دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: دامنه بحران خشکسالی به صنایع غذایی کشور گسترش یافت

به گزارش خبرنگار همشهری چاپ عصر بر اثر خشکسالی و قحطی گندم، هم اکنون سهمیه دولتی آرد کارخانه‌های نشاسته سازی قطع شده و آرد در بازار سیاه هم کمیاب شده است.  فعالان بخش خصوصی در این باره خبر می‌دهند که به‌زودی بهای ماکارانی، شیرینی، بیسکوئیت، سوسیس و کالباس، انواع ژله، شیرینی و گلوکز به‌زودی با جهشی بی‌سابقه روبه‌رو می‌شود و این در حالی است که با افزایش بهای برنج، مردم به سوی خرید ماکارانی روی آورده‌اند. با قحطی گندم در بازار و قطع سهمیه‌های دولتی بیم آن می‌رود که برخی از بزرگترین تولید‌کنندگان نشاسته و بیسکوئیت به ورشکستگی افتند.

به گفته کارخانه داران، واحدهای تولیدی که خود به تولید آرد در کارخانه‌ها می‌پرداختند نیز در اثر فقدان گندم در بازار تعطیل شده‌اند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که براساس افزایش قیمت انواع مواد غذایی حاوی نشاسته، الگوی مصرف غذای مردم تغییر یافته و به سوی استفاده از نشاسته‌های گیاهی مثل سیب زمینی و استفاده چربی‌ها خواهند رفت.

همچنین سایت خبری نزدیک به دولت نیز ضمن انتشارخبر قطع سهمیه آرد صنایع نشاسته‌سازی از زبان ایرج صفوی مدیر یک کارخانه تولیدکننده نشاسته می‌نویسد: هر سال آرد سهمیه‌ای به قیمت هر کیلو 285 تومان در اختیار ما قرار می‌گرفت، اما از ابتدای امسال اعلام شد که به‌دلیل خشکسالی در شش استان کشور، فعلا سهمیه‌ای به این صنعت تعلق نمی‌گیرد.

با این حال در حال حاضر کارخانه ‌داران تمایل دارند که آرد مورد نیاز خود را به دو برابر قیمت و به قیمت هر کیلو 440 تا 480 تومان تهیه کنند که آن هم در بازار نایاب است.

شنیده می‌شود که اتحادیه مربوطه نیز قیمت فروش نشاسته را از کیلویی 500 تومان در سال گذشته به 650 تومان افزایش داده که به هیچ وجه افزایش دو برابری قیمت آرد مصرفی را جبران نمی‌کند.

به گفته فعالان بخش خصوصی صنایع نشاسته سازی دولت باید چاره‌ای بیندیشد، در غیراین صورت مجبوریم قیمت نشاسته را افزایش دهیم که در نهایت فشار آن به مصرف‌کننده وارد می‌شود.

همچنین در حال حاضر نشاسته از کشور چین به قیمتی کمی گران‌تر از محصولات داخلی وارد می‌شود که درصورت افزایش قیمت نشاسته داخلی، سیل نشاسته وارداتی چینی صنعت داخلی را زمین‌گیر خواهد کرد.

کد خبر 51628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز