چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: استیضاح وزیر بازرگانی منتفی شد. این خبر در شرایطی در پایان جلسه علنی مجلس اعلام شد که تعجبی را در محافل خبری برنیانگیخت

چرا که با توجه به لغو بار اول استیضاح در هفته گذشته و تلاش‌های آشکار و پنهان برخی اعضای هیات رئیسه و نمایندگان دولت این مسئله پیش‌بینی می‌شد.
به گزارش خبرنگار ما آنچه در محافل خبری مورد توجه قرار گرفت، پیروزی لابی دولت و هیات رئیسه مجلس در جریان استیضاح وزیر بازرگانی بود. خبری که همزمان با استقبال رئیس‌جمهوری نیز مواجه شد، به گونه‌ای که میرکاظمی به اتفاق احمدی‌نژاد پس از شنیدن خبر، شادمانه در میان خبرنگاران حاضر شدند.

به این ترتیب با لغو مجدد این استیضاح، مجلس هفتم رسما به کار خود پایان داد. قضاوت نسبت به این آخرین اقدام مجلس هفتم که با انتقاد جدی برخی نمایندگان امضا‌کننده استیضاح، همراه نشدن برخی دیگر از نمایندگان امضا‌کننده و غیبت معنادار حداد عادل رئیس مجلس و برخی نمایندگان شاخص و خواهان استیضاح همراه بود باید به آینده سپرد.

دیروز برخلاف اینکه طبق روال، استیضاح نخستین دستور مجلس و بلافاصله پس از نطق‌های پیش از دستور بررسی می‌شد، برای نخستین‌بار به‌دستور چهارم مجلس منتقل شد.

با این روند پس از رایزنی‌های هیات رئیسه مجلس با برخی نمایندگان امضاکننده درخواست استیضاح، محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس با اعلام کاهش تعداد امضای این درخواست به 9نفر از منتفی شدن بررسی استیضاح وزیر بازرگانی خبر داد.

این در حالی بود که برخی نمایندگانی که بر انجام استیضاح اصرار داشتند، مجددا نامه‌ای با 16 امضا  مبنی بر   انجام استیضاح ارائه کردند  اما هیات رئیسه مجلس به استناد کاهش تعداد این امضاها به کمتر از 10 نفر بر منتفی شدن بررسی این طرح تاکید و بدین ترتیب استیضاح میرکاظمی برای دومین بار در مجلس منتفی شد.

در حالی که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد هیات رئیسه مجلس در بررسی این طرح، از منتفی شدن این استیضاح گلایه داشتند، محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس اعلام کرد، همه مساعی خود را به کار بردیم تا استیضاح انجام نشود اما خلاف آیین نامه مجلس عمل نکردیم. 

از سوی دیگر برخی با اشاره به مطالب مطرح شده از سوی وزیر بازرگانی در زمینه افشای ریشه‌های نابسامانی بازار و گرانی‌های اخیر  در مجلس، این موضوع را یکی از علت‌‌های باز‌پس گرفتن امضای برخی متقاضیان اصلی این طرح عنوان کرده‌اند.

زیان توأم دولت و مجلس

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی که نخواست نامش فاش شود با گلایه از روند بررسی طرح استیضاح میر‌کاظمی در مجلس، گفت: متأسفانه در بررسی طرح استیضاح وزیر بازرگانی در مجلس شرایطی ایجاد شد که زیان توأم مجلس و دولت را به‌دنبال داشت.

وی با بیان اینکه حتی اظهار نظر در زمینه بررسی و منتفی‌شدن مجدد این طرح در مجلس عذاب‌آور است، از پاسخ به برخی دیدگاه‌های مطرح در زمینه شیوه عملکرد هیات رئیسه مجلس و دید‌گاه‌های وزیر بازرگانی مبنی بر انتساب علل گرانی‌ها به مجلس خودداری کرد.

اظهارخرسندی رئیس جمهوری
رئیس‌جمهوری در حاشیه نشست هیات دولت با ابراز خرسندی از پس گرفته شدن طرح استیضاح وزیر بازرگانی در مجلس شورای اسلامی گفت: خوشحالیم این اتفاق افتاد چون حقیقتاً حرکتی نادرست بود چرا که آقای میرکاظمی ‌از موفق‌ترین اعضای کابینه است و تا به حال کارهای بسیار بزرگ و زیربنایی انجام داده است که نشان می‌دهد دولت همواره جلوتر از زمان حرکت کرده است.

کد خبر 52671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز