چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حالی که پس از اعلام وصول استیضاح وزیر بازرگانی در هیات رئیسه مجلس، همه چیز تا ساعات پایانی روز سه‌شنبه آماده بود،

به‌دنبال رایزنی‌های انجام شده، دیروز در صحن علنی مجلس اعلام شد که استیضاح وزیر بازرگانی منتفی شده است، اما خیال راحت میرکاظمی چندان ادامه نیافت و با وصول مجدد طرح، سایه استیضاح بار دیگر بر سر وزیر بازرگانی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ما، پیش‌بینی می‌شود استیضاح وزیر بازرگانی در هفته آینده انجام شود که با توجه به نتیجه ندادن موج گسترده رایزنی‌ها، امکان منتفی شدن آن کم است.

استیضاح، فارغ از رایزنی‌های قبلی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار ما از قطعی بودن استیضاح مجدد مسعود میر‌کاظمی در جلسه یکشنبه یا سه‌شنبه هفته آینده مجلس خبر داده واعلام کرد: با ارائه مجدد طرح استیضاح وزیر بازرگانی و اعلام آمادگی وی برای حضور در مجلس، این طرح در مدت زمان کمتر از 10 روز و طی هفته آینده فارغ از هر گونه رایزنی‌های پیشین در مجلس مطرح و بررسی خواهد شد.

احمد توکلی افزود: برای اینکه استیضاح و نتایج آن بدون هیچ شک و تردیدی انجام شود، راه دیگر ارائه مجدد درخواست استیضاح بود که این کار انجام شد. وی‌ در زمینه مباحث مطرح در زمینه عملکرد هیات رئیسه مجلس در بررسی این طرح، تصریح کرد: هیات رئیسه مجلس به‌طور سنتی تلاش می‌کند تا قبل از استیضاح، طرفین را به تفاهم برساند. 

این کار، گرچه وظیفه قانونی مجلس نبوده اما اخلاق سیاسی حکم می‌کند تا درصورتی که وزیر مورد استیضاح نسبت به رفع مشکلات و تامین نظر متقاضیان اقدام کند، از استیضاح وی جلوگیری شود.

توکلی، ادامه داد: زیان این شیوه عملکرد مجلس آن است که هیات رئیسه متهم به دفاع از وزیر و جلوگیری از استیضاح شده و این امر تضعیف قوه مجریه را به‌دنبال دارد.

استیضاح وزیر بازرگانی قطعی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به جلسه اعضای هیات رئیسه مجلس، وزیر بازرگانی و برخی نمایندگان درخواست‌کننده استیضاح، با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای جلوگیری از استیضاح وزیر بازرگانی، گفت: از تلاش هیأت رئیسه مجلس  برای انجام‌نشدن این استیضاح اطلاعی ندارم اما نمایندگان دولت و برخی واسطه‌ها در این زمینه تلاش کردند.

با این روند تلاش دولت برای جلوگیری از استیضاح وزیر بازرگانی نتیجه‌ای را به‌دنبال نخواهد داشت و تردیدی ندارم که مجلس به استیضاح وزیر بازرگانی رای می‌دهد. الیاس نادران افزود: از نظر قانونی بررسی مجدد استیضاح نیز نیازمند آمادگی دولت و مجلس بوده و وزیر بازرگانی برای پاسخگویی به مجلس 10 روز فرصت دارد و حتی با در نظر گرفتن این مهلت نیز طرح مذکور در یکشنبه  هفته آینده بررسی و مجلس روز دوشنبه مراسم خداحافظی را انجام می‌دهد.

 استیضاح، چهارشنبه هفته آینده

حمید رضا حاجی بابایی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طرح استیضاح دیگری از سوی  ۲۰تن از نمایندگان آماده و روز گذشته در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد که با اعلام وصول طرح استیضاح در جلسه علنی روز گذشته مجلس، استیضاح وزیر بازرگانی چهارشنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

دیروز چهارشنبه، به‌دنبال اعلام منتفی شدن استیضاح، ابوالفضل کلهر، نماینده شهریار، عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده آمل و  الیاس نادران نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکرات آیین‌نامه‌ای از 30 امضا برای طرح استیضاح میر‌کاظمی و ارائه این طرح با حداقل 17 امضا خبر داده و نسبت به چاپ نشدن اسامی برخی امضاکنندگان طرح استیضاح انتقاد کردند. همچنین برخی نمایندگان نسبت به اعمال فشار و تطمیع برای جلوگیری از انجام این استیضاح اعتراض کردند.

درمقابل، هیات رئیسه مجلس افزایش تعداد متقاضیان را بعد از اعلام وصول استیضاح دانسته و با استناد به ناخوانا بودن و پس گرفتن برخی امضاهای درخواست کنندگان، تنها 8 امضا  را برای این طرح معتبر دانسته و اعلام کرد تعداد متقاضیان استیضاح وزیر بازرگانی کمتر از تعداد قانونی است.

در نهایت مقرر شد به‌دلیل وجود شائبه‌ها در تعداد امضاهای طرح استیضاح، طرح جدیدی تقدیم هیات رئیسه مجلس شود و استیضاح در هفته آینده بررسی شود. با این روند روز گذشته مجددا طرح استیضاح وزیر بازرگانی با امضای 21 نماینده درخواست‌کننده ارائه و توسط موسی قربانی عضو هیات رئیسه مجلس قرائت و اعلام وصول شد.

امضا‌کنندگان استیضاح وزیر
احمد توکلی، الیاس نادران، عماد افروغ، پرویز سروری، رضا عبداللهی، ابوالفضل کلهر، سید حسین ذوالانوار، سعید ابوطالب، مختار وزیری، امیدواررضایی، احمد بزرگیان، محمدحسین فرهنگی، علی عسگری، امین شعبانی، محمد کریمیان، موسی الرضا ثروتی، حسن رزمیان، حسن سیدآبادی، علی مویدی، سید احمد آوایی و رسول صدیقی.

کد خبر 51938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز