مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ساعت‌ها پس از آنکه کاوشگر فینیکس به آرامی بر روی پهنه‌های قطبی مریخ نشست، با اولین نماهایی که از ارتفاعات بلند شمالی مریخ ارائه داد، دانشمندان را شگفت‌زده کرد.

سیلی از تصاویر که بوسیله فینیکس به زمین فرستاده شد، شبیه همانی است که در نواحی یخ زده کره زمین دیده می‌شود- الگوهای هندسی که در خاک دیده می‌شود، احتمالا به انجماد و ذوب‌شدن یخ روی پوسته مریخ مربوط می‌شود.

فینیکس پس از سفری 10 ماهه به مسافت 422 میلیون کیلومتر بر روی کره مریخ فرود آمد. این کاوشگر پس از یک هفته بررسی کردن ابزارهای علمی خود؛ ماموریت 90 روزه‌ای را برای حفر خاک آغاز خواهد کرد تا بررسی کند که آیا ناحیه قطبی شمالی مریخ دارای اجزای لازم برای ظهور حیات هست یا نه.

بری گلد‌ستین، مدیر این طرح در آزمایشگاه رانش جت( jPL) در ناسا می‌گوید شواهد اولیه نشان می‌دهد که فینیکس سالم است. تصاویر فرستاده شده نشان می‌دهد که فینیکس صفحات خورشیدی‌‌ش را باز کرده است، دکل شناسایی آب و هوایش را بلند کرده است، و پوشش محافظتی از بازوی روباتی 2.5 متریش را باز کرده است. چند روز دیگر طول خواهد کشید تا این بازوی روباتی باز شود.

یکی از اولین تصاویر فونیکس از پایه خودش بر روی خاک مریخ

دانشمندان در مرکز کنترل ماموریت هنگامی که پیام‌ رادیویی از فینیکس پس از عبور از میان جو مریخ و نشستن بر روی آن که در حین آن این سفینه باید با استفاده از ترکیبی از اصطکاک، چترنجات و موتور کنترل‌کننده سرعتش از 19200 کیلومتر در ساعت به 9 کیلومتر در ساعت می‌رساند، با شادی از جا پریدند و یکدیگر را در آغوش گرفتند.

این اولین فرود موفقیت‌آمیز نرم یک سفینه بر روی مریخ از زمان فرود سفینه‌های دوگانه وایکینگ بر روی مریخ در سال 1976 است. چهار سال پیش  مریخ‌گردهای Spirit و Opportunity با استفاده از مجموعه ای از چترهای نجات و بالشتک‌های هوا روی سطح مریخ انداخته شدند.

مدیران طرح می‌گویند فینیکس سه پایه خود را در یک دره پهن کم‌عمق پوشیده با سنگریزه فروبرده است و بنابراین خطری آن را تهدید نمی‌کند.

فینیکس برای انجام ماموریت اصلی لایه‌های خاک را حفر خواهد کرد تا به یخی برسد که تصور می‌رود  چندین سانتی‌متر زیر خاک دفن شده باشد. این کاوشگر به این بررسی خواهد پرداخت که آیا این یخ در گذشته اخیر مریخ ذوب شده است یا نه و نمونه‌های خاک را برای بازمانده‌هایی ترکیبات آلی را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد، که می‌تواند بیانگر وجود شرایط مطلوب برای حیات اولیه باشد. البته فینیکس خودش دارای تجهیزات کشف حیات قبلی یا فعلی نیست.

طرح 420 میلیون دلاری فینیکس را با هدایت دانشگاه آریزونا و مدیریت JPL انجام می‌شود.
برای دیدن جزئیات این طرح به این آدرس اینترنتی مراجعه کنید:

http://phoenix.lpl.arizona.edu

کد خبر 53198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز