مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

بیشتر یخ‌های موجود در سیاره سرخ توسط ماهواره‌های مداری مانند مدارگرد شناسایی مریخ ناسا مشاهده شده است. اما تعیین اندازه و میزان غبارآلود بودن این یخ‎ها از سطح مریخ کاری دشوار است و این در حالی است که دانستن این دو موضوع بسیار مهم است و می‌تواند به دانشمندان درک سن یخ‌ها و نحوه به وجود آمدن این رسوبات یخی کمک کند.

برف‌هاي غبار‌آلود مريخ

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از فیز، اخیرا "آدیتیا کولر"و "فیلیپ کریستنسن"دانشمندان علوم سیاره‌‎ای دانشگاه ایالتی آریزونا و "استفان وارن"(Stephen Warren) متخصص یخ و برف زمین "دانشگاه واشنگتن"، به بررسی این موضوع پرداخته‌‎اند و رویکرد جدیدی را برای تعیین دقیق میزان غبارآلود بودن یخ‌های مریخ ایجاد کردند.

طی این مطالعه محققان با ترکیب داده‌های کاوشگر فینیکس و مدارگرد شناسایی مریخ ناسا با شبیه‌سازی‌های رایانه‌‎ای که در زمین برای پیش‌بینی میزان روشنایی برف و یخ یخچال‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‎گیرد، توانستند میزان درخشندگی و غبار آلود بودن یخ‎‌های مریخی را تعیین کنند.

مریخ یک سیاره غبارآلود است بنابراین بسیاری از یخ‌های آن غبار آلودند و از نظر ظاهری نیز رنگ این یخ‌‎ها بسیار تیره‌تر از رنگ برف تازه‌ای است که ممکن است روی زمین ببینیم.

سنگ‌های مریخ از نگاه کاوشگر "کنجکاوی"

هر چه یخ غبار آلودتر باشد، رنگ آن نیز تیره‌‎تر و در نتیجه گرم‌تر است که این موضوع  می‎‌تواند بر پایداری و تکامل آن در طول زمان تاثیر بگذارد. به همین دلیل می‌‎توان گفت در شرایط خاص این عوامل ممکن است در ذوب شدن یخ‌ها در مریخ تاثیرگذار باشند.

کولر در این باره گفت: ممکن است این یخ‌های تیره غبارآلود در حدود چند سانتی متر ذوب شوند. هرگونه آب مایع زیرسطحی که از فرایند ذوب شدن تولید می‌شود نیز با آمدن لایه جدیدی از یخ بر رویش، از تبخیرشدن در جو مریخ در امان خواهد بود.

محققان بر اساس شبیه‌سازی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌کنند که یخ مشاهده شده توسط کاوشگر فینیکس همانند رسوبات یخی پیشتر کشف شده در بخش میانگان مریخ، در طول میلیون‎‌ها سال پیش و در اثر بارش برف غبارآلود شکل گرفته است.

کولر در انتها افزود: اعتقاد عموم بر این است که مریخ در طول تاریخ خود چندین عصر یخبندان را تجربه کرده است.به نظر می‌‎رسد که یخ‎‌ها موجود در بخش میانگان مریخ نیز باقی مانده این بارش برف غبارآلود باستانی هستند.

محققان قصد دارند در آینده  بیشتر به بررسی یخ‌های این سیاره بپردازند. آنها در حال توسعه شبیه‌سازی‎‌های رایان‌ه‎ای جدیدتری از یخ‎های مریخ هستند تا نحوه تکامل آنها در طول زمان را مطالعه کنند.

کد خبر 622575
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha