اصغر بادپر: سناریوهایی نوشته شده‌اند و رنگ‌های سفید، زرد یا قرمز تعیین می‌کنند که ما قرار است سال آینده چه‌طور به مدرسه برویم. سال آینده که می‌گویم منظورم همین یک ماه و نیم بعد است؛ یعنی از ۱۵شهریور، بدون تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و شاید مثل طرح زوج و فرد! البته همه‌ی این‌ها به رنگ‌ها و تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بستگی دارد.

سال تحصیلى متفاوتى در راه است!

«عبدالرضا فولادوند»، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، درباره‌ی چالش‌های بازگشایی مدرسه‌ها از نیمه‌ی شهریور گفته است: «با توجه به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، مدارس براساس وضعیت سفید، زرد و قرمز طبقه‌بندی می‌شوند که در شرایط اول، کلاس‌ها حضوری، در حالت دوم، بخشی حضوری و بخشی غیرحضوری و در شرایط سوم، فرآیند آموزش، غیرحضوری خواهد بود و ما هم تابع تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در شهر تهران هستیم.»

البته تراکم کلاس‌های درسی در شهر تهران حدود ۳۲ دانش‌آموز است و این درحالی است که تراکم استاندارد، ۲۴ نفر در نظر گرفته شده، اما به گفته‌ی فولادوند، در این مورد مشکلاتی وجود دارد، با تدابیر لازم از جمله زوج و فردکردن یا دوشیفته‌کردن دانش‌آموزان، این موضوع برطرف خواهد شد.

سرویس مدرسه شاید از نوعی دیگر

در سال‌های گذشته، صحبت از مدرسه و سرویس مدرسه، آن هم در وسط تابستان اصلاً خوشایند نبود، اما امسال با توجه به تعطیلی چندماهه و مشخص‌نبودن وضعیت سال آینده‌ی تحصیلی، شاید بتوانیم راحت‌تر از سرویس مدارس صحبت کنیم.

فولادوند معتقد است در بازگشایی احتمالی مدرسه‌ها، مشکل اصلی در سرویس رفت‌وآمد دانش‌آموزان است. او به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «با توجه به شرایط موجود، برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رفت‌وآمد به مدرسه دچار مشکل هستیم. باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود و با توجه به شرایط شیوع کرونا و تأثیری که بر وضعیت تحصیل دانش‌آموزان داشته و دارد، بنا به وضعیت روز تصمیم بگیریم؛ یعنی بر مبنای این‌که وضعیت سفید باشد، یا زرد یا قرمز، متفاوت است و باید به گونه‌ای برنامه بریزیم که تمامی احتمالات را در نظر بگیریم.

درواقع در تعریف رفت‌وآمدها و هزینه‌ها و غیره، باید همه‌ی انواع احتمالی بررسی شود. با توجه به ویژگی‌های خاص شهر تهران، قاعدتاً نیاز به سامانه‌ای داریم که بتواند پاسخ‌گوی تمامی فعالیت‌های سرویس‌های مدارس شهر تهران باشد.»

وضعیت مدارس غیردولتی

شاید هنوز برخی از والدین ما دانش‌آموزانی که به مدرسه‌ی غیردولتی می رویم، موفق به تسویه‌حساب سال قبل نشده باشند و ثبت‌نام سال جدید هم انجام نشده است. برای بعضی از ما، کلاً وضعیت سال آینده‌ی تحصیلی نامشخص است و رسماً بلاتکلیف مانده‌ایم.

«محسن حاجی‌میرزایی»، وزیر آموزش و پرورش پیش از این با بیان این‌که شهریه‌ی هرمدرسه بسته به خدمات آموزشی‌ای که ارائه می‌کند متفاوت است، اعلام کرده بود که پرداخت شهریه در مدارس غیردولتی تنها براساس خدمات ارائه‌شده است و هرخدمتی که ارائه نشود، شهریه‌ی آن باید به اولیا بازگردانده شود. هم‌چنین شهریه‌ی خدماتی که در سال تحصیلی کنونی گرفته شده، ولی ارائه نشده، باید به اولیا بازگردد.

به گفته‌ی وزیر آموزش و پرورش، هفت مدرسه‌ی سرشناس غیردولتی به دلیل تخلف در بازنگرداندن شهریه‌ی اضافی به خانواده‌ها، تعطیل و مدیران آن عزل شده‌اند.

کد خبر 531135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha