱۳۳۲به اوج رسیده‌است. 
 

کد خبر 532522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha