سید محمد فخار: با بهره‌برداری از دومین مرکز تخصصی درالقرآن تهران، ‌گامی دیگر در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی برداشته شد.

قران خوانی

ترویج فرهنگ قرآن و عترت یکی از محورهای مصوبات شورای شهر دوم پایتخت بود که در سال‌های اخیر موجب شد برنامه‌ریزی برای ترویج سبک زندگی قرآنی و در ۴محور آموزش، تبلیغ، ترویج، حمایت و مساعدت از سال ۸۸آغاز شود. در این زمینه، احداث و تجهیز بیش از ۳۷۴خانه قرآن در محله‌های شهر تهران با هدف توسعه فضاهای کالبدی صورت گرفته است. مدیریت شهری در این گام علاوه بر ایجاد دارالقرآن‌ها در سراهای محله تلاش کرده با احداث دارالقرآن‌های تخصصی مجهزتر، حمایت از فعالیت‌های قرآنی پایتخت را گسترش دهد. پیش از این دارالقرآن منطقه ۱۷در دی‌ماه سال گذشته در خیابان ابوذر به بهره‌برداری رسیده بود اما دومین دارالقرآن مرکزی تهران و نخستین مجموعه شهربانوی شمال غرب پایتخت به بهره‌برداری رسید.

حجت‌الاسلام امرودی معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از این دو فضای فرهنگی اظهار داشت: دومین دارالقرآن علاوه بر اینکه آموزش‌های قرآنی را به مردم خواهد داد محلی برای تربیت معلمان قرآنی است. وی با تأکید بر اینکه رویکرد فعالیت‌های شهرداری تهران رویکردی دینی و قرآنی است، تصریح کرد:

تهران باید شهری قرآنی باشد. پیش از این نخستین دارالقرآن در منطقه ۱۷به بهره‌برداری رسیده بود. به گفته امرودی، نقطه تمایز مجموعه جدید با مجموعه‌های دیگر در این است که این مرکز خانواده محور است و قرار است در تمام سطوح آموزش‌های قرآنی اعم از حفظ، تجوید، قرائت، تفسیر، مشاوره قرآنی، پژوهش قرآنی و... ارائه شود. امرودی با بیان اینکه ۳۷۴خانه قرآن در سطح محلات تهران در حال فعالیت هستند، اضافه کرد: فعالیت در این دارالقرآن‌ها موازی با فعالیت خانه‌های قرآن نیست و ما در حال تلاش برای شناسایی مراکز، هیأت‌ها و مؤسسات برای گسترش فعالیت‌های قرآنی هستیم. وی با بیان اینکه ما در این مجموعه به‌دنبال گل نیستیم بلکه به‌دنبال تربیت باغبان هستیم، تصریح کرد: مربی قرآنی باید تربیت شده این مکتب باشد.

امرودی همچنین به برنامه‌های تابستان اشاره و اظهار کرد: در تابستان امسال ۱۰۰روز قرآنی و ۳۰نمایشگاه قرآنی در شهر برگزار خواهد شد. همچنین نمایشگاه قرآن در تپه‌های عباس آباد برپا می‌شود. حجت‌الاسلام کوششی، دبیر شورای‌عالی قرآنی شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: دارالقرآن مرکزی منطقه ۲ قرار است فعالیت تمام مجموعه‌های قرآنی منطقه را با خود هماهنگ کرده و الگوسازی کند. کوششی از راه‌اندازی کتابخانه تخصصی قرآن در این مرکز خبر داد و گفت: به‌زودی این کتابخانه با کتاب‌هایی تخصصی در حوزه علوم قرآنی در دارالقرآن مرکزی منطقه ۲ ایجاد می‌شود.

  • فعالیت ۱۸شهربانو تا پایان سال

در حاشیه این مراسم، نرگس معدنی پور مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران درباره افتتاح دوازدهمین شهربانوی پایتخت در منطقه ۲ گفت: بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده قرار است هر منطقه از شهر تهران دارای ۲ مجموعه شهربانو شوند. این امر تا سال ۹۷محقق خواهد شد. وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵تمامی مناطق شهر تهران دارای حداقل یک مجموعه شهربانو خواهند بود، افزود: تا پایان امسال تعداد مجموعه‌های شهربانوی پایتخت به ۱۸عدد خواهد رسید. در ساختمان ۶طبقه شهربانو تمام امکانات از قبیل آموزش‌های هنری، کارگاه‌های خیاطی، سالن بدنسازی، خانه اسباب بازی برای کودکان، مزون لباس، مرکز طراحی لباس‌های اسلامی و ایرانی، مشاوره‌های سلامت، زیبایی، روانشناسی در راستای تحکیم خانواده، امکان دسترسی به ۴هزار جلد کتاب در کتابخانه و ۲۰هزار جلد کتاب در کتابخانه مجازی فراهم شده است.

  • گام‌های قرآنی پایتخت

غیر از آنچه مطرح شد از دیگر رویکردهای توسعه فعالیت‌های قرآنی می‌توان به تولید محصولات فرهنگی قرآنی، برگزاری کلاس‌های آموزشی قرائت، حفظ و تفسیر در دارالقرآن‌های تابعه، تبلیغ مفاهیم و پیام‌های قرآنی اشاره کرد. این فعالیت‌ها در ظرفیت‌های فرهنگی شهر تهران ازجمله مترو، اتوبوس، تاکسی و تابلوهای شهری و برپایی بیش از ۴۵۰۰محفل انس با قرآن اجرایی می‌شود که ذیل آن برای توسعه مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در شهر تلاش شده است.

کد خبر 292466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha