دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

محمد هیراد حاتمی: مسعود میر‌کاظمی، وزیر بازرگانی چهار روز پس از آنکه استیضاح وی از دستور کار مجلس هفتم خارج شده بود در یک نشست خبری حضور پیدا کرد و به دفاع از عملکرد مدیریتی خود در راس وزارت بازرگانی پرداخت.

میر کاظمی در حالی خود را برای پاسخ گویی به سؤالات خبرنگاران آماده می‌کرد که نمایندگان مجلس هفتم آخرین روز فعالیت 4 ساله خود را می‌گذراندند و دیگر وزیر بازرگانی تهدیدی را از سوی آنها علیه خود احساس نمی‌کرد.

هر چند دامنه احتیاط برای نشست خبری وزیر بازرگانی به سرزمین خبرنگاران نیز کشیده شده بود به‌طوری‌که در ابتدای برنامه روابط عمومی وزارت بازرگانی از ورود برخی خبرنگاران رسانه‌های گروهی در جلسه مطبوعاتی وزیر بازرگانی ممانعت به عمل آورد.  از سوی دیگر شنیده می‌شد که روابط عمومی وزارت بازرگانی پس از ارسال نما بر به رسانه‌های گروهی بر‌ای حضور آنها در نشست خبری وزارت متبوعش در گفت‌وگوی تلفنی که با خبر نگاران رسانه‌های گروهی داشته است از آنها خواسته بود تا سؤالی خارج از مباحث مربوط به وزارت بازرگانی از میر کاظمی پرسیده نشود و همچنین صحبت‌های آقای وزیر نیز به‌طور کامل در رسانه‌های آنها درج  شود.

وزارت بازرگانی برای اجرای نشست خبری وزیر به سراغ غلامرضا احمدی، مدیر روابط عمومی کنونی باشگاه پرسپولیس رفته بود تا شاید او بتواند نشست مطبوعاتی وزیر بازرگانی را همانند حواشی تیم پرسپولیس جمع کند و نگذارد که این جلسه به حاشیه کشیده شود. البته پیش از این نیز جلسه مطبوعاتی معاونان وزارت بازرگانی برای دفاع از عملکرد میرکاظمی که یک روز قبل از منتفی شدن استیضاح صورت گرفته بود، توسط معاون پشتیبانی و امور مجلس این وزارتخانه اداره شد که آن جلسه نیز منجر به ترک جلسه از سوی برخی رسانه‌ها شد.

احمدی در ابتدای نشست خبری توضیح داد که خبرنگاران رسانه‌های گروهی به‌ترتیب ورود به سالن سؤالات خود را مطرح می‌کنند و این در حالی بود که تنها یک نماینده از رسانه‌های منتقد دولت جزو افراد بالای لیست قرار گرفته بود و مابقی گویا به سالن نشست خبری وزیر بازرگانی دیر رسیده بودند.

در حالی‌که می‌توان گفت مهم‌ترین بحث این روز‌های وزارت بازرگانی استیضاح منتفی شده میر‌کاظمی بود اما رسانه‌هایی که زود‌تر به سالن راه پیدا کرده بودند و سؤالات آنها در اولویت قرار داشت هیچ سؤالی در این رابطه مطرح نکردند تا میر کاظمی همان آمار‌هایی که برای چند بار از سوی مسئولان مختلف اعلا م شده است را برای تجدید خاطره یک بار دیگر و پس از منتفی شدن استیضاح خود بیان کند.

هر چند این مجال به رسانه‌های منتقد دولت داده نشد تا در رابطه با استیضاح وزیر بازرگانی سؤالی مطرح شود اما یکی از رسانه‌های نزدیک به دولت در لا‌به‌لای سؤالات خود به این موضوع اشاره کرد که آقای وزیر اگر تمایل دارید در رابطه با استیضاح خود صحبت کنید. در حالی‌که بحث استیضاح وزیر بازرگانی در میان مهم‌ترین اخبار دو هفته گذشته ایران جای گرفته است پاسخ گویی به این سؤال را به تمایل وزیر بازرگانی گذاشتند تا وزیر بازرگانی این اختیار را داشته باشد که اگر تمایلی نداشت به این سؤال پاسخ ندهد.

میر‌کاظمی در پاسخ دادن به این سؤال بار دیگر بی‌میلی خود را به توضیح در این رابطه نشان داد و گفت: در کمیسیون‌های مجلس توضیحات بسیاری درباره سؤالات ارائه شد و شاید تنها وزیری بودم که حتی درخواست کتبی هم نداشتم و تاکید کردم که در صحن علنی مجلس در رابطه با سؤالات نمایندگان توضیح خواهم داد. وی هر گونه تهدیدی را در پس گرفتن امضای نمایندگان مجلس رد کرد و گفت: این‌که اعلام شد‌ه است تهدید و تطمیع نمایندگان مجلس انجام گرفته، نه! اینگونه نبوده است، البته معتقدم که طرح چنین بحث‌هایی خوب نیست به هر حال عزیزان استیضاح را مطرح کردند و پس گرفتند و هیچ تهدید و تطمیعی هم در کار نبوده است. میر کاظمی در حالی‌که از نمایندگان مجلسی که امضای خود را پس گرفتند تشکر می‌کرد با سؤال یکی از خبرنگاران منتقد دیگر روبه‌رو شد که پرسید منتفی شدن استیضاح برآیند فعالیت معاون امور هماهنگی و مجلس شما بوده است؟

میر کاظمی خیلی سریع این ادعا را رد کرد و گفت: اینگونه نبوده است. این ادعای وزیر بازرگانی در حالی صورت گرفت که صحبت‌های زیادی مبنی بر لابی‌های معاون پارلمانی وزیر بازرگانی با مجلس وجود داشت و حتی فرا‌تر از آن عماد افروغ نماینده اصولگرای مجلس هفتم از لابی‌هایی اطلاع داده بود که در صدر آن نایب رئیس مجلس شورای اسلامی قرار داشت.

لابی‌هایی که در نهایت منجر به حذف امضای الیاس نادران و احمد توکلی دو نماینده منتقد در مجلس شد. وزیر بازرگانی در نشست خبری روز گذشته خود صحبت‌های الیاس نادران نماینده مجلس درباره برداشت 800 میلیون دلاری وزارت بازرگانی از حساب ذخیره ارزی جهت واردات میوه و مرکبات را در حالی تکذیب کرد که این موضوع پیش از این توسط محمد صادق مفتح، معاون وزیر بازرگانی تایید شده بود. وزیر بازرگانی اداعا کرد چنین مبلغی در اختیار وزارت بازرگانی قرار نگرفته است و اگر این مبلغ در اختیار وزارت بازرگانی قرار می‌گرفت حتما خرید انجام می‌دادم.

وزیر بازرگانی در طول نشست خبری روز گذشته خود چندین بار به انتقاداتی که در این مدت علیه وزارت متبوعش مطرح می‌شد اشاره کرد و گفت: مصالح حکم می‌کرد که سکوت پیش بگیریم. به همین دلیل در این مدت صحبتی نمی‌کردیم. می‌توان گفت که وزیر بازرگانی در نشست مطبوعاتی روز گذشته خود نیز سد سکوت را نشکست و به این روند ادامه داد که بسیاری از موارد همچنان در سکوت خبری باشد.

کد خبر 53135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز