درهای تنها شهربانوی منطقه ۱۲ به‌عنوان یکی از پرتراکم‌ترین مناطق جمعیتی تهران امروز در محله سنگلج در حالی به روی بانوان این منطقه بسته است که می‌توان از آن به‌عنوان یگانه امید زنان منطقه برای پرکردن اوقات فراغت یاد کرد؛

شهربانو

همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری‌نیا: زیرا این مجموعه مجهز از داشتن برق محروم است. پای حرف‌های بانوان محله، کارشناسان و مسئولان اجتماعی منطقه نشستیم تا از سرنوشت این مجموعه زنانه مطلع شویم.  
خیابان بهشت، خیابان انصاری، کوجه اتابکی جایی است که از ۵ سال گذشته تا امروز زنان منطقه ۱۲ چشم به راه بازگشایی تنها شهربانوی منطقه در آن هستند، اما چراغ‌های این مجموعه مجهز و بزرگ به دلیل نبود پست برق مناسب هنوز روشن نشده است.

«‌هانیه جلالی» یکی از بانوان ساکن در خیابان بهشت است. او که ۳۵ سال دارد، می‌گوید مجبور است برای بهره‌مندی از امکانات شهربانو به منطقه‌های دیگر مراجعه کند: «سال‌هاست مجموعه شهربانو در قالب ساختمانی شکیل و زیبا در محله ما ایجاد شده است، اما خیری از این مجموعه به ما نمی‌رسد.» او با اظهار تأسف از سرمایه ارزشمندی که در محله خاک می‌خورد، می‌گوید: «بهانه تعطیلی این بنا نبود برق است. مگر می‌شود قبل از تکمیل این پروژه کسی برای تأمین برق آن چاره‌ای نیندیشیده باشد؟ چرا باید چنین سرمایه ارزشمندی سال‌های سال به بهانه نبود برق در گوشه‌ای از محله خاک بخورد؟»

حرف‌های این بانوی جوان را یکی دیگر از بانوان محله ادامه می‌دهد و می‌گوید: «شهرداری تهران شهربانوها را احداث کرد تا زنان نقطه امنی برای انجام فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و خدماتی داشته باشند. ما در منطقه ۱۲ این امکان را داریم. اما هیچ فایده‌ای برای ما ندارد. باورتان نمی‌شود اگر بگوییم شهربانوی منطقه ۱۲ برای زنان این منطقه آینه دق شده است. هربار که از دور به این ساختمان نگاه می‌کنیم، دلمان آتش می‌گیرد، ولی کسی در این ۵ سال به فکر چاره‌ای برای حل مشکلات این مجموعه نبوده است! ‌»

نیما توسلی
  • شهربانو

ایجاد مکان‌های ویژه بانوان در شهر، اقدامی ‌است که با توجه به ساختار فرهنگی کشورهای اسلامی، مورد توجه شهرداری‌ها از جمله شهرداری تهران، قرار گرفته است. پارک بانوان اقدامی در این راستا محسوب می‌شود که البته فقط در ۵ نقطه از شهر تهران پراکنده شده است. اما مجموعه‌های شهربانو به‌طور مشخص در هریک از ۲۲ منطقه شهرداری تهران، زیر نظر معاونت اجتماعی و اداره امور بانوان شهرداری فعالیت می‌کنند.  

مدیر دفتر توسعه محلی سنگلج با بیان این مطلب به ما می‌گوید: «تراکم جمعیتی زیاد منطقه ۱۲، بافت عمدتاً سنتی همراه با معابر تنگ و باریک در قلب این منطقه (از جمله امامزاده یحیی، سنگلج و سیروس)، در کنار دشواری تأمین خدمات فرهنگی، آموزشی، تفریحی و ورزشی به‌صورت پراکنده در این منطقه، اهمیت مجموعه شهربانو را به‌عنوان مرکزی شایسته برای فعالیت بانوان، بسیار برجسته می‌سازد. منطقه ۱۲ نیز همچون سایر شهرداری‌های ۲۲گانه شهر تهران، یک مجموعه شهربانو راه‌اندازی کرده که در جنوب شورای ‌شهر تهران در خیابان بهشت، خیابان انصاری، کوچه اتابکی مستقر شده است.»

«نیما توسلی» با اشاره به اینکه مجموعه شهربانو در منطقه ۱۲، فعالیت خاصی ندارد، اظهار می‌دارد: «درهای این مجموعه در حالی امروز به روی بانوان منطقه بسته است که این مجموعه از فضاهای فراغتی و ورزشی و تفریحی متنوعی شامل آمفی‌تئاتر، سالن ورزشی، آتلیه عکاسی، کافی‌شاپ، اتاق مزون، اتاق کودک، کتابخانه و فضاهای متعدد دیگر برخوردار است. اما طی سال‌های اخیر، در عمل هیچ‌گونه فعالیت خاصی نداشته است و تنها در برخی قسمت‌ها با شرایطی می‌توان فعالیت‌هایی را انجام داد. مشکل اصلی غیرفعال بودن مجموعه به ضعف جدی ساختمان آن از نظر تأسیسات برق مربوط می‌شود.»
به گفته او تأسیسات برق این مجموعه مشکل دارد و نیازمند تقویت است که این امر از طریق استقرار پست برق و ساماندهی سیستم برق‌رسانی این مجموعه قابل رفع است. توسلی می‌گوید: «این اقدامات با تخمین‌های کلی، در حال حاضر حدود ۳ الی ۴ میلیارد هزینه در بر دارد و با توجه به وضعیت حاکم، تأمین این هزینه در توان شهرداری منطقه نیست. این در حالی است که راه‌اندازی این مجموعه می‌تواند شرایط مناسبی برای شادابی و گذران اوقاف فراغت بانوان منطقه، برگزاری نمایشگاه‌ها و همچنین تحقق برخی کسب‌وکارها را فراهم کند و موجب رضایت ساکنان از سکونت و فعالیت در منطقه شود.»

مدیر دفتر توسعه محلی سنگلج با بیان اینکه راه‌اندازی شهربانوی منطقه ۱۲ در میان‌مدت و درازمدت، مانع مهاجرت جمعیت از منطقه نیز می‌شود و کیفیت سکونت در منطقه ۱۲ و محله سنگلج را ارتقا می‌بخشد، اظهار می‌دارد: «حداقل ۲ روش برای برق‌رسانی به مجموعه شهربانو منطقه ۱۲ وجود دارد. روش اول اقدام مستقیم شهرداری است که با توجه به اهمیت این مجموعه، ارزش دارد این اقدام صورت گیرد. روش دیگر یافتن پیمانکار برای راه‌اندازی مجموعه به‌صورت مشارکتی است به‌صورتی که استفاده از این فضا برای چند سال در اختیار پیمانکار قرار گیرد. با توجه به اصولی که بر فعالیت مجموعه‌های شهربانو حاکم است، از جمله قیمت خدمات، روش دوم پایدار نیست و ممکن است با مشکلات بعدی همراه باشد.»

 توسلی تأکید می‌کند: «شهربانو، مرکزی برای ارائه خدمات مختلف به بانوان و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی آنهاست و می‌تواند به گسترش مهارت‌های شغلی و شخصی آنها منجر شود. امیدواریم هرچه سریع‌تر شهربانو در منطقه ۱۲، فعالیت واقعی خود را از سر گیرد.»

  • همه تلاشمان را به‌کار بسته‌ایم
سعید شاه‌میر / معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۲

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۲ هم با تأیید غیرفعال بودن شهربانو منطقه می‌گوید: «این مجموعه حدود ۵ سال پیش با هدف افزایش سرانه‌های اجتماعی منطقه ویژه زنان در محله سنگلج راه‌اندازی شد، اما به دلیل انجام نشدن پیگیری‌های لازم برای تأمین پست برق در آن سال، نتوانستیم شاهد راه‌اندازی بخش‌های خدماتی و آموزشی برای بانوان منطقه باشیم.»
«سعید شاه‌میر» با اشاره به افزایش روزافزون قیمت‌ها و تحولات نجومی ‌قیمت ارز، اظهار می‌دارد: «همه این مسائل دست به دست هم داد تا موضوع تأمین پست برق برای مجموعه شهربانو در منطقه ۱۲ تا به امروز به تعویق بیفتد.»
به گفته او امروز برای تأمین پست برق این مجموعه به حدود ۴ میلیارد تومان اعتبار و نقدینگی نیاز است و طبق اعلام شرکت توزیع برق، تأمین این امکانات در شرایط فعلی فقط به‌صورت نقدی امکانپذیر است. شاه‌میر ادامه می‌دهد: «آگهی مناقصه برای تأمین پست به چاپ رسیده و امیدواریم با مشارکت پیمانکاران بتوانیم با استفاده از باقیمانده اعتبارات شهرداری به تأمین نقدینگی لازم برای خرید پست اقدام کنیم تا بانوان منطقه شاهد بازگشایی تنها مجموعه ویژه خود باشند.»
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۱ پیش‌بینی می‌کند با راه‌اندازی این مجموعه که در برگیرنده بخش‌های مختلف خدماتی و رفاهی برای جامعه زنان است، روزانه ۲۰۰ نفر از بانوان محله بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. 
شاه‌میر می‌گوید: «در حال حاضر این مجموعه نمی‌تواند خدماتی به جامعه زنان در منطقه ۱۲ ارائه کند، اما این مسئله به معنای محرومیت بانوان از امکانات رفاهی و ورزشی نیست، چراکه با تلاش‌های صورت‌گرفته امروز شاهد وجود فضاهای ورزشی ویژه بانوان در منطقه هستیم که در محله‌های مختلف منطقه آماده پذیرایی از بانوان هستند. هرچند فعالیت این مراکز به دلیل شیوع کرونا کمرنگ‌ شده است.»
 

کد خبر 531779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha