مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مریخ‌نشین فینیکس مشروح‌ترین تصویر از خاک مریخ تا به حال را به زمین فرستاده است

ای تصویر نشان‌دهنده توده‌هایی با دانه‌بندی ظریف است که احتمالا با مواد معدنی مخلوط شده‌اند. [آشنایی با منظومه شمسی]

به گزارش آسوشیتدپرس بیشتر خاکی که فینیکس از سطح مریخ برداشته شده و با میکروسکوپ آن مورد بررسی قرار گرفته است، رنگی قرمز- نارنجی دارد که مشخصه چشم‌انداز مریخ است.

دانشمندان با زوم کردن بروی این نمونه متوجه ذراتی سبزرنگ شدند که می‌تواند "اولیواین"   (olivine)، یک ماده معدنی که معمولا با فوران‌های آتشفشانی همراهی دارد، باشد.

به گفته تام پایک از امپریال کالج لندن که از دانشمندان دخیل در این ماموریت است، این نمونه خاک همچنین دارای ذراتی گرد سیاه براقی است که ممکن است شیشه آتشفشانی باشد.

هنوز بسیار زود است با مشخصات خاک مریخ در محل فرود فینیکس را به کل این سیاره تعمیم داد، اما آخرین تصاویر ارسالی از مریخ کاملا توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.

پایک در یک کنفرانس خبری در شهری توکسان در ایالت آریزونای آمریکا در این باره گفت: "ما در اینجا به دنبال بخشی از تاریخ خاک مریخ می‌‌گردیم."

ماده معدنی "اولیواین" قبلا بوسیله مریخ‌نورد اسپیریت (Spirit) کشف شده بود که از سال 2004 در دشت‌های استوایی مریخ در حال حرکت است.

از هنگام فرودآمدن فینیکس در نزدیک قطب شمال مریخ در 25 مه (5 خرداد) این سفینه مشغول حفر کردن نقب‌های کم‌عمقی در پهنه منجمد مریخ بوده  و نمونه‌‌های خاک را به میکروسکوپ و یک اجاق آزمایشی تحویل داده است که  خاک را داغ می‌کند و با آزمایش گازهای متصاعدشده، آن را از لحاظ  وجود مواد شیمیایی که پایه حیات هستند، مورد بررسی قرار می‌دهد.

اولین نتایج به دست آمده از آزمایش خاک در اجاق تا هفته آینده در دسترس نخواهد بود.

وظیفه اصلی فینیکس در طول ماموریت سه ماهه است که لایه یخی را که تصور می‌رود زیر سطح مریخ قرار داشته باشد، حفر کند. این مریخ‌نشین به طور مستقیم نمی‌تواند وجود حیات را شناسایی کند، اما ناحیه قطبی مریخ را از لحاظ وجود عناصر خام پشتیبانی‌کننده حیات ابتدایی مورد بررسی قرار خواهد داد.

این ماموریت 420 میلیون دلاری با هدایت دانشگاه آریزونای آمریکا و تحت مدیریت آزمایشگاه رانش جت ناسا انجام می‌شود.

ماموریت فینیکس را بر روی اینترنت در این آدرس ببنید:

 http://phoenix.lpl.arizona.edu/index.php

کد خبر 54933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز